autoweb.cz > Subaru > Nová Impreza STi dorazila do ČR
Nová Impreza STi dorazila do ČR
Na světě nenajdete žádné jiné modelové řady, které by měly takovou obrátkovost jako Subaru Impreza a Mitsubishi Evo. Jen považte, že například sportovní řada Lanceru se od roku 1992 až do současnosti objevila v celkem devíti evolucích, což v průměru vychází na jeden model každých sedmnáct měsíců. Přitom jsou na světě automobily, které bez velkých změn vydržely ve výrobě i přes deset let. Pro přesnost je ale nutné dodat, že například mezi řadou 4 a 5 nebo 8 a 9 není zas tolik rozdílů a na první pohled nejsou k rozeznání.
Čtvrté pokračování
Subaru je v tomto ohledu poněkud ortodoxnější a v případě nejnovější Imprezy jde teprve o čtvrtou generaci od roku 1993. Jak ale vidíte na fotkách, stále se u ní můžete spolehnout například na nezaměnitelnou barevnou kombinaci modrého laku a zlatých kol. V tomto provedení jich ale jezdí ze všech předchozích let tolik, že je spíše svátek vidět jakoukoli jinou barvu.
Lepší aerodynamika, poprvé xenony
Nová Impreza přebírá design čelní masky od B9 Tribeky, která tak má připomínat roztažená křídla na způsob historického odkazu mateřské firmy FHI. Vrcholná verze STi k tomu přidává i nový střešní spoiler a také difuzor na spodní straně zádě, který spolu s oběma křídly snižuje vztlak. Zákazníci se u Imprezy také dočkali dlouho očekávaných xenonů, které se zároveň poprvé objevují i ve Foresteru.
Výkonnější motory
Největší novinkou u klasické Imprezy i u přeplňovaných modelů je zavedení výkonnějších motorů. Z nabídky zmizela poddimenzovaná šestnáctistovka a jedinou atmosférickou verzí se stává dvoulitr s variabilním časováním, který se objevuje i v Legacy a Foresteru, i když pokaždé s jiným výkonem. V Impreze je naladěný na 160 koní, což je pro běžnou jízdu zcela dostačující.
Přesto ale máme všichni Imprezu spojenou s přeplňováním. Plochý čtyřválec zůstává, ale v této generaci přebírá po vzoru americké verze objem 2,5 litru. Startovní WRX zvyšuje výkon na 230 koní a 320 Nm, STi se dostává dokonce na 280 koní a 392 Nm, což stačí na zrychlení z nuly na sto za 5,4 sekundy a maximálku 255 km/h.
Ve zpětném pohledu se tak dá říct, že český trh se s desetiletým zpožděním dočkal u Subaru konečně výkonů, které si tato značka doposud rezervovala jen pro vybranou hrstku zemí. Pro úplnost ale dodáváme, že americké STi má se stejným motorem 300 koní.
Inteligentnější diferenciál DCCD
Řidičem řiditelný středový diferenciál se u Imprezy objevil poprvé před rokem jako odpověď na aktivní diferenciál v Evu VII a VIII, i když jen jako příplatková výbava. V této generaci už tvoří pevnou výbavu STi a podle Subaru navíc přichází s přepracovanou funkcí, která umí vyhodnotit, zda je případný smyk řízený či neřízený a podle toho ho buď rovnat, nebo naopak udržet.
Pro lepší řazení se v převodovce přistoupilo k nanesení karbonové vrstvy na synchrony 4., 5. a 6. stupně.
Minimální nárůst ceny
Na nové Impreze je příjemné i to, že v její ceně se všechny změny provedené k lepšímu nijak zásadně nepromítly a základní dvoulitr dokonce zůstal na původní ceně 649 tisíc korun, i když jde o výrazně rychlejší auto.
Impreza STi, která u nás tvoří v této modelové řadě většinu prodejů, podražila jen o několik desítek tisíc korun a dnes stojí 1,269 milionu korun.
Z pohledu ceny je nejzajímavější WRX kombi s výkonem 230 koní. Po odpočtu DPH si můžete tento urychlený „nákladní vůz“ pořídit za 823 tisíc korun.
Vybrané ceny Imprezy 2006
Sedan
Impreza 2,0 R Active, 160 koní od 648 800 Kč
Impreza 2,5 WRX, 230 koní od 934 800 Kč
Impreza 2,5 WRX STi od 1 268 800 Kč
Kombi
Impreza 2,0 R Active od 578 823 Kč bez DPH
Impreza 2,5 WRX od 822 521 Kč bez DPH
Marek Nastoupil