Nové Mini (2014) odhaluje své motory, platformu a technologie

Britské mini čeká několik významných změn. Zavádí benzínové a dieselové tříválce, dostane adaptivní tlumiče a součástí standardu bude třeba vystřelovací kapota.

Prosté odhalování novinek skrze „náhodně“ pořízené fotografie aut maskovaných lehkou vrstvou kamuflážních nálepek zřejmě netáhne tolik jako kdysi a proto BMW přistoupilo na trochu jinou taktiku. Své aktuální trumfy jako je M3/M4, plug-in hybrid i8 či elektromobil i3 nezapomněla mnichovská automobilka rovněž představit s karoseriemi polepenými psychedelickými vzory, v těchto případech nám však obrázky podsunula společně se základními technickými daty. Analogická akce teď probíhá u Mini.

Novou generaci respektovaného městského vozu nám Mini podle svého vlastního oznámení ukáže 18. listopadu, abychom ale nemuseli čekat tak dlouho s prázdnýma rukama, nabízí nám výrobce poměrně slušnou porci technických podrobností.

Začít bychom mohli třeba tím, že se nejedná pouze o rozsáhleji modernizovaného předchůdce, ale kompletně jiný vůz postavený na nové platformě UKL1 s pohonem předních nebo všech kol, která se stane základem také třetí generace řady 1, včetně dnes zmiňovaného malého sedanu. Podle automobilky zajistí nové šasi „nízké těžiště, preciznější a sportovnější chování a agilitu kombinovanou s vysokým jízdním komfortem“.

Jaká bude skutečnost, budeme moci popsat až po prvním svezení, základy konstrukce však vypadají slibně. Přední náprava bude obsahovat prvky pomáhající eliminovat přenos výkonového zatížení do řízení doplněného o méně důrazný elektrický posilovač a zavěšení kol na druhém konci pak zařídí multilink, který má kromě preciznějšího vedení kol zařídit více místa v zavazadlovém prostoru.

Optimalizací zaměřenou na snížení hmotnosti projdou nejen samotné nápravy s širším rozchodem, ale také hliníková kola, která mají být podle tiskové zprávy kovaná. Součástí odpružení nového Mini budou adaptivní, elektronicky stavitelné tlumiče, které tato značka použije v sériovém autě vůbec poprvé. Řidič bude mít na výběr jeden ze dvou režimů – přednost bude moci dát sportovní/tužší anebo komfortní/měkčí charakteristice.

BMW detailněji popsalo prozatím jen tři pohonné jednotky, které se objeví pod přední kapotou Mini. První dva jsou přeplňované benzínové motory s přímým vstřikováním, variabilním časováním nasávacích i výfukových ventilů Vanos a plynule měnitelným zdvihem ventilů Valvetronic. Menší je tříválec o objemu 1,5 litru, má výkon 136 koní a nejvyšší točivý moment 220 newtonmetrů při 1250 ot./min., které lze pomocí funkce overboost krátkodobě navýšit na 230 Nm. Silnější dvoulitr má válce čtyři, výkon 192 koní a maximální točivý moment 280 newtonmetrů s možností aktivovat overboost a dosáhnout na rovných 300 newtonmetrů.

Fotogalerie Mini Paceman Cooper S 2013

Zobrazit všechny fotografie

Diesel bude mít objem 1,5 litru a vygeneruje 116 koní a 270 newtonmetrů, přičemž výrobce slibuje spontánní reakce a vysokou účinnost směřující k nízké průměrné spotřebě. Přesná čísla neznáme, ale ve srovnání s podobně výkonným starším naftovým motorem by měl apetit novinky spadnout o sedm procent.

Jen pro zajímavost připomínáme, že zážehové i vznětové motory patří ke stejné sérii pohonných jednotek sdílející velké množství společných komponentů. Základem je hliníkový blok a ze stejného materiálu vyrobená hlava, kovaný klikový hřídel integrovaný do jednoho celku s vyvažovacími hřídeli, kované ojnice a odlehčené písty. Ke všem novým agregátům automobilka přiřadí bez optání stop-start a nové manuální i automatické převodovky, podrobnosti k nim však prozatím neznáme.

Co naopak prozrazeno bylo, jsou některé prvky bezpečnostní výbavy. Mini, jako jedno z prvních aut ve svém segmentu dostane (standardně) aktivní vystřelovací kapotu chránící chodce při srážce před nárazem na motor. Pyrotechnické patrony se aktivují při rychlosti v rozmezí od 20 do 55 km/h a součástí deformační zóny bude také speciální výplň mezi nárazníkem a jeho výztuhou nebo třeba poddajný kryt motoru.

Klíčovým prvkem ochrany samotné posádky se stane odlehčená přesto ale pevnější kostra karoserie s větším podílem vysokopevnostních ocelí, která se má kromě zvýšení bezpečnosti podepsat pod lepší spotřebou a díky vyšší torzní tuhosti též pod vylepšenou ovladatelnost.

Uvedení nového Mini na trh je naplánováno na první kvartál příštího roku, přesné datum však v tuto chvíli chybí.

30.9.2013 11:58| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist