EK nemá námitky k tendru na mýtné v ČR

Evropská komise dospěla k názoru, že výběrové řízení na elektronické mýto v České republice neporušilo unijní pravidla pro veřejné zakázky.

Komise dnes šetření tendru v ČR ukončila, a současně zahájila řízení proti Slovensku kvůli nejasnostem kolem výběrového řízení na výstavbu dálnice D3 vedoucí od polské hranice do Žiliny. Komise nicméně uvedla, že bude dále sledovat soudní řízení v ČR, které řeší, zda úřady při výběrovém řízení nedávaly záměrně přednost jednomu zájemci a zda nediskriminovaly ostatní. To by skutečně porušovalo pravidla EU pro veřejné zakázky, ale podle EK má národní soud nejlepší možnosti, jak získat příslušné důkazy a provést důkladnou analýzu.

Komise byla informována, že záležitostí se již zabývá český soud, a bude proto soudní jednání sledovat a čekat na rozhodnutí soudu, uvádí EK v prohlášení. Výstavba bran pro výběr elektronického mýtného na českých dálnicích nyní stojí. Krajský soud v Brně totiž v pondělí 9. října předběžným opatřením firmě Kapsch přikázal, aby okamžitě se stavbou mýtného systému přestala. Požádala o to konkurenční firma Autostrade, která neuspěla v loňském tendru ministerstva dopravy. Zákaz bude trvat nejméně do 17. října, kdy se má soud zakázkou zabývat.

Evropská komise současně zamítla stížnost, podle níž byly podmínky příznivější pro firmy nabízející mikrovlnnou technologii oproti těm, které nabízely satelitní technologii, přestože byl tendr prezentován, že je z hlediska technologie neutrální. Podle EK unijní pravidla umožňují stanovit parametry preferující určitou technologii, pokud to není záměr, jak dát přednost konkrétní firmě. Po analýze příslušných dokumentů dospěla komise k závěru, že toto pravidlo porušeno nebylo, uvádí dnešní prohlášení.

Pokud brněnský soud rozhodne ve prospěch stěžovatele, tedy firmy Autostrade, bude se muset vypsat nová soutěž a celá věc se zdrží nejméně o rok. Stát tak na mýtném přijde až o 2,5 miliardy korun, protože odhad ročního příjmu z mýtného se pohybuje kolem cifry 2,8 miliardy. Je ale pravda, že projekt firmy Kapsch je dražší, než konkurenční nabídky – chce za svou práci 22 miliard, přičemž Autostrade měla v původní soutěži stanovenou cenu na 17,5 miliardy a Mytia dokonce na 15 miliard. Další věc ovšem je, že Kapsch už na našich dálnicích prostavěl spoustu peněz a pokud soud rozhodne v jeho neprospěch, dají se očekávat další právní kroky, protahování a mezinárodní ostuda.

Komise se také rozhodla zahájit druhou fázi řízení pro porušení práva proti Slovensku. Důvodem je použití kritéria „předchozí zkušenost“ jako jednoho z hledisek při tendru na stavbu dálnice D3. Podle unijních pravidel je kritériem jen kvalita nabídky. Pokud Slovensko uspokojivě neodpoví do dvou měsíců, může komise předat celý případ Evropskému soudnímu dvoru.

autoweb.cz, ČTK

13.10.2006 8:11

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist