autoweb.cz > autosalon > Autosalon Ženeva > Nové detaily o Lotusu Europa S
Nové detaily o Lotusu Europa S
Zatímco při nastupování do Elise nebo Exige se vám hodí gymnastická průprava, do Europy se dostanete mnohem snadněji. Kromě prostornějšího interiéru, vyšší linie střechy, kompletní výbavy včetně satelitní navigace a koženého čalounění má také větší zavazadelník, takže přímo vyzývá k dlouhým výletům po Evropě. Zkrátka a dobře, typický Grand Tourer. Typický, až na jedno: váží pouhých 995 kg, což mu zajišťuje v této kategorii jasné prvenství.
Bantamová hmotnost je výsledkem použití lepeného hliníkového šasi a kompozitové karoserie. Motor je uložený uprostřed, přímo za zády posádky a jde o přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 203 koní a točivém momentu 263 Nm. Podstatné je, že už 90% krouťáku je k dispozici od 2000 ot./min., což vozu poskytuje potřebnou pružnost bez velkého ohledu na zařazený stupeň. O ty se stará šestistupňová převodovka vyrobená ze slitiny hliníku.
Sprint na stokilometrovou rychlost zvládne Europa S za 5,6 sekundy, rychlostí 160 km/h upaluje po zhruba 14 sekundách. Maximální rychlost se pohybuje v okolí 225 km/h, což se sice v porovnání s velkými supersporty nezdá příliš mnoho, ale v reálném světě to úplně stačí. Navíc, Lotus je se svým poměrem 204 koní na tunu určen spíš k zábavné jízdě po zakroucené silnici.
Ředitel komerčních operací firmy Lotus, Trevor Houghton-Berry, vysvětluje přednosti Europy S: „Naši zákazníci už v honbě za skvělou zábavou a potěšením z řidičských zážitků nemusí dělat tak velké kompromisy, pokud jde o každodenní život s jejich chloubou na kolech. Čistota a jednoduchost modelů Elise a Exige je nyní skvěle doplněna modelem, který je věrný našemu heslu ‚odlehčováním ke sportovním výkonům‘, ale bere v úvahu fakt, že pro někoho jsou Elise a Exige až příliš extrémní.“
Každý vůz Lotus Europa S se bude v továrně v Hethelu, v anglickém Norfolku, vyrábět 3,5 dne. Výroba začne v červenci 2006 a do prodeje by měl přijít v říjnu, nebo listopadu.
Celé šasi Europy váží pouhých 68 kg a zachovává si velmi dobrou tuhost ve zkrutu. Podvozek byl naladěn tak, aby dobře kombinoval pohodlnou jízdu s legendárními jízdními vlastnostmi Lotusu. Sedmnáctipalcová kola jsou obuta do zakázkových pneumatik Bridgestone Potenza 175/55 R17 a 225/45 R17.
Jméno Europa není pro Lotus novinkou, první model tohoto jména spatřil světlo světa v roce 1966 a do roku 1975 se jich vyrobilo 9887. Nejprve se do nich montovaly motory Renault, později vlastní jednotky Lotus Twin Cam. Bylo to první silniční auto Lotusu s motorem uprostřed a jeho jízdní vlastnosti platily za jedny z nejleších ve své době.
Nová Europa S bude pro Lotus klíčovým modelem, přestože se zatím nebude vyvážet do USA a Kanady.
Honza Koubek