Nová Mazda6: evoluce funkčního designu a technologie

Komerční sdělení: Nová vlajková loď dává najevo touhu vyrazit na jízdu. Je zkonstruovaná, vyvinutá a vyrobená tak, aby splynula s řidičem v jeden celek.

Zcela nová Mazda6 třetí generace je zároveň první sériový model značky Mazda se systémem i- ELOOP, což je unikátní řešení pro rekuperaci brzdné energie. Jedná se o nejnovější ingredienci udržitelného Zoom-Zoom, firemní strategie stavebnicových kostek, která má vést k úsporným a přitom řidičsky atraktivním automobilům. Kombinace i-ELOOP se systémem i-stop a motory, podvozkem a karoserií SKYACTIV nastavuje v evropském segmentu střední třídy novou laťku hospodárnosti – nová Mazda6 má kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km a emise CO2 104 g/km, aniž by ztratila cokoliv ze své dynamiky a ovladatelnosti.

Řidiči se mohou těšit na pozoruhodně lineární odezvu motorů SKYACTIV (dva vznětové a tři zážehové), jejichž sílu přenáší na kola šestistupňová manuální, popřípadě automatická převodovka. Propracovaný podvozek a řízení SKYACTIV-Chassis zajišťuje vynikající ovladatelnost a precizní reakce na pokyny řidiče. Karoserie SKYACTIV-Body pak nabízí špičkovou úroveň bezpečnosti díky své pevné stavbě a inovativním deformačním zónám, které odvádějí energii nárazu pryč od prostoru pro cestující. Ale protože dopravním nehodám je lépe předcházet, než řešit jejich následky, disponuje nová Mazda6 působivou paletou technologií aktivní bezpečnosti. A pokud je už nehoda nevyhnutelná, dokáže moderní technika alespoň zmírnit její následky jak pro cestující, tak pro samotný automobil.Zcela nový metalický odstín laku karoserie, nazvaný Soul Red Metallic, byl vyvinutý s cílem dát naplno vyniknout designu KODO. Jeho bezprecedentní hloubka, fascinující stínohra a bohatá sytost akcentují úchvatné tvary nejnovější Mazdy. Začíná to už novou „tváří“ značky s charakteristickým motivem roztažených křídel a „přimhouřenými“ světlomety s technologií LED. Stylotvorné linie se táhnou od přední části přes zvýrazněné boky vozu až k mohutné, nicméně harmonické zádi.

KODO ovšem není pouhá fasáda, poukazuje totiž na sílu, agilitu a mrštnost nové Mazdy 6. Také v interiéru forma dokonale ladí s funkcí. Vysoce ergonomický kokpit se stará o to, aby jízda byla pro řidiče co nejpříjemnější. Vše je přesně tam, kde to člověk očekává. Příkladem detailní péče o ideální řidičský zážitek je nová poloha čelních sloupků, které se ve srovnání s dosavadním modelem posunuly více dozadu a ponechávají tak řidiči širší zorné pole. Na cestující čeká uklidňující atmosféra v interiéru, který i přes svoje sportovní vyznění patří k nejprostornějším ve střední třídě a nepostrádá moderní zábavní technologie v čele s audiosystémem BOSE®, který má 11 reproduktorů a technologii surround pro prostorový zvuk. Designéři a konstruktéři Mazdy stvořili vskutku fascinující stroj, jehož vzhled okamžitě dává najevo, jaký dynamický potenciál se pod úchvatnými křivkami skrývá. Až se začne prodávat, nová Mazda6 pořádně zamíchá kartami v evropském segmentu CD.Ve formě sedanu i kombi je nová Mazda6 ryzí intepretací designového slohu KODO – Duše pohybu, který byl inspirován pohybem divokých zvířat a symbolizuje vitalitu automobilů Mazda. Nová příď s motivem roztažených křídel vyjadřuje sílu a hloubku značky Mazda, stejně jako její důstojnou cílevědomost. Výrazné blatníky a nízká, dozadu posazená kabina dávají najevo, jaká síla se v útrobách nové Mazdy 6 skrývá. Kabina ve stylu kupé, jejíž A-sloupky jsou ve srovnání s dosavadním modelem posunuté o 100 mm dozadu, zdůrazňuje pevný postoj automobilu a poskytuje řidiči širší zorné pole. Světlomety s LED technologií a novými světelnými kroužky poukazují na vyspělý charakter Mazdy a vytvářejí přemostění přední části vozu s charakterovými liniemi na bocích.

Metodicky navržený interiér nové Mazdy 6 se vyznačuje kultivovanou, harmonickou atmosférou. Na řidiče orientovaný kokpit s úhledným, konzistentním vzhledem a intuitivním rozmístěním ovládacích prvků v maximální možné míře zjednodušuje ovládání vozu. Na dveřních klikách nebo hlavici řadicí páky se objevuje kvalitní povrchová úprava v hliníkovém vzhledu, zatímco věnec volantu má příjemně působící měkčený povrch. Dvě hlavní linie v interiéru, které se táhnou přes palubní desku a pokračují až do dveřních výplní, vyjadřují stabilitu a spolehlivost. Atraktivní, anatomicky tvarovaná sedadla s lehkou konstrukcí sportovně obemknou trup a dávají mu vynikající oporu, přitom však poskytují pozoruhodný komfort na dlouhých cestách.Sedan má jeden z nejdelších rozvorů náprav (2830 mm) v této třídě, což se odráží v podélné prostornosti interiéru; o něco kratší kombi je stále větší než současná Mazda6. Jak sedan, tak kombi poskytují špičkový prostor pro nohy vzadu. Ergonomické uživatelské rozhraní plně začleňuje řidiče do obsluhy vozu; hlavní znaky jsou: v osmi směrech elektricky seřiditelné sedadlo řidiče, volant se širokým rozsahem výškového i podélného seřízení, umístění plynového pedálu zvyšující uživatelský komfort a umožňující rychlejší brzdění, přemístěné A-sloupky i vnější zpětná zrcátka pro širší a vyšší zorné pole řidiče a praktické detaily jako lehká roleta zavazadlového prostoru u kombi nebo páčky v zavazadlovém prostoru pro rychlé sklopení opěradel zadních sedadel, dělených v poměru 60:40.

Nová řada výkonných a hospodárných motorů SKYACTIV sestává ze tří zážehových (z toho dvě mají v nové Mazdě 6 premiéru) a dvou vznětových jednotek, spřažených s manuální či automatickou převodovkou; většina z nich je k dispozici se systémy i-ELOOP (rekuperace brzdné energie) a i-stop (regulace chodu motoru na volnoběh při zastavení).

Zážehový motor SKYACTIV-G 2,0 l s přímým vstřikováním se vyznačuje těmito přednostmi: kompresní poměr 14:1 (nejvyšší na světě ze sériově vyráběných zážehových motorů pro osobní automobily), výfuková soustava 4-2-1, dokonalejší rozprašování paliva a další opatření eliminující negativní důsledky vysoké komprese-

Čím zaujme zážehový SKYACTIV-G 2,5 l s přímým vstřikováním paliva? Je u něj použita tatáž podpůrná technická řešení jako v agregátu SKYACTIV-G 2,0 l, pracuje v něm vyvažovací hřídel kompenzující vibrace zatím nejvýkonnějšího motoru SKYACTIV.

A co vznětový motor SKYACTIV-D 2,2 l se vstřikováním common-rail? Mezi jeho silné stránky patří kompresní poměr 14:1 (nejnižší na světě mezi motory tohoto typu), přeplňování dvěma turbodmychadly s proměnnou geometrií a dvě varianty nejvyššího výkonu.Podvozek SKYACTIV-Chassis a karoserie SKYACTIV-Body v kombinaci s motory SKYACTIV představují záruku vynikajících jízdních vlastností, prvotřídní bezpečnosti a nevídané hospodárnosti nové Mazdy 6.

Řešení poprvé použité v SUV CX-5 bylo optimalizováno pro delší, nižší a lehčí stavbu nové Mazdy 6, podvozek zintenzivňuje lineární spojení mezi řidičem a automobilem, zejména při akceleraci, zatáčení a brzdění, prostřednictvím těchto modifikací: silnější přilnavost zadní nápravy než u současného modelu, kratší brzdné vzdálenosti díky stabilnějšímu podvozku (výsledek kratší dráhy pedálu a účinnějšího chlazení kotoučů). Plus lehčí, avšak tužší zavěšení vzpěrami vpředu a víceprvková náprava vzadu, optimalizované pro agilitu v nízkých rychlostech a stabilitu při vysoké tempu, stejně jako pro jízdní komfort v celém rozsahu rychlostí. A v neposlední řadě řízení s elektrickým posilovačem, jehož citlivost se mění v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách.

Karoserie SKYACTIV-Body je lehčí, ale tužší než u dnešního modelu díky vyššímu podílu vysokopevnostních ocelí a dalším inovacím v konstrukci karoserie. Co dále? Vynikající bezpečnost při nárazu, jehož energie je efektivněji pohlcována deformačními zónami a odváděna od prostoru pro cestující; nahrazení zakřivených sekcí přímými uzavřenými sekcemi. Nejlepší aerodynamika ve třídě (cílová hodnota Cd 0,26) pro lepší stabilitu a nižší spotřebu. Mimořádně tichá kabina v důsledku cíleného potlačení nežádoucích zvuků. Ve výsledku jde o jeden z nejlehčích a aerodynamicky nejefektivnějších automobilů střední třídy na trhu.

A jak je na tom nová Mazda6 s bezpečností? Proaktivní bezpečnostní filozofie Mazdy se soustředí zejména na řidiče. Namísto toho, aby systémy přebíraly kontrolu na automobilem, dávají řidiči nové Mazdy 6 „více očí“, aby měl v každém okamžiku co nejúplnější přehled o situaci a mohl předcházet rizikovým situacím. Mazda zavádí pro tyto „oči“, složené z mnoha inovativních systémů aktivní bezpečnosti, nové označení i-ACTIVSENSE.

Nová Mazda6 disponuje celou řadou systémů i-ACTIVSENSE: Radarový tempomat (Mazda Radar Ciruse Control, MRCC) udržuje samočinně odstup od vozidla jedoucího vpředu a funguje až do rychlosti 200 km/h. Detektor bezpečné vzdálenosti (Smart Brake Support, SBS) rovněž monitoruje vpředu jedoucí
vozidla, a to v rozsahu rychlostí 15-145 km/h; pokud se odstup zmenší pod kritickou hodnotu, systém varuje řidiče a vyhodnotí-li nehodu jako neodvratitelnou, začne automaticky brzdit. Detektor bezpečné vzdálenosti pro jízdu ve městě (Smart City Brake Support, SCBS) začne automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na překážku v rychlosti 4-30 km/h; dle okolností může nehodě zcela zabránit nebo podstatně zmírnit její následky. Upozornění na vyjetí z jízdního pruhu (Lane Departure Warning System, LDWS) upozorní řidiče na neúmyslné opuštění jízdního pruhu. Monitorování mrtvých úhlů (Rear Vehicle Monitoring, RVM) varuje řidiče před vozidly přijíždějících zezadu v souběžných jízdních pruzích.

Komerční sdělení Mazda CŘ

1.2.2013 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist