Dovozy ojetin zvýší náklady na likvidaci automobilů

Od roku 2007 začne platit nový systém ekologické likvidace aut, kdy budou sběrná místa odebírat tzv. úplná vozidla bezplatně.

Rostoucí dovozy ojetých vozů společně se zastaralým vozovým parkem v příštích letech zvýší náklady na ekologickou likvidaci automobilů. Na konferenci o automobilovém průmyslu to uvedli zástupci recyklačních firem. Nový systém likvidace autovraků začne platit od roku 2007, zajišťovat by ji měly stovky sběrných míst. „Dovážená ojetá vozidla představují velmi významnou položku nárůstu provozovaných vozidel, která bude potřeba v budoucnu ekologicky zlikvidovat,“ uvedl Jindřich Vavrla ze společnosti Železárny a drátovny Bohumín (ŽDB), která vozy likviduje.

Dovoz ojetých aut v posledních letech podle Antonína Šípka ze Sdružení automobilového průmyslu roste a loni dosáhl podílu 3,3 procenta na obnově českého vozového parku. Podíl nových vozů naopak od roku 2001 klesl na loňských 3,6 procenta. Za prvních osm měsíců letošního roku počet dovezených ojetin stoupl meziročně o čtvrtinu na 95 552 aut a registrace nových vozů dokonce převýšil. Úřady nyní nový systém nakládání s autovraky dokončují. Podle Leoše Křenka z ministerstva životního prostředí úřady dosud vydaly 340 souhlasů pro provoz zařízení ke sběru či zpracování autovraků. Od ledna by měl být zkušebně spuštěn informační systém ISVA, do kterého budou provozovatelé autovrakovišť uvádět data o vyřazovaných vozech. Problém s autovraky je podle Vavrly také v tom, že často končí na nelegálních skládkách či je majitelé zanechají stát na ulici. Z dopravních evidencí bylo loni vyřazeno téměř 95 000 vozů. „Je dokázáno, že jen zhruba 20 procent z nich končí v recyklačních střediscích,“ doplnil Vavrla.

Průměrná hmotnost osobního automobilu je podle Vavrly kolem 900 kilogramů. Zhruba tříčtvrtinový podíl má železo, zbytek váhy představují plasty, barevné kovy, guma, sklo a nekovy. Po spuštění systému bude muset sběrné místo tzv. úplné vozidlo odebrat bezplatně. Podle evropské směrnice bude pro vyřazené osobní automobily a vozy s hmotností do 3,5 tuny platit kvóta, která určuje povinnost opětovně použít 85 procent průměrné hmotnosti automobilu a materiálově a energeticky ji následně využít. Pro vozidla vyrobená před rokem 1980 bude hranice o deset procentních bodů nižší. Po roce 2015 budou hranice pro materiálové a energetické využití na 95 procentech.

autoweb.cz, ČTK

30.11.2005 3:12

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist