Nová Škoda Fabia – první test

Původní Fabia je nejprodávanějším autem v ČR. Má její nástupkyně všechno potřebné, aby mohla její úspěch zopakovat?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Tak jsem s ní konečně jel. Nebudeme z toho dělat žádné drama. Fabia je sice s přehledem nejprodávanějším modelem auta u nás, takže její nástupce je jistě důležitý, ale navzdory tomu, jak budou vypadat články některých mých kolegů od konkurence, na ní svět přece jen nestojí.

Je bohužel pravdou, že spousta českých médií prostě nedokáže (nebo z nějakého důvodu ani nechce) zaujmout ke značce Škoda objektivně neutrální postoj. Neberte to tak, že tady někoho viním z podjatosti, nadržování, nebo snad dokonce podplacenosti, to v žádném případě. Protože je ale škodovka jedinou velkou domácí automobilkou a její podíl na trhu a v důsledku její schopnost ovlivnit život a myšlení velké části populace jsou tak zásadní, není úplně jednoduché si objektivitu zachovat. Češi (a teď nemluvím apriori o novinářích) mají navíc tendenci sklouzávat k jednomu z extrémů: buď jsou „škodovkáři“ a na jakýkoli výrobek „domácí“ automobilky nedají dopustit, nebo se řadí k těm, kteří by si škodovku v životě nekoupili a raději by se jí ani nedotkli. Statisticky je většina u nás publikovaných článků o škodovkách pozitivní, což mírně zavání podlézáním, protože dokonalých aut je na světě jen hrstka a co si budeme povídat, škodovka mezi nimi není.

Jaká tedy je?

No dobrá, dobrá, přestanu plácat nesmysly a povím vám konečně o tom autě. „Jaká je?“ bude otázka, kterou v příštích hodinách zaslechnu od všech svých kolegů a kamarádů. Je nová… a není nová. Některé věci se změnily, některé zůstaly při starém. Pokud jste čekali největší změny pod kabátem, možná vás trochu zklamu, protože největší změnou je bezesporu vnější design. Jestli se nová Fabia v něčem od své předchůdkyně liší opravdu zásadně, bude to její přístup k zákazníkům. Ta předchozí byla totiž sice elegantní, ale velmi nevtíravě, možná až příliš. Prostě byla konzervativní. A to ta nová tak úplně není.

Samozřejmě, že se nekoná žádná extravagance ve stylu Mini, ale přece jen je znát, že příď z Roomsteru a nezvykle modelovaná záď budou kořenem kontroverze. Stačí se podívat do jakékoli diskuze u článků se špionážními, nebo prvními oficiálními fotkami. Stejně jako Roomster bude mít i nová Fabia své příznivce i své zavilé odpůrce.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Pokud chcete znát můj osobní názor, radím vám to samé, co jsem radil v případě Roomsteru: počkejte si, až jí uvidíte na vlastní oči. Fotky u těchto aut přece jen nevypovídají celou pravdu. Příď mi ani v nejmenším nevadí, záď sama o sobě také ne, jediné výhrady mám k celkové siluetě auta. Přestože nám jeden z designerů na tiskovce vysvětloval, jak se snažili záď opticky rozšířit, moc to nefunguje – auto působí úzkým a vysokým dojmem. Vysoké je, to je pravda. Oproti staré Fabii vyrostla ta nová o 47 mm. Jenže šířka se naopak zmenšila – i když jen o pouhé čtyři milimetry. Na první pohled to možná není až tak okaté, ale stačí jí postavit vedle jiného auta z téhle kategorie. Nám se povedlo zaparkovat vedle Renaultu Clio, tak se podívejte na fotku, vydá za tisíc slov.

Každý člověk potřebuje prostor

Zvýšená střecha má ale pochopitelně svůj důvod. Zaprvé budete ve Fabii moci mít hlavové airbagy, zadruhé vzrostl uvnitř prostor nad hlavami. A nejen nad nimi, prostor pro kolena se zvětšil na zadních sedačkách o 33 milimetrů. Kufr se zvětšil o 40 litrů (15%), za což do jisté míry vděčí nárůstu celkové délky o 22 mm, ale jinak se především děla kouzla s vnitřním uspořádáním, protože rozvor zůstal na milimetr stejný, jako u původní Fabie: 2462 mm.

Důvod je jednoduchý, platforma je sice nová (a bude i v novém VW Polu), hlavní díly podvozku se ovšem nezměnily. Pokud teď rozhořčeně kroutíte hlavou, zase se upokojte, to totiž není vůbec špatná zpráva. Škodovka v tomhle případě nepodlehla nutkání za každou cenu opravovat něco, co není rozbité. Podvozek staré Fabie totiž rozhodně není špatný. Příjemně kombinuje jízdní komfort s bezpečnými jízdními vlastnostmi a navíc dobře komunikuje s řidičem. Tedy… ve starém modelu byl ještě hydraulický posilovač, v novém už je elektrohydrauliku, která si s vámi přece jen nepovídá tak moc. Řízení je ale přesné a tuhostí vzbuzuje důvěru. Podvozek ovšen úplně shodný není, liší se jeho naladění. Přímé porovnání nebylo možné, navíc testovací trasy vedly poněkud nelogicky téměř výhradně obydlenými oblastmi, takže nebylo mnoho možností auto bezpečně prohnat zatáčkami. Na finální verdikt si tedy počkáme do klasického testu, ale auto působí trochu tužším a jistějším dojmem. V rychleji najeté zatáčce se tolik nenaklání, ani nehoupe, ale někteří kolegové měli dojem, že jde trochu dříve do nedotáčivého smyku. Ale jak jsem řekl: uvidíme při přímém srovnání. Přeladění se naštěstí neodrazilo na tvrdosti. Jízdní komfort je dobrý, auto si poradí i s rozbitým asfaltem (v Portugalsku ho mají možná víc, než u nás) a na rovném je dostatečně utlumený.

Dobré materiály a drobné potíže

Co se týče interiéru, poznáte v něm palubní desku z Roomsteru, která pro řidiče s delšíma nohama skýtá nepříjemné úskalí v podobě levého dolního rohu středové konzoly, trčícího vstříc přímo jeho pravému koleni. Běžně vysoký člověk s tím potíže mít nebude. Jedna potíž, která se ale objevuje téměř u všech škodovek, přežila bohužel i ve Fabii: páka výškového nastavení sedadla řidiče je příliš vysoko a jakmile při vystupování vysunete levou nohu z auta, stehnem jí zmáčknete a posunete sedačku o pár zubů níž. Jediným řešením je mít sedadlo úplně dole a to je pro hodně lidí nekomfortní a hlavně nebezpečné.

Sedačky jsou ale pohodlné a když jsem zkusil oblíbený novinářský testovací trik, „sednout si za sebe“, bylo to opravdu o něco málo lepší, než v minulé generaci. Škodovka v tiskové zprávě vyzdvihuje, že prostor na zadních sedačkách je bezkonkurenční a pohled na čísla to potvrzuje. Přesto se mi zdá, že se mi v Cliu „za sebou“ sedělo o něco lépe, ale může to být jen zkreslená vzpomínka. Kufr je v základním uspořádání druhý největší ve třídě, má 300 litrů a chytrý systém dvoupolohového plata, známý už z Roomsteru. Po sklopení sedadel nabídne Fabia díky vysoké střeše (ve třídě) rekordní objem 1163 litrů, ovšem tiskové informace taktně mlčí o tom, že opěradla se po sklopení o kousek nedostanou do vodorovné polohy (což by tolik nevadilo) a v podlaze vznikne asi sedmicentimetrový schod (což může být při nakládání větších a těžších předmětů na obtíž).

Materiály na palubní desce jsou měkké a mají příjemnou texturu, dílenská kvalita je na výši. Jen ty mrňavé přihrádky před spolujezdcem (stejně jako v Roomsteru) nejsou příliš praktické. Mezi přístroji je maticový displej s bílou grafikou, kterou jsme dosud vídali u větších aut.

V buclaté přídi

Většinu z krátkého (půldenního) testování jsem si odbyl ve verzi s benzínovým motorem 1.4 16V o výkonu 86 koní. Upřímně řečeno, je to zrovna motor, který bych asi nevolil. Oproti staré stokoňové čtrnáctistovce mu chybí znatelně dost síly a pokud se chcete projet svižně, musíte ho držet v otáčkách. To sice platí i o obou tříválcových dvanáctistovkách, jenže motory HTP mají něco, co čtrnáctistovka postrádá: charakter. Jejich výkon vzrostl na 60, resp. 70 koní (12ventil) a minimálně ten silnější si s autem poradí celkem v klidu. Táhne pěkně odspodu, takže pojíždění po městě bude pohoda (nová Fabia nepřibrala ani kilo navrch, v některých případech jich dokonce pár shodila). Šestnáctistovka sice pojede dobře, ale motor (výkon 105 koní) postrádá nadšení pro věc.

Dobrou volbou budou dieselové tříválce 1.4 o výkonu 70 a 80 koní (alternativně s filtrem pevných částic), nejsilnějším modelem prozatím zůstává osvědčený harcovník 1.9 TDI PD o výkonu 105 koní a točivém momentu 240 Nm. Píšu zatím, protože dieselová Fabia RS se do modelové řady připojí nejspíš už v průběhu roku 2008. Výkon se očekává podobný, jako u minulého modelu, tedy v okolí 130 koní. Montáž dalších motorů je čistě spekulativní. Také bych rád viděl benzínový dvoulitr s turbem, ale vzhledem k tomu, že je škodovka pro koncern tak trochu otloukánkem, moc v něj nedoufám.

Je to kopie?

Nedá mi to a ještě jednou se vrátím k designu. Na tiskové konferenci byla zdůrazněna věc, o které se většinou příliš nemluví a sice, že práce na designu druhé generace začaly už v roce 2002 a definitivní návrh byl schválen v roce 2004. Tohle prohlášení bylo jasnou reakcí na kritiku, že auto se dost podobá Suzuki Swift – které bylo ovšem představeno až v roce 2005.

Další věcí, která vzbudila reakce typu „to vypadá jako…“ je možnost objednat si na Fabii bílou střechu. Jako, ehm, u Mini. Podle mě je jediná snesitelná kombinace s tmavě zelenou metalízou, s modrošedou vypadá dost zvláštně. Mám jenom strach, že hned, jak se dostane na trh, což bude koncem března (na Slovensku v dubnu), nějaký samozvaný tuner na ní něco nalepí. Doufejme že ne britskou vlajku (upřímně, doufejme, že ani českou), ale šachovnice v silách českých tunerů bude. Byla by ale škoda, kdyby si z nové Fabie někdo dělal legraci, protože je o pořádný kus lepší než ta předchozí. A vzhledem k tomu, že ta předchozí hned po svém uvedení získala několik prestižních cen (například titul Auto Roku anglického časopisu What Car?), a spekuluje se, že cena nové verze bude jen o málo vyšší, vypadá to pro Škodovku docela růžově…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Fabia 1.4 16V
0-100 km/h (s)12,3
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)1390
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)86 koní v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)132 Nm při 3800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)174
Spotřeba paliva (l/100 km)8,6/5,3/6,5 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1060
Zavazadlový prostor (l)300/1163
Ceny
Základní cena modeluzatím neznámá
23.1.2007 5:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist