Novela pravidel silničního provozu ve finále – I. část

Poslanci a senátoři se konečně shodli na změnách pravidel silničního provozu - co nového nás tedy definitivně čeká?

Po několikaměsíčním pingpongu mezi komorami našeho Parlamentu konečně dospěla novela zákona o provozu na pozemních komunikacích a přestupkového zákona do svého finále a byla schválena ve finálním znění. Pokud ji nevrátí zpět prezident, měla by se promítnout do každodenního života jednotlivých účastníků silničního provozu. K předcházejícím návrhům jsem sice články už psal, ale protože toto je konečně finální verze, podíváme se na jednotlivé změny podrobně a na víckrát. Změny budou vzaty postupně tak, jak jsou uvedeny v novele a nikoli podle jejich významnosti nebo důležitosti.

1) Kolona – definice
Přibyla nová definice pojmu „kolona“, která zní takto:
„…kolonou vozidel se rozumí souvislý proud více vozidel, u kterého nelze předjíždět každé vozidlo jednotlivě, rozestup mezi jednotlivými vozidly při předjíždění nebo objíždění neumožňuje bezpečné zařazení.”

Zákon o provozu na pozemních komunikacích s tím pojmem pracuje ovšem jen na dvou místech. Z hlediska pravidel pak je relevantní jediné místo, a to povinnost v koloně uvolnit pruh pro průjezd sanitky apod. Nicméně, ohledně „bezpečného zařazení“ by řada řidičů jistě nesouhlasila s tím, kde jsou jeho hranice.2) „Přednost“ chodců
Vztah řidičů a chodců se změnil, když byla zrušena povinnost umožnit přejít a hlavně byla zrušena povinnost blížit se k přechodu jen takovou rychlostí, aby řidič stihnul zastavit. (Staro)nově byla zakotveny následující povinnosti:

„…řidič nesmí…ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje…“
„…řidič nesmí… ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání…“

Tato změna se promítne (nebo by se měla promítnout) do posuzování dopravních nehod, kdy se střetne chodec s řidičem. Chodec totiž i nadále má povinnost „neskákat“ řidičům pod kola a jestliže je zrušena povinnost blížit se k přechodu jen tak rychle, aby řidič vždy stihnul zastavit, může se posuzování viny na nehodě v případě skákání pod kola projíždějícím autům posunout alespoň částečně ve prospěch řidiče (oproti současnému stavu).

3) Povinnost řidičů nosit reflexní vestu
Nově přibývá následující povinnost řidičů (pozor, netýká se řidiče motocyklu, mopedu, cyklisty a jezdce na zvířeti):
„Řidič je povinen mít na sobě oděvní doplňky s označením z  retroreflexního materiálu stanovené prováděcím právním předpisem podle § 56 odst. 8, nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním; to neplatí pro řidiče motocyklu, mopedu a nemotorového vozidla.“

Pokud tedy budete mít nehodu, závadu nebo nějaký podobný problém a budete „pobíhat“ kolem auta a bude-li to mimo obec, musíte mít na sobě shora uvedenou vestu (v povinné výbavě už nějakou dobu stejně je).

4) Zajížďka na technickou kontrolu
V případě, kdy vás policista nebo celník vyzve ke kontrole maximální povolené hmotnosti nebo kontrole technického stavu, což může prakticky kdykoliv, bude povinností takové výzvě vyhovět, pokud takové místo je vzdáleno méně než 8 km.

Platit pak bude následující:
– o výsledku kontroly technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vydá policie řidiči doklad.
– zjistí-li se při kontrole technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vážná nebo nebezpečná závada, je řidič vozidla nebo jízdní soupravy povinen uhradit náklady na provedení kontroly technického stavu.
– způsob provádění kontroly technického stavu, způsob stanovení nákladů na provedení kontroly technického stavu, náležitosti dokladu o výsledku technické kontroly stanoví prováděcí právní předpis.Co se týče možnosti chtít náhradu v případě, kdy se ukáže, že je vše v pořádku, jsem skeptický, že by takový nárok byl vymahatelný, takže i když bude vše v pořádku, těch 16 kilometrů tam a zpátky na benzínu, naftě a opotřebení auta poneseme bohužel sami.

5) Předjíždění a omezování
Po novele již bude možné omezit (samozřejmě nikoli ohrozit) řidiče vozidla, před kterého se zařazujete po předjetí. Je to víceméně reakce na praktický stav, protože např. ve městě na víceproudých komunikacích by to mnohdy ani jinak nešlo a nějaké to sundání nohy z plynu nebo lehká korekce volantem na bezpečnost silničního provozu (při zohlednění jeho hustoty) valný vliv nemá.

6) Předjíždění a zastavení a stání na přejezdu pro cyklisty
Nově je doplněn zákaz předjíždět na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před ním. Rovnež je doplněn tentýž zákaz ohledně zastavení a stání na něm nebo u něho stejně, jako je tomu u přechodu pro chodce.

7) Provoz v zimě
Významnější průlom nastal v otázce použití zimních pneumatik. U osobních aut bude povinnost je mít na všech nápravách od 1. 11. do 31. 3. se vzorkem nejméně 4 mm a u nákladních aut na poháněné nápravě se vzorkem nejméně 6 mm v případě, že:
– se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
– lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Ta první podmínka se bude asi policistům prokazovat ještě relativně snadno, ta druhá už ale vůbec. Jak si zákonodárce představoval, že se bude prokazovat to odhadování, že bude sněžit? Na jaké zprávy se má řidič koukat? Nebo se máme stát všichni meteorology-amatéry? Tu druhou podmínku si mohl zákonodárce klidně odpustit, protože její definice je tak neurčitá, že bude jen velmi obtížně vymahatelná.8) Řízení provozu policistou
Nově bude mít policista následující pravomoc:
Je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci závada ve sjízdnosti, kdy technický stav komunikace nedovoluje další bezpečnou jízdu, je policista oprávněn do doby odstranění této závady zakázat vozidlům další jízdu a  ostatním vozidlům na tuto komunikaci nebo její úsek zakázat vjezd.


9) „Závody“ na silnici
Po odpovídající mediální masáži v minulém roce o tom, jak řidiči silných sportovních aut pořádají v plném provozu závody a ohrožují nebohé a  bezbranné účastníky silničního provozu, společně s doplněním o tom, jak v  Německu tamní policisté bez servítek auta zabavili, pojal zákonodárce podobný nápad. Jeho provedení ovšem legislativně moc kvalitní není, protože stanovil:

„Řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo k  účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by jimi mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v  souladu s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace podle jiného právního předpisu.“

Bylo by zajímavé se autora toho ustanovení zeptat, jestli také při jeho formulaci vůbec myslel na jeho vymahatelnost.

Tak za prvé bude řada sporů o to, jak se bude prokazovat účast na takové akci. Snad jedině vyfotit všechny na startu, protože pokud nebude identifikace a příslušnost k dané akci zřetelná např. z označení vozidel, bude se to těžko prokazovat (dát si číslo na bok auta může každý, to ještě nic neprokazuje).

Za druhé, slůvko „jimi“ evidentně odkazuje na ony „akce“, ale akce nikdy bezpečnost neohrožují. Bezpečnost ohrožují pouze řidiči, nikdy „akce“.

Za třetí, jak si zákonodárce představuje, že bude prokazovat ono ohrožení bezpečnosti silničního provozu? Samotná rychlost (vezmu-li v úvahu nadprůměrně vybavená auta, která se takových akcí účastní) to bude jen velmi obtížně (na řadu přijde materiální aspekt a jeho prokazování, na čemž policie a  úřady zpravidla bohorovně a bez zaváhání pohoří) a samotné číslo na autě nebo účast na takové akci samozřejmě bezpečnost neohrožuje (to opět pouze jednání konkrétních řidičů).Ve výsledku je takové ustanovení proto dost bezzubé. Ostatně to příliš nepřekvapí, protože samotná snaha takové jednání právně postihovat se jeví při troše chytrosti účastníků takové akce jako mimořádně obtížná, pokud se nebude policie uchylovat k autoritativním a nepřezkoumatelným argumentům typu:“…Vám říkáme, že jedete závod, tak jedete závod a hotovo!“

V důsledku sám pochybuji o existenci společenské nebezpečnosti takového jednání. Na dálnici vídám „závody“ nákladních aut pokaždé, když jedu, a policii to nechává chladnou. Soustředit se na to, že pár silných sportovních aut pojede po dálnici svižněji, je jen klasickou ukázkou přístupu, kdy se snaží policie postihovat jednu takovou viditelnou událost za rok, která stejně nikoho neohrožuje (pokud řidiči na dálnici pečlivě sledují provoz za sebou a v souladu s pravidly opouštějí zavčasu levý jízdní pruh, tak nevím, v čem se cítí ohroženi – přece když nechci jet jejich tempem s nimi, tak prostě uhnu do pravého pruhu a popřeju jim pěknou jízdu a fajn zážitek).

Nicméně, navázaná na tento institut je nicméně možnost auto, které se takové akce účastní, zabavit, odtáhnout nebo znehybnit botičkou na 48 hodin. Pouze ale v případě, kdy je důvodné podezření, že se auto takové akce účastnilo. Když vezmu do úvahy nepřesnou definici shora uvedené povinnosti se takových akcí neúčastnit, pak přistoupí-li policie bez řádného zdůvodnění k takovému zabavení vozidla, bude to vynikající příležitost pro uplatňování náhrady škody pro nesprávný úřední postup.

Na ostatní změny se podíváme příště.

9.5.2011 8:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist