Nordstadt Golf 928 (1979): osmiválcový žralok v kůži králíka

(+ video) Za předchůdce všech rychlých Golfů a amerických Rabbitů je považována verze GTI první generace, existuje však jeden zajímavý levoboček, který to popírá.

Výkony dnešních rychlých Volkswagenů Golf hravě překračují 200 koní, neostřejší varianta R jich má dokonce 300 a to se zcela seriózně ve Wolfsburgu uvažuje nad sériovou výrobou konceptu R400 s dvoulitrem naladěným na rovných 400 koňských sil.

První Golf pochopitelně začínal v nepoměrně skromnějších podmínkách. Verze GTI – představená počátkem druhé poloviny sedmdesátých let – měla dnešní optikou směšných 110, respektive 112 koní, díky své nízké hmotnosti však dokázala zázraky a není tudíž divu, že dala vzniknout dnešnímu renomé a tradici.

Už tou dobou však byli lidé, kterým tato čísla nestačila a dívali se dopředu – jedním z nich byl také Günter Artz, šéf dealerství Volkswagenu Autohaus Nordstadt v německém Hannoveru. Právě jeho iniciativou vznikl vůz, který je někdy označován jako Nordstadt Golf 928.

Pokud máte v krvi Porsche, dost možná tušíte, odkud fouká vítr. Artz si usmyslel, že zkříží Golf s Porsche a tak se i skutečně stalo. Model 928 dodal kompletní šasi, pohonnou jednotku i převodovku, zatímco základ karoserie vycházel z Volkswagenu Golf GL.

Pochopitelně tak snadné to nebylo. Zatímco pár bočních panelů bylo možné použít v zásadě bez větších změn, zbytek kostry i s plechy bylo nutné vyrobit nanovo, takže vůz byl ve výsledku o 30 centimetrů širší než jeho předloha.

Pod přední kapotou našel své místo vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru a výkonu 240 koní, který malému hatchbacku stačil k dosažení nejvyšší rychlosti 230 km/h, stovku zdolal za 7,6 sekundy a 160 km/h jel po 19,1 s. Tou dobou to byl bezpochyby nejrychlejší Golf na světě.

Americký Road & Track zveřejnil vtipnou historku o tom, jak v roce 1979 majiteli Mercedesu 450SL skoro vypadly oči z důlku, když jej na dálnici vyblikal Golf při 200 km/h, a přestože po uhnutí do pravého pruhu zarazil plyn až do podlahy, VW projelo v klidu kolem něj.

Informace z dostupných zdrojů se různí, část z nich tvrdí, že bylo vyrobeno celkově deset aut, další uvádí, že pouze dvě, přičemž to druhé dostalo modernější 4.7 V8 s výkonem zvýšeným na 300 koní. Ať už jich ale dodnes jezdí jakýkoli počet, i dnes je z něj fantastický sleeper a charismatický stroj s podmanivým zvukem.

23.1.2015 12:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist