Nové Audi RS6 Avant: V rychlém pruhu německé dálnice

Jako jediný český automobilový magazín jsme vyzkoušeli, jak rychlý je nejrychlejší kombík z Ingolstadtu. Nejde (zatím) o klasický test, spíše první seznámení...

Dálnice 92 z Mnichova na Deggendorf bývá někdy poloprázdná, ale dnes to není ten případ. Souvislá šňůra aut, dodávek a náklaďáků se jen občas přetrhne na pár set metrů, než ji rozvážnější jezdec či dostihy kamionů někde daleko vpředu opět zacelí. Jenže pokušení je téměř nekonečné. Nové Audi RS6 Avant, které právě řídím, má totiž elektronický omezovač rychlosti nastaven na 305 km/h.

Při nedbalém pročtení technických údajů vypadá nejnovější kreace divize Quattro GmbH jako krok zpátky. Namísto ušlechtilého vidlicového desetiválce 5,0 l dostala o litr menší twin-turbo V8, který při malém zatížení jede jen na čtyři válce. I díky tomu klesla kombinovaná spotřeba o třetinu, ze 13,9 na 9,8 l/100 km. Ubylo ovšem také koní: zatímco Audi RS6 Avant druhé generace se pyšnila výkonem 580 koní, model z roku 2013 jich má jen 560. Copak tohle je nějaký pokrok?

Když sedíte usazeni v levém pruhu neomezené dálnice, s mentálním zrakem položeným stovky metrů daleko a  pravým kotníkem dychtícím odmazat ze světa každou mezeru, která se před vámi objeví, RS6 rozhodně pomalým dojmem nepůsobí. Ještě ve sto osmdesáti vás za přidání plynu odmění citelným zatlačením do skvěle padnoucí sedačky a když 530d vpředu vyklidí ve dvoustovce levý pruh, přeženete se s hromovým burácením okolo tak rychle, jako by jeho řidič šlápl na brzdu. 215, 224, 241… údaj na head-up displeji roste neuvěřitelně rychle.

DOPORUČUJEME: První jízda – Audi RS3 SportbackNové Audi RS6 Avant má totiž o 50 Nm víc než předchůdce. 700 Nm je hezky zaokrouhlené číslo a protože motor dává tuhle sílu už v 1750 ot./min., v praxi máte v podstatě pořád pod pravým kotníkem maximální točivý moment. Novinka je také o metrák lehčí a  dostala vyhlášený osmistupňový automat ZF. Větší počet rychlostních stupňů pomáhá optimálně využít veškerý potenciál hřmícího osmiválce, ať už měříte spotřebu v Novém evropském jízdním cyklu nebo naopak drtíte plyn do koberce s logem RS ve snaze deformovat časoprostor. Díky tomu všemu je nejnovější RS6 Avant i přes drobný výkonnostní hendikep rychlejší.

Slabší, ale rychlejší

Zatímco předchozí model potřeboval ke zrychlení z nuly na 100 km/h nekonečné 4,6 s a rozjel se jen na 274 km/h (Taky na vás jde spánek?), Audi RS6 Avant modelového roku 2013 uhání stovkou za 3,9 sekundy po  startu. Raději si připomeňme, že se bavíme o obrovském luxusním kombi schopném odstěhovat almaru… Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. Můžete si ovšem připlatit za posunutí hranice na 280 nebo dokonce 305 km/h.


A od 270 km/h nahoru už čísla naskakují po jednotkách: 272, 273, 274… Kamión!

Kombík v červené barvě Misano, který právě řídím, má omezovač na nejvyšší možné hranici. Přesto se nezdá, že bych dnes byl schopen zahlédnout na head-up displeji třímístný údaj začínající trojkou. Abyste se mohli prohánět takovou rychlostí, potřebujete totiž nejen peníze (nebo novinářský průkaz;)) a odhodlání, ale také prostor. Spoustu prostoru. Při 250 km/h urazíte každou vteřinu bezmála sedmdesát metrů. Malá tečka kdesi daleko vpředu se během několika okamžiků změní v pádný důvod k brzdění. Odpor vzduchu také začíná pracovat proti vám, nad dvě stě padesát přibývá rychlost znatelně volnějším tempem. A od 270 km/h nahoru už čísla naskakují po jednotkách: 272, 273, 274… Kamión! Takhle se to opakuje nesčetněkrát dokola.

Výkon příplatkových karbon-keramických brzd je naštěstí stejně dechberoucí jako potenciál twin-turbo reaktoru pod kapotou. Poznáte je podle antracitově šedých brzdových třmenů. Opakované zpomalení o 150 km/h zvládají jako nic, nepískají a pedál zůstává příjemně tuhý. Navíc se opravdu dobře dávkují, a to nejen v levém pruhu autobahnu, ale i na klikatých okreskách severovýchodně od Mnichova, kam nás itinerář testovací trasy zavedl.

Předchozí RS6 byla, při vší úctě k jejím výkonům, parník. Těžký desetiválec vyložený přes přední kola znamenal jediné: geometrie podvozku, nastavení odpružení a tlumení i váš řidičský styl se musely podřídit hlavnímu cíli, boji s nedotáčivostí. I  přes dobrou přilnavost a schopnost pohonu přenést větší část hnací síly dozadu byla převládajícím dojmem těžkopádnost.Ani nový model nepůsobí vyloženě hravě, zejména ve střídání rychlejších zatáček. Silnice se ale drží srdnatě a  perfektně zvládá delší oblouky typu táhlejších serpentin nebo dálničních nájezdů. Pokud projevíte jen trošku trpělivosti ve fázi brzdění a nájezdu do zatáčky, abyste mohli v oblouku držet plyn, cítíte, jak elektronika jemně přidržuje vnitřní přední kolo, zatímco aktivní diferenciál na zadní nápravě posílá točivý moment na vnější zadní pneumatiku. Příčné zrychlení roste, vnitřnosti se vám stěhují ke straně břišní dutiny, krk tuhne v boji s přetížením. Když pak v závěrečné fázi zatáčky otevřete rejd a plyn, RS6 zasedne na zadní kola a svým chováním v tu chvíli připomíná spíš R8 než svého předchůdce.

Samozřejmě to není jen tak. Popírat fyzikální zákony pomáhala testovanému exempláři celá armáda příplatkových hi-tech pomocníků, od zmíněného aktivního diferenciálu po sportovní podvozek RS se systémem Dynamic Ride Control. To je soustava diagonálně propojených tlumičů, nahrazující sériově montované pneumatické odpružení. Společnost jim dělalo rovněž příplatkové dynamické řízení s proměnným převodem. V nízkých rychlostech je strmé, aby auto působilo agilnějším dojmem, zatímco s rostoucí rychlostí převodový poměr roste v zájmu zachování směrové stability. Za sebe mohu říct, že bych se bez něj obešel. Variabilita převodu není přirozená a když se rychlejší zatáčky střídají s utaženějšími, nikdy nevíte přesně, jakou odezvu řízení čekat. O to víc ale v těchto podmínkách zazáří soustrojí pod kapotou.

Skvělá převodovka, oslnivý motor
Přeplňovaný osmiválec burácí, syčí, funí a  prská do výfuku, při akceleraci hřmí jako blížící se letka spitfirů a jestli trpí nějakým turboefektem, šikovně ho schová díky sladění s převodovkou. Ta má v dynamickém režimu podobně přímé a ostré reakce jako dvouspojka, zatímco v komfortním módu pluje provozem s hladkostí pravého automatu. Systém Audi Drive Select vám umožňuje nastavit si odezvy jednotlivých systémů i zvlášť. Moje preferovaná kombinace? Motor Dynamic, převodovka Auto, řízení Comfort, Sportovní diferenciál Dynamic, Tlumiče Auto, Svícení do zatáček… to je mi fakt jedno.

Itinerář nás znovu vede na dálnici a  přichází poslední možnost vyzkoušet, jak chutná třístovka. Teoreticky. Ve skutečnosti se kdesi před námi odehrává paralelní jízda kamionů, sešikovaný štrůdl aut netrpělivě čeká na uvolnění levého pruhu a navigace ukazuje, že za šest kilometrů budeme sjíždět k letišti.


Výkon karbon-keramických brzd je stejně dechberoucí jako potenciál motoru.

Siluety návěsů tam vpředu se řadí do jedné linie, had aut nabírá na tempu a postupně se rozpadá na jednotlivé články. A  pak to všechno do sebe zapadlo. Úsek rovný jako když střelí, viditelnost snad dva kilometry, jen několik osamocených aut v pravém pruhu, rozdělených dostatečnými rozestupy. A4 přede mnou s pochopením uhýbá, pravý pedál putuje k dorazu a sílící orkán za okny prozrazuje, jak prudce narůstá moje rychlost. Dvě stě padesát je na průhledovém displeji hned.

Dvě –stě-šedesát. Dvě-stě-sedmdesát. Tmavý golf daleko v pravém pruhu se viditelně přiblížil dodávce před ním. Mozku přepnutému do vysokorychlostního režimu se zdá, že zvýšení rychlosti o každý další kilometr trvá věčnost. 278, 79, 280. Po zádech mi stéká pot, rozšířenými zorničkami hypnotizuji vzdálený horizont a modlím se k Bohu rychlosti. 281. Další nekonečné čekání. Je zajímavé, jak takový kalup dokáže zpomalit čas. 282. Bůh rychlosti očividně dnes nemá náladu, protože velí Golfu vyhodit blinkr. Odpor vzduchu je v této rychlosti obrovský a jen částečné uvolnění plynového pedálu sníží rychlost prakticky okamžitě o desítky km/h. Smůla.

Přestože jsem mnoho z těch několika desítek minut za volantem RS6 strávil v rychlostech přes dvě stě padesát, na sjezd k letišti odbočuji s lehce frustrujícím pocitem nedokončené práce.

Verdikt
Nové Audi RS6 Avant je mnohem kompetentnější řidičský nástroj než předchozí model stejného jména. A nehledě na nižší výkon má ještě působivější teleportační schopnosti. Pokud si ale připlatíte za nejrychlejší nastavení omezovače rychlosti, počítejte s tím, že třístovkou se stejně moc často nesvezete. Ani v Německu.

Jiří Červenka, externí spolupracovník redakce

19.4.2013 12:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist