Nissan X-Trail (2001-2006)

V kategrii SUV platí mezi nejlepší volby, ale přestože je to „spolehlivý japonec“, úplně bez problémů také není.

Když tohle auto u Nissanu vymýšleli, nepředvídali mu kdovíjak velkou budoucnost. Měl to být v podstatě okrajový model pro pár snowboarďáků a podobných akčních sportovců. Jenže šílenství okolo celé kategorie SUV se rozjelo naplno a Nissan X-Trail zaznamenal obrovský úspěch. To se odrazilo také ve výbavě: spoustu modelů z počátku výroby mělo výbavu poměrně nízkou, od roku 2003 už je výbava naopak velmi slušná.

Teď, když je venku druhá generace, ceny ojetých modelů první verze půjdou o něco dolů a to je dobrá zpráva. Pokud jde totiž o kategorii SUV, X-Trail je velmi, ale skutečně velmi dobrou volbou. Nissan je automobilka, která zkrátka terénní auta umí. Stačí si vzpomenout na Patrol nebo Navaru. X-Trail sice není pravověrným off-roadem, nosný rám, tuhou zadní nápravu a stálý pohon všech kol byste u něj hledali marně, ale ve středně těžkém terénu se rozhodně neztratí – spíš naopak. Možná vás překvapí, že některé díly pohonu všech kol jsou převzaty z ikonického Nissanu Skyline GT-R, ale zase se nenechte přesvědčit o tom, že by to snad byl nějaký silniční dravec. Je to velmi dobrý rodinný kombík, který má navíc velmi slušnou průjezdnost terénem.

Mezi nápravami najdete lamelovou spojku, kterou ovládá elektronika. Je docela chytrá, takže například při prudkém sešlápnutí plynu sevře spojku preventivně – ještě dřív, než přední kola začnou klouzat. Navíc zabraňuje poškození systému, když zapomenete vypnout režim „Lock“, neboli napevno sevřenou spojku – jakmile se rozjedete na víc než 30 km/h, automaticky se rozpojí. Spojka umí dozadu poslat až 43% točivého momentu.

Mnozí z vás si teď mnou ruce, protože ojetý Nissan, to je přece téměř tutovka. Ano, Nissany platí za neprůstřelně spolehlivé vozy a v zásadě to platí i u X-Trailu – ovšem s jednou výjimkou. Slabinou jinak povedeného SUV jsou totiž motory. Co se týče provozu, nejideálnější volbou budou asi dieselové motory, jenže právě ty jsou problematické. Určitě zkontrolujte, jestli se předchozí majitel o motor dobře staral – pravidelné výměny oleje jsou základ. Motory 2,2 Di, které byly v nabídce od začátku, trpěly dětskými nemocemi – zejména turbodmychadlo VNT odchází poměrně brzy, někdy už po 60 tisících km. Stavitelné lopatky (označované jako „proměnná geometrie“) zatuhávají, což podstatně omezuje výkon, značné problémy prozradí únik oleje.

Pozor také na zvýšené vibrace a hluk v momentě, kdy turbo začíná pořádně zabírat, tedy kolem 2300 ot./min. Při zvýšené hlučnosti pozor na povolený rozvodový řemen (následek poklesu tlaku v hydraulickém napínáku), což může být hodně nebezpečné: řetěz přeskočí a neštěstí je hotovo. Další běžné poruchy jejich symptomy: škubající motor pod záběrem znamená nedobře naladěnou řídící jednotku, oprava je jednoduchá a levná. Pokud motor zhasíná při volnoběhu, může být problém na čerpadle Denso. Týká se to modelů vyrobených do roku 2005.

Pozor na jeden obecný omyl: dieselový motor nese od roku 2003 označení dCi ale v žádném případě nejde o jednotku od Renaultu, jak vám někteří budou tvrdit. Nissan sice v té době s Renaultem začínal randit, ale v průběhu sbližování se změnil jen název – motor zůstal v zásadě stejný, jen byl přeladěn z 84 kW (114 koní) na 100 kW (136 koní).

Pokud nemáte rádni naftu, máte na výběr buď šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 103 kW/140 koní, který ovšem nemá dost pružnosti pro jízdu na dálnici, nebo v terénu. Další benzínový motor je povedený a bezproblémový čtyřválec o objemu 2,5 litru a výkonu 121 kW/165 koní. Ten se začal vyrábět v roce 2002 a musíte pochopitelně počítat s vyšší spotřebou. Pozor na to, že od roku 2005 byly v nabídce modely s pohonem pouze přední nápravy a to s dieselem a benzínovým dvoulitrem. Podobně jako u všech aut s terénními ambicemi platí jednoduchá rada: hledejte kus, který ve skutečnosti v terénu nejezdil, bude daleko méně opotřebený. Jednoduchým poznávacím znamením jsou škrábance a jizvy na podvozku.

SHRNUTÍ

Pětidveřové SUV, lehká modernizace v roce 2003

Motorizace:

Benzínové motory

2.0i DOHC 16V (103 kW/140 koní)
2,5i DOHC 16V (121 kW/165 koní, od r. 2002)

Dieseové motory

2,2 Di DOHC 16V (84 kW/114 koní)
2,2 dCi (100 kW/136 koní, od r. 2003)

Pro
Velmi slušný pohon všech kol a průchodnost terénem, na SUV dobré chování na silnici, bohatá základní výbava (zejména od 2003), dobrý prostor, motor 2,5i a použití odolného rozvodového řetězu u všech motorů

Proti
Diesely jsou hlučnější a nepříliš spolehlivé, nezvyklé umístění přístrojů doprostřed palubní desky, nijak zázračný zavazadlový prostor

autoweb.cz

28.11.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist