autoweb.cz > Suzuki > Suzuki SX4 > Nové Suzuki S-Cross: První dojmy
Nové Suzuki S-Cross: První dojmy
Zatímco u některých automobilek bývají facelifty spíše kosmetického charakteru, u Suzuki tomu tak v případě modernizace S-Crossu nebylo, změn je totiž skutečně hodně. Nejradikálnější vizuální proměnou prošla příď, kde prakticky nezůstal kámen na kameni.
Nový je nárazník, kapota i světlomety. Ty nově u vyšších výbav svítí místo xenonů prostřednictvím LED techniky, diody nově najdete i v zadním osvětlení. V masce chladiče pak přibylo bohaté chromované žebrování. Tady se musím přiznat, že i když mě z prvních fotek vizuálně S-Cross příliš neuchvátil, naživo byl můj dojem o poznání lepší – schválně si najděte fotky modelu před modernizací a jistě budete souhlasit, že jde o krok správným směrem.
Co už na první pohled nepoznáte, jsou změny na podvozku. Předně se zvětšila světlá výška o 10 milimetrů, větší jsou také pneumatiky, které se v základních výbavách spoléhají na rozměr 215/60 R16, u vyšších je to 215/55 R17. S tím se sluší zmínit také pohon všech kol Allgrip, který je k dispozici pro všechny pohonné jednotky v nabídce. Jeho fungování můžete ovlivnit volbou jedním ze čtyř režimů – Auto, Sport, Snow a Lock. Jak je v této kategorii vozů zvykem, primárně auto pohání přední kola, v případě potřeby sepne elektromagnetickou mezinápravovou spojku a zapojí do práce i kola zadní. Sluší se zmínit, že ani na promáčené lesní cestě auto nemělo problém s trakcí a nepodařilo se mi nezaregistrovat byť sebemenší prodlevu při připojování zadních kol.
Společně s aktuálními trendy kráčí Suzuki také na poli pohonných jednotek. Pod kapotou už nenajdete atmosférické motory, ale jen turbem přeplňované agregáty. Základem je litrový tříválec BoosterJet s výkonem 82 kW (112 koní), čtrnáctistovka nabídne 103 kW (140 koní), diesely zastupuje šestnáctistovka naladěná na 88 kW (120 koní). Zároveň se Suzuki rozloučilo se samočinnou převodovkou CVT, u benzínových modelů je automat tvořen hydrodynamickým měničem, v případě dieselu jde o dvouspojkovou převodovku TCSS.
Mně se dostala do rukou nejsilnější jednotka tvořená benzínovou čtrnáctistovkou s turbem a mohu říci, že mě příjemně překvapila. Svým chováním mi motor nejvíc připomínal atmosféru s větším objemem. Agregát téměř nemá turbodíru a výkon příjemně graduje. Ve středním spektru ze sebe pochopitelně vydá to nejlepší, ale motor dál statečně táhne až k šesti tisícům. A auto je s ním skutečně velmi svižné. Ba co víc, ve spojení s japonsky přesným řazením šestistupňového manuálu se dá mluvit o zábavném svezení.
Většinu kupujících bude nejspíš zajímat spíše ekonomika provozu, ale ani ta mi nepřišla špatná. Palubní počítač ukazoval hodnotu 7,8 litrů na sto. Když vezmete v potaz, že šlo o prezentaci, kde každý novinář zkouší, co auto dokáže, považuji to za skvělou hodnotu. Hádám, že v normálním režimu se bez problémů dostanete pod sedm litrů.
V rámci krátkého seznámení jsem byl podobně nadšený i z podvozku, který sama automobilka definuje jako ideální kompromis mezi komfortem a ovladatelností. Přesnější popis asi nesvedu, auto navzdory vyššímu těžišti velmi ochotně mění směr a zároveň je velmi stabilní i ve vyšších rychlostech. Vedle toho si přitom zachovává příjemný komfort, na nerovnostech neodskakuje a velmi dobře drží stanovenou stopu.
Zároveň nesmím zapomenout, že S-Cross nově může disponovat radarovým tempomatem, který dokáže udržovat vzdálenost od auta jedoucího před vámi. Stejně tak dokáže zareagovat v situacích, kdy se řidič zcela nevěnuje řízení a hrozí srážka. V takovém případě začne brzdit a nehodě se tak buď zcela vyhne, nebo zmírní její následky.
Dobrý dojem na mě udělal i interiér, který si nehraje na prvoplánovou líbivost. Je jednoduchý, pro někoho možná fádní, ale působí bytelně a použitými materiály mě rozhodně neurazil. To ovšem platilo i pro předchozí provedení. V rámci modernizace se měnily použité materiály i barevné kombinace, nová je také grafika palubních přístrojů.
Zbrusu nový je také multimediální systém s dotykovým displejem, který disponuje také navigací. A právě u toho bych se rád na chvíli zastavil – zcela postrádá mechanická tlačítka, má jen několik senzorových, včetně ovládání hlasitosti, která se mění šoupáním prstu ve svislém směru. U podobného řešení zpravidla nemáte šanci nahmatat tlačítka poslepu, tady je naštěstí displej trochu zapuštěný, takže si po čase nejspíš zvyknete.
První jízda | vydáno 21. 8. 2013
Co se však nezměnilo, je praktičnost. Zavazadelník nabídne v základním uspořádání 440 litrů, který lze dále přizpůsobit pomocí variabilní podlahy či nastavitelného sklonu zadních sedadel. Se sklopenými sedadly nabídne S-Cross objem 1269 litrů.
Na poměry toho, co Suzuki S-Cross nabízí, jsou ceny nastavené velmi příznivě. Základní cena s litrovým tříválcem, pohonem předních kol, manuální převodovkou a výbavou Comfort činí 409 900 Kč. Všechny ostatní kombinace už začínají u výbavy Premium, která už toho nabízí poměrně dost. Namátkou bezklíčové startování, dvouzónovou automatickou klimatizaci, parkovací kameru, vyhřívání předních sedadel či LED světlomety.
Vrcholné provedení Elegance přidává radarový tempomat, parkovací senzory vpředu i vzadu či multimediální displej s navigací. I tak ale dáte za takové auto v kombinaci se zážehovou čtrnáctistovkou s pohonem předních kol částku 512 900 Kč, verze s pohonem všech kol přijde na pořád velmi slušných 556 900 Kč.
Jen čas ukáže, jestli se dokáže modernizovaný S-Cross v nabitém segmentu prosadit. Talent na to rozhodně má, na silnici jezdí velmi slušně, v terénu také leccos zvládne a k tomu přidává solidní výbavu za férovou cenu.
Ceník Suzuki S-Cross
Motorizace | Comfort | Premium | Elegance |
1.0 BoosterJet 5MT 4×2 | 409 900 Kč | 436 900 Kč | – |
1.0 BoosterJet 6AT 4×2 | – | 479 900 Kč | – |
1.0 BoosterJet 5MT 4×4 | – | 479 900 Kč | – |
1.4 BoosterJet 6MT 4×2 | – | 469 900 Kč | 512 900 Kč |
1.4 BoosterJet 6MT 4×4 | – | 512 900 Kč | 556 900 Kč |
1.4 BoosterJet 6AT 4×4 | – | 556 900 Kč | 627 900 Kč* |
1.6 DDiS 6MT 4×2 | – | 545 900 Kč | – |
1.6 DDiS 6MT 4×4 | – | 589 900 Kč | – |
1.6 DDiS 6TCSS 4×4 | – | – | 681 900 Kč* |
* Cena včetně paketu LUX.