Nové MINI JCW Clubman (prý) spojuje autentický zážitek z jízdy závodním vozem s praktičností a pohodlím

Malý hatchback ve své velké formě, navíc s pohonem všech kol sice trochu popírá původní myšlenku MINI, nicméně podezření z otylosti a malé agility není na místě.

Abychom se ještě jednou vrátili k nadpisu, tak podle oficiální tiskové zprávy „MINI John Cooper Works Clubman v sobě spojuje autentický zážitek z jízdy závodním vozem s vnitřní prostorností, praktičností a pohodlím při cestách na dlouhé vzdálenosti. Pohonné ústrojí a technologie podvozku mají své kořeny v motorsportu, zatímco luxusní interiér vyniká komfortními prvky, variabilitou a prostorností.“ Uf, obvykle na takto silná vyjádření nedbáme, tak silná, že je donedávna prezentovala jen jedna (jiná) značka z prémiové německé trojky, ale proč ne, uvidíme.

Vnější design nového MINI John Cooper Works Clubman oživuje koncept shooting brake nejen po stránce stylingu, ale i sportovního šarmu. S délkou 4253 mm, šířkou 1800 mm, výškou 1441 mm a rozvorem 2670 mm jde o největší model JCW, který kdy vznikl. Svalnatou karoserii s charakteristicky dlouhou linií střechy lze oživit například zelenou barvou Rebel Green, jež je nabízena exkluzivně pro modely JCW. Design karoserie je proti běžným verzím Clubman výjimečný specifickým přední nárazníkem s velkým otvory přivádějícími studený vzduch k brzdám a chladiči motoru.

Z boku zaujmou výrazné nástavce prahů, vzadu našel místo střešní spoiler a nárazník se dvěma koncovkami sportovního výfuku. Sériově dodávané LED světlomety jsou obklopeny kroužky denního svícení, jejichž spodní bílá část slouží jako směrovka. Pohled do vnitřního prostoru MINI John Cooper Works Clubman odhalí pět plnohodnotných sedadel, mnoho místa pro zavazadla a moderní designové prvky.

Kapacita zavazadlového prostoru činí 360 litrů, sklopením opěradel (volitelně v poměru 40:20:40) lze získat až 1250 litrů. Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou stejně jako látkové čalounění Carbon Black součástí standardní výbavy, volitelně je nabízeno černé kožené čalounění Dinamica/Carbon Black s červenými detaily. Verze John Cooper Works vyniká koženým multifunkčním volantem, voličem převodovky s logem JCW a efektními lištami na prazích či nerezovými pedály.

Dvoulitrový zážehový čtyřválec, vyvinutý přímo pro modely John Cooper Works, je poprvé spojen s nejnovější generací pohonu všech kol ALL4. Motor s kořeny v motorsportu využívá technologie MINI TwinPower Turbo a přináší výkon 170 kW/231 k mezi 5000 a 6000 1/min, což je o 39 k víc, než nabízí MINI Cooper S Clubman.

Technicky pokročilá jednotka vyniká nejen turbodmychadlem s maximálním tlakem 2,2 baru, ale i přímým vstřikováním paliva (vstřikovače jsou umístěny mezi ventily) a systémy VALVETRONIC (variabilní ovládání zdvihu sacích ventilů) a double VANOS (proměnné časování vačkových hřídelů). Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 350 Nm a je k dispozici již ve 1450 1/min. Nové MINI John Cooper Works Clubman je prvním vrcholným modelem současné generace, který je sériově vybaven systémem pohonu všech kol ALL4.

Točivý moment je elektronicky rozdělován mezi předními a zadními koly, což umožňuje nejen skutečně dynamické manévry, ale pomáhá i při dynamických průjezdech zatáčkou. Samozřejmostí jsou benefity v podobě skvělé trakce a lepší stability za všech podmínek.

Systém ALL4 je spojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) a skládá se z diferenciálu na přední nápravě, dvoudílného spojovacího hřídele a diferenciálu zadní nápravy s elektrohydraulickou spojkou. Toto řešení vyniká efektivitou, ale i nízkou hmotností. Za normálních okolností jsou u MINI John Cooper Works Clubman dle tradic značky poháněna přední kola, ale zadní náprava se do akce přidává ve zlomku sekundy díky elektrohydraulickému čerpadlu.

Tok informací neustále vyhodnocuje jízdní situaci, a tak není možné, aby došlo například k prokluzu kol. Inteligentní řídicí systém permanentně vyhodnocuje a přesunuje využitelný točivý moment mezi nápravami tak, aby minimalizoval nedotáčivost, přetáčivost či nedostatek trakce, a umožnil tak řidiči MINI John Cooper Works Clubman zažívat neustávající potěšení z jízdy. K dispozici jsou dvě převodovky.

Manuální 6stupňová převodovka, optimalizovaná pro co nejlepší trakci, a volitelná 8stupňová sportovní převodovka umožňují shodně zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s. Nové MINI John Cooper Works Clubman není jen vysokovýkonným sportovním vozem, ale i velmi progresivním modelem. S efektivním motorem, převodovkou a pohonem všech kol souvisí i inteligentní lehká konstrukce, optimalizovaná aerodynamika a široká paleta technologií MINIMALISM, zajišťujících tomuto modelu vedoucí pozici z hlediska hospodárnosti provozu. Už v sériové výbavě najdeme systém rekuperace kinetické energie, ukazatel správného řazení, odpojitelné součásti motoru – vodní a palivové čerpadlo a další – elektromechanické řízení a elektronicky řízené olejové čerpadlo.

Funkce auto start/stop pracuje ve spojení s převodovkou Steptronic. Kombinovaná spotřeba paliva MINI John Cooper Works Clubman dosahuje v testovacím cyklu EU 7,4 l/100 km se sériovou manuální převodovkou a 6,8 l/100 km při volbě 8stupňové sportovní převodovky Steptronic. Emise CO₂ činí 168, respektive 154 g/km. Sportovní podvozek, skládající se z osvědčené konstrukce s příčnými rameny a svislými vzpěrami vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu, byl specificky naladěn tak, aby odpovídal celkovému konceptu vozidla i skvělému výkonu motoru.

S upravenou kinematikou, tuhostí a optimalizací hmotnosti přináší očekávanou přesnost a agilitu nejvyšší úrovně. Sériový sportovní podvozek společně s širokým rozchodem kol, dlouhým rozvorem a nízkému těžišti poskytuje jízdní vlastnosti podobné motokáře. Sportovní brzdový systém, jehož hlavní součástí jsou rudě lakované 4pístkové pevné třmeny s logem John Cooper Works, vznikly ve spolupráci se specializovaným výrobcem Brembo.

Součástí sériové výbavy jsou exkluzivní 18palcová kola John Cooper Works z lehkých slitin v designu Black Grip Spoke. Volitelně jsou k dispozici i dvoubarevné 19palcové ráfky. Sériově dodávaný systém DSC obsahuje funkce Dynamic Traction Control (DTC) a elektronický závěr diferenciálu EDLC (Electronic Differential Lock Control) a funkci Performance Control. Řízení Servotronic s proměnným účinkem posilovače současně ulehčuje manévrování v nízkých rychlostech i zvyšuje přesnost při zatáčení ve vysokých rychlostech.

Systém aktivních tlumičů Dynamic Damper Control (DDC) pracuje ve dvou základních nastaveních aktivovaných voličem jízdních režimů MINI Driving Modes. Mód SPORT podvozek přitvrdí, zatímco v režimech MID a GREEN bude jízdní projev komfortnější. Otočný volič jízdních režimů upravuje křivku pedálu plynu, nastavení posilovače, zvukový projev motoru a charakteristiku řazení převodovky Steptronic. Součástí standardní výbavy všech verzí nového MINI Clubman je klimatizace, hands-free Bluetooth a elektrická parkovací brzda. Vrcholná sportovní verze JCW je vybavena nejen voličem jízdních režimů s LED kroužkem kolem centrálního displeje, ale i systémem Park Distance Control či adaptivním systémem udržování rychlosti s brzdnou funkcí.

V sériové výbavě najdeme i Comfort Access či Radio MINI Visual Boosting USB s 6,5palcovým displejem. Volitelně lze pořídit hi-fi systém Harman Kardon, navigační systém MINI nebo Professional s 8,8palcovým plně barevným displejem, který je navíc nově poprvé dotykový. Mezi další volitelné prvky patří panoramatická střecha, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel nebo tři varianty provedení interiéru MINI Yours.

Speciální funkcí vyniká u modelu MINI John Cooper Works Clubman i Head-Up Displej, který kromě běžných informací zobrazuje i aktuálně zvolený rychlostní stupeň a barevně rozlišený otáčkoměr motoru. A navíc, sériově dodávaný systém varování před kolizí lze volitelně nahradit systémem Driving Assistant, jenž pracuje s kamerou a jeho součástí je adaptivní systém pro udržování rychlosti, varování před chodci s brzdnou funkcí, asistent dálkových světlometů a funkce čtení dopravních značek.

21.12.2016 1:07

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist