Nové Mitsubishi Colt dokáže trumfnout českého rivala. Prospěla by ale nižší cena

Sedmá generace oblíbeného malého hatchbacku přichází po dlouhých třinácti letech. Co nabízí?
dsc_0678-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: Martin Lankaš

Japonský výrobce Mitsubishi se netajil tím, že uvažoval o úplném odchodu z evropského trhu. Vedly ho k tomu kromě nízké ziskovosti i přísné emisní normy a s tím spojené nutné investice do elektrifikace. Nicméně díky alianci s francouzskou automobilkou zcela otočil a přišel s novou generací oblíbeného modelu Colt. Ten se naposledy na českém trhu objevil před zhruba třinácti lety a tehdy byl poháněný zážehovou třináctistovkou

Nové Mitsubishi má výběr motorizací výrazně pestřejší a po designové stránce je rovněž i odvážnější. Vděčí za to hlavně svému sourozenci ze země galského kohouta, od kterého získal dynamický výraz a úhledné linie zabalené do oblých tvarů. Japonec ale přidal trochu své osobitosti a chromovanými dekory zvýraznil masku chladiče a zároveň zesílil světelný podpis denního svícení.

Vzadu se od své francouzské předlohy nijak zásadně nevzdálil, pouze přidal jméno automobilky, do spodní levé části pátých dveří umístil název modelu a zbavil se loga. V námi testované verzi jsme měli na hraně víka od kufru ještě příplatkovou stříbrnou lištu. Bez ní bych se ale určitě obešel, jelikož do celé koncepce zádi úplně nesedí. Spíše bych si raději připlatil za estetičtější zakomponování parkovací kamery. To se totiž designérům úplně nepovedlo a je to škoda. Takhle působí jako nalepený falešný nos, co má díky názvu Mitsubishi a spodní liště i knírek.

Správná cesta

Ani uvnitř nedošlo k žádné revoluci a ono možná dobře. Interiér je z pohledu uživatele příjemně vzdušný, není přeplácaný a mimo to nabízí velmi praktická řešení, jež se často v nových autech vytrácí. Zároveň díky digitální přístrojové desce a sedmipalcovému dotykovému displeji působí moderně. Ani u jednoho z vyjmenovaných prvků jsem se nesetkal s většími problémy. Ovládání je intuitivní, graficky jsou dobře zpracované a u dotykové obrazovky byly reakce poměrně rychlé, bez znatelného sekání.

Pod ní navíc najdete fyzická tlačítka pro přepínání do režimu Eco, zamknutí vozu, případně i pro vyhřívaní sedadel. O další úroveň níž jsou ještě otočné ovladače k nastavení klimatizace. Řidič tak může jednoduše nastavit například teplotu a intenzitu ventilátoru, aniž by musel cokoli přepínat na displeji a svou pozornost odvracet od dění před sebou. Je dobře, že už si to uvědomují i jiné automobilky a nabízí podobnou kombinaci ovládání.

Po usazení za volant se vám dostane pocit komfortu díky pohodlným sedadlům s výrazným tvarováním. Sedáky poskytují dostatečnou oporu stehnům a vyšší bočnice zas drží tělo na místě i v ostřejších zatáčkách. Ani vzadu si nebudou pasažéři stěžovat na nepříjemné sezení, ačkoli místo uprostřed je vhodné pouze pro drobnější postavy. Dva dospělé na zadní řadě Colt ještě pojme, ale nesmí svou výškou převyšovat republikový průměr.

Příjemný na omak je i volant v kombinaci hladké a perforované kůže. Svým tvarováním dobře padne do ruky a svou tloušťkou bude vyhovovat většině řidičům. Jeho chod je spíše tužší, ale ne tak, aby znepříjemňoval manipulaci ve městě. Jeho nastavení dodává pocit stability i přesnosti, a to bez znatelné vůle ve středové poloze.

Větší kufr, ale vyšší cena

Nové Mitsubishi měří 4,05 metru a k dobru má oproti minulé generaci více než jedenáct centimetrů, dalších deset získalo v šířce, naopak podobnou hodnotu ztratilo u výšky. To ovšem nemění nic na tom, že Colt ve srovnání s předchůdcem nabízí o zhruba 170 litrů větší zavazadlový prostor a překonává i český bestseller Škodu Fabii.

Úspěšný hatchback naproti tomu vede v prostornosti kabiny, a to jak v šířce, tak i ve výšce nad hlavou. Srovnatelné je pouze místo pro nohy v přední i zadní řadě, kde je rozdíl jen pár milimetrů. V neprospěch Japonce mluví i cena, která začíná na necelých 380 tisících. Mohlo by se nicméně zdát, že je naopak dostupnější než jeho francouzský kolega Clio. Odpověď ovšem najdeme v seznamu motorizací.

Mitsubishi Colt má totiž jako základní motor atmosférický tříválec, kdežto Francouz spoléhá hned na přeplňovaný litr o výkonu 67 kW, co mají oba vozy společně. Vedle toho se u nich objevuje hybridní šestnáctistovka, čímž podobnost výběru zároveň končí. U japonského hatchbacku tak chybí nejen automatická převodovka pro přeplňovaný tříválec 1.0 MPI-T, ale i jeho ekvivalent na LPG.

Vyniká úsporností

Ke mně se dostala pohonná jednotka posilněná turbodmychadlem s jedinou možnou kombinací, a to s šestistupňovou manuální převodovkou. Síla 91 koní a točivý moment 160 Nm nepůsobí sice nějak oslnivě, vězte, že na malý hatchback o váze lehce přes jednu tunu, jsou to více než dostatečné hodnoty.

Po městě má Mitsubishi elánu na rozdávání a rychlé výjezdy z křižovatek si docela užívá. Jen ho do toho netlačte hned po nastartování, ze začátku má totiž tendenci sebou malinko cukat. Stačí několik metrů a je to pryč. Odvděčí se pak hladkým chodem a sympatickým jadrným zvukem, typickým pro tříválec. A ve výsledku se vám zalíbí tak, že ho vezmete na klikaté okresky, kde s ručičkou otáčkoměru nad tři tisíce otáček dostává ty správné grády. Zároveň se ovšem ukáže fakt, že by Colt snesl lepší odhlučnění kabiny.

Při pohledu na palubní počítač potěší svou spotřebou, která v mém případě činila v průměru 5,5 litru. Čistě po Praze jsem se dostal na zhruba 6 litrů a podobně tomu bylo i na dálnici. Nejméně si Japonec řekl mimo město, konkrétně 3,8 litrů.

Potěší nejen v zatáčkách

Předností malého Coltu jsou bezesporu jeho jízdní vlastnosti. Podvozek je nastavený tak, aby nabízel dostatečný komfort a zároveň byl ve všech ohledech stabilní. Což se poměrně zdařilo.

Karosérie se tolik nenaklání do stran a celkově je chování šasi velmi čitelné. V zatáčkách velmi dobře drží stopu a díky přeplňovanému tříválci je japonský prcek hezky hbitý. Přidejme k tomu ještě příjemně tuhé řízení a dostaneme povedený stroj, co sice nemá kdovíjaké sportovní ambice, zato zábavnost mu není úplně cizí.

Na druhou stranu o něco hůře zvládá přejezdy větších nerovností, které jsou docela slyšet a v některých případech i cítit. Duši to samozřejmě nevyklepe a ani šunky nenaklepe, ale leckdy to člověka nepříjemně překvapí. Nesetkal jsem se ovšem s tím, že bych slyšel vrzavé a drnčivé zvuky z útrob palubní desky či odjinud.

Bude to mít těžké

Mitsubishi Colt je po vzhledové stránce velmi atraktivní vůz, co dokáže zaujmout širší spektrum zákazníků. Vedle toho potěší jízdními vlastnostmi a v závislosti na zvolené motorizaci i svou mrštností. Na českém trhu to ovšem nebude mít vůbec jednoduché. Hlavního rivala sice dokáže trumfnout objemem kufru, zaostává ovšem v cenovém srovnání i obsahem základní výbavy. Výhodou je ovšem pětiletá záruka ve standardu, která je omezená na sto tisíc kilometrů.

Ta se však vytrácí v porovnání s francouzským kolegou, kde je rovněž k dostání. Oproti němu má sice nižší startovací cenu, je to ale dáno tím, že nabízí základní motor, který u Renaultu Clio nenajdeme. U srovnatelných pohonných jednotek je to obráceně, ačkoli Colt přihazuje nějaké ty prvky výbavy navíc. Japonský hatchback tak bude hlavně lákadlem pro stávající zákazníky či sympatizanty značky.

10.9.2024 7:23| autor: Martin Lankaš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist