Nové Porsche Cayenne je na trhu. Chce být jako 911 a nevěří na naftu.

Porsche představuje třetí generaci modelové řady Cayenne. Úspěšný model stuttgartského výrobce sportovních vozů přichází na start jako zcela nově vyvinutý automobil, který nabídne ještě podmanivější sportovní výkony, které jsou pro Porsche typické, v kombinaci s nejvyšší úrovní praktické využitelnosti v každodenním provozu. Výkonné přeplňované motory, nová osmistupňová převodovka Tiptronic S, nové podvozkové systémy a inovativní koncept zobrazování a ovládání s ještě rozsáhlejší konektivitou rozšiřují rozsah možného nastavení pro mimořádně sportovní nebo velmi komfortní jízdu. V době uvedení na trh budou na výběr dva nově vyvinuté šestiválcové motory. Turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový agregát modelu Cayenne dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW (340 k), což je o 29 kW (40 k) více než u předchůdce. Motor V6 2,9 litru Biturbo modelu Cayenne S, který dosahuje nejvyšší rychlosti 265 km/h, poskytuje nejvyšší výkon 324 kW (440 k), což představuje nárůst o 15 kW (20 k). Nový Cayenne S, vybavený na přání dodávaným paketem Sport Chrono, zrychlí z klidu na 100 km/h za necelých pět sekund.

 Cayenne nezapře výraznou inspiraci modelem 911, ikonou mezi sportovními vozy. Rovněž stylisticky zdokonalená třetí generace SUV bude totiž poprvé k dispozici s pneumatikami rozdílných rozměrů na přední a zadní nápravě a s řízením všech kol. Kromě těchto typických prvků výbavy sportovních vozů vylepšuje jízdní vlastnosti na silnici sériově dodávaný aktivní pohon všech kol, systém Porsche 4D-Chassis Control, tříkomorové vzduchové odpružení a elektrický systém stabilizace naklánění karoserie při dynamických změnách Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Terénní vlastnosti modelu Cayenne, který je navzdory výrazně rozšířené sériové výbavě v porovnání s předchůdcem až o 65 kilogramů lehčí, zůstaly přitom bez omezení zachovány. 

Dynamický styl: uhlazenější design a větší kola

Vzhled modelu Cayenne byl cíleně zdokonalen v souladu s DNA designu značky Porsche. Svými sportovními, precizními a čistými tvary působí novým a přesto důvěrně známým dojmem. Větší otvory pro přívod vzduchu v nárazníku jsou jasnými odkazy na nárůst výkonových parametrů. Nové horizontální prolisy dodávají SUV již v klidu širší a atletičtější vzhled. Elegantně protaženou siluetu 4918 milimetrů dlouhého a bez zrcátek 1983 milimetrů širokého modelu Cayenne umocňují atraktivní proporce, vyplývající z prodloužení vnější délky o 63 milimetrů při nezměněném rozvoru 2895 milimetrů a snížení výšky o devět milimetrů v porovnání s předchůdcem. Objem zavazadlového prostoru 770 litrů představuje nárůst o 100 litrů. O palec větší průměr ráfku mají kola – na zadní nápravě jsou poprvé širší kola a pneumatiky než vpředu –, která vizualizují vyšší úroveň jízdní dynamiky. Mezi nově tvarovanými zadními světlomety s trojrozměrným designem a nepřerušovaným světelným pásem LED se nachází výrazně trojrozměrně zpracovaný nápis Porsche. 

U světlometů nabízí Porsche nový třístupňový koncept osvětlení. Všechny verze modelové řady Cayenne jsou sériově vybaveny světlomety LED. Kromě nich je o stupeň výš na výběr Porsche Dynamic Light System (PDLS), který nabízí různé režimy osvětlování, například pro průjezd zatáčkou nebo pro jízdu na dálnici. Vrcholným systémem jsou nové světlomety Matrix LED se systémem PDLS Plus. Zcela variabilní rozložení a intenzitu světla umožňuje individuální ovládání 84 elektroluminiscenčních diod. Cayenne díky tomu nabízí nové funkce, jako jsou dálkové světlomety bez oslňování protijedoucích řidičů a adaptivní odcloňování dopravních značek. 

Uvedení na trh s verzemi Cayenne a Cayenne S

Nové SUV značky Porsche vstoupí na trh ve dvou variantách. Cayenne s přeplňovaným šestiválcem o zdvihovém objemu tři litry dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW (340 k) a poskytuje maximální točivý moment 450 N.m. Vstupní model se může díky tomu pochlubit suverénními jízdními výkony. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,2 sekundy (s paketem Sport Chrono za 5,9 sekundy). Nejvyšší rychlost je 245 km/h. Druhou variantou v době uvedení na trh bude Cayenne S, který je poháněn motorem V6 2,9 litru s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Tento rovněž nově vyvinutý motor je vyladěn na nejvyšší výkon 324 kW (440 k) a maximální točivý moment 550 N.m. To je o 15 kW (20 k) více než u předchůdce. Odpovídajícím způsobem se zlepšilo zrychlení z nuly na 100 km/h, které je nyní otázkou 5,2 sekundy (s paketem Sport Chrono: 4,9 sekundy). Nejvyšší rychlost činí 265 km/h. 

Rychlejší na silnici, suverénnější v terénu: nová převodovka Tiptronic S a PTM

Cayenne vděčí za širší rozsah možného nastavení mezi sportovními a komfortními jízdními vlastnostmi v neposlední řadě nové osmistupňové převodovce Tiptronic S s ještě větším rozsahem převodů. Jak výkony na silnici, tak i terénní schopnosti profitují z kratších dob řazení a sportovnějších převodů nižších převodových stupňů. Osmý převodový stupeň s dlouhým převodem snižuje otáčky motoru a optimalizuje spotřebu paliva při klidném cestování.

 Cayenne nabízí ničím nerušenou radost z jízdy také v terénu. Programovatelné terénní režimy usnadňují řidiči výběr vhodného nastavení pro příslušné provozní podmínky. Standardním nastavením je silniční program. Další čtyři režimy aktivují nastavení pro lehký terén, jako je blátivý povrch, písek nebo kamenitý terén. Volbě řidiče se následně přizpůsobí charakteristika poháněcího ústrojí, podvozku a uzávěrek diferenciálů. K rozdělování hnací síly mezi nápravy používá Porsche ve všech verzích modelu Cayenne aktivní pohon všech kol. Porsche Traction Management (PTM) rozděluje točivý moment zcela variabilně mezi obě nápravy. Přenos točivého momentu v závislosti na aktuální provozní situaci je klíčovým principem, jemuž Cayenne vděčí za své vynikající sportovní výkony. Zároveň splňuje veškeré požadavky na spolehlivou trakci v terénu.

 Vzor 911: podvozek s lehkou konstrukcí a rozdílnými rozměry pneumatik na obou nápravách

Nový Cayenne spojuje do jedné nové konstrukce tři koncepty podvozku: sportovního vozu, terénního vozidla a cestovního sedanu. Za tím účelem byl vyvinut nový podvozek s lehkou konstrukcí, jehož přední náprava má oddělené uložení ramen a zadní náprava je víceprvková. Typickým znakem sportovních vozů a novinkou v modelové řadě Cayenne je použití pneumatik s rozdílnými rozměry pro přední a zadní nápravu. Kola mají průměr ráfku minimálně 19 palců. Tato opatření zvyšují stabilitu a jízdní dynamiku v zatáčkách. Na přání nabízí Porsche pro Cayenne kola s průměrem ráfku až 21 palců.

 Nově vyvinuté systémy: řízení zadních kol, vzduchové odpružení, stabilizace naklánění karoserie

Toto uspořádání nabízí optimální předpoklady pro aktivní podvozkové systémy, které jsou analyzovány a synchronizovány integrovaným systémem pro regulaci podvozku Porsche 4D-Chassis Control. Systém pracuje v reálném čase, a dokáže tak ještě lépe optimalizovat jízdní vlastnosti. S výjimkou systému aktivních tlumičů PASM (sériově pro Cayenne S) byly všechny ostatní podvozkové systémy nově vyvinuty. Poprvé je pro Cayenne na výběr elektrické řízení zadních kol. Systém, který se již osvědčil v modelech 911 a Panamera, zvyšuje agilitu v zatáčkách a stabilitu při změně jízdního pruhu ve vyšších rychlostech. Menší průměr otáčení kromě toho usnadňuje ovladatelnost SUV v každodenním provozu.

 Na přání dodávané adaptivní vzduchové odpružení s novou tříkomorovou konstrukcí výrazně zvětšuje rozsah mezi sportovně tuhým nastavením podvozku a cestovním komfortem na úrovni luxusního sedanu. Při jízdě v terénu umožňuje systém, stejně jako dosud, přizpůsobit světlou výšku. Na přání dodávaný systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) pro stabilizaci naklánění karoserie přešel z hydraulického na elektrické ovládání, z čehož profitují sportovně zaměření řidiči. Tuto změnu umožnila výkonná elektrická síť s napětím 48 V. Kratší reakční doby vytvářejí předpoklady pro ještě preciznější optimalizaci jízdní dynamiky – a při klidnější jízdě další zvýšení komfortu.

 Světová premiéra: Porsche Surface Coated Brake s vrstvou karbidu wolframu

Výrobce sportovních vozů plní s inovativní brzdovou soustavou Porsche Surface Coated Brake (PSCB) opět roli průkopníka ve vývoji vysokovýkonných brzd. Světová novinka je na přání k dispozici pro všechny verze modelové řady Cayenne a vyznačuje se kotoučovými brzdami z litiny s vrstvou z karbidu wolframu. Toto zušlechtění zvyšuje hodnoty tření a zároveň snižuje opotřebení a minimalizuje množství uvolňovaného prachu. Exkluzivní brzdy Porsche bodují i svým vzhledem. Brzdové třmeny jsou lakovány bílou barvou a povrch brzdových kotoučů získá brzděním jedinečný lesk. PSCB se dodává pouze v kombinaci s 20“ a 21“ koly. Postavení vrcholného systému v nabídce zaujímá i nadále brzdová soustava PCCB s keramickými kotouči.

 Nový paket Sport Chrono s režimem PSM Sport

Sportovní potenciál nového modelu Cayenne lze využívat ještě intenzivněji. Značka Porsche za tím účelem nově koncipovala paket Sport Chrono po vzoru sportovních vozů. Viditelným znakem je spínač režimů na volantu. Kromě jízdních režimů Normal, Sport a Sport Plus si může řidič zvolit také individuálně konfigurovatelný režim. Stisknutím centrálního tlačítka Sport Response Button se aktivuje nejsportovnější charakteristika motoru a převodovky. Součástí paketu Sport Chrono je také samostatně aktivovatelný režim PSM Sport, v němž může řidič maximálně využívat dynamický potenciál nového modelu Cayenne.

 Nižší hmotnost znamená nižší spotřebu paliva a ještě více radosti z jízdy

Ke sportovním vozům neodlučitelně patří lehká konstrukce. Po vzoru modelů 911 a Panamera je i karoserie nového modelu Cayenne vyrobena z inteligentní kombinace hliníku a oceli. Vnější panely karoserie jsou kompletně z hliníku. Také podlaha, přední část vozu a téměř všechny komponenty podvozku jsou z tohoto lehkého kovu. Výjimečným technickým řešením je inovativní lithium-železo-polymerový akumulátor, který přispívá ke snížení hmotnosti deseti kilogramy v porovnání s předchůdcem. Celkem klesla pohotovostní hmotnost modelu Cayenne z 2040 na 1985 kilogramů – a to navzdory výrazně rozšířené sériové výbavě, jejíž součástí jsou mimo jiné přední světlomety LED, větší kola, ParkAssistent vpředu a vzadu, telefonní modul LTE včetně hotspotu WLAN, služby Porsche Connect a předvídavý systém pro ochranu chodců.

 Digitální evoluce: Porsche Advanced Cockpit a nový systém PCM

Cayenne začíná s generační obměnou psát novou kapitolu z hlediska propojení řidiče se svým vozidlem. Porsche Advanced Cockpit je integrován do interiéru se sportovně luxusní atmosférou. Hlavní součástí nového konceptu zobrazování a ovládání značky Porsche, který byl v uplynulém roce uveden v novém modelu Panamera, je 12,3“ dotykový displej s rozlišením Full HD nejnovější generace informačního a zábavního systému Porsche Communication Management (PCM). Rozmanité digitální funkce lze intuitivně ovládat – a to i hlasově. Sériově dodávaný systém Porsche Connect Plus zpřístupňuje internet a internetové služby. Mezi ně patří například sériově dodávaná navigační funkce s připojením k internetu a dopravním zpravodajstvím v reálném čase. Na nové středové konzole jsou soustředěny analogové ovládací prvky hlavních funkcí vozidla. Další tlačítka jsou harmonicky integrována do dotykové plochy se skleněným vzhledem ve stylu chytrých telefonů. Uživateli však poskytují při ovládání akustickou i haptickou zpětnou vazbu. Jak je pro vozy Porsche typické, má řidič přímo na očích centrálně umístěný analogový otáčkoměr. Vedle něj jsou dva sedmipalcové displeje s rozlišením Full HD, které zobrazují všechny další důležité provozní údaje a informace, nastavitelné individuálně multifunkčním otočným prvkem. Mezi nejdůležitější asistenční systémy patří asistent pro noční vidění s termovizní infračervenou kamerou, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent pro jízdu v jízdním pruhu včetně rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v dopravní koloně, ParkAssistent včetně funkce Surround View a Porsche InnoDrive včetně adaptivního tempomatu.

 Cayenne přesně na míru – více individualizace, více internetových služeb

Nový systém PCM zároveň zavádí nový stupeň individualizace. Osobním přáním lze přizpůsobit nejen úvodní zobrazení a hlavní menu. Uživatel si může také nakonfigurovat až šest individuálních uživatelských profilů. Kromě mnoha nastavení v interiéru uloží uživatelský profil do paměti preferovaná nastavení pro osvětlení, jízdní režimy a asistenční systémy. V závislosti na výbavě si může řidič aktivovat také individuální nastavení pro nové audiosystémy Bose® a Burmester®. Nový Cayenne je navíc nepřetržitě připojen k internetu, pokud si to řidič přeje. Prostřednictvím integrované karty SIM kompatibilní s LTE má navíc k dispozici rozšířenou nabídku služeb Connect Plus. Díky tomu lze například dálkově naprogramovat nezávislé topení prostřednictvím chytrého telefonu. Kromě toho je součástí nové sériové nabídky také speciálně pro Porsche Cayenne vyvinutá aplikace Offroad Precision App, která nabízí možnost detailní dokumentace jízdy v terénu. Řidič se pak může zdokonalovat ve svých řidičských dovednostech na základě zaznamenaného videa.

 Ceny

Třetí generaci modelové řady Porsche Cayenne lze již objednávat. Cayenne stojí v Německu od 74 828 eur. Ceny modelu Cayenne S začínají od 91 964 eur. V České republice bude model Cayenne stát od 2 055 000 Kč. Všechny ceny zahrnují daň z přidané hodnoty a specifickou výbavu pro příslušný trh.

30.8.2017 5:07

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist