Nissan X-Trail 2.0 dCi 177 All Mode 4×4-i: Dvě tuny nudy?

Mezi konkurencí tak nějak zapadá, papírově nemá ani jedno NEJ v kategorii. Prostě trochu nudný a zapomenutelný… anebo ne?
171229101949-0u5a9194-1100x618.jpgCelá galerie 42 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.6

Přehlédnout tak X-Trail mezi stovkami vozů na cestách není nic obtížného, právě naopak. Není ani tak pekelně ošklivý, aby se Vám jeho obrázek vryl navždy do paměti, ani tak krásný, abyste si jeho fotku vystavili na zdi své pracovny. Na první pohled je to prostě jen další z nekonečných zástupců SUVečk, která ze všech stran zaplavují naše cesty. V ničem příliš neexceluje, po nasednutí do interiéru se nebudete rozplývat nad luxusem, jízdní dynamika vám dech nevyrazí, na silnici i v terénu se v kategorii SUV najdou schopnější vozy.

Snad v každém parametru se najde konkurent, který jej dokáže porazit. Krom velikosti a barvy na něm vlastně není nic, co by vás k němu mělo na první pohled přitáhnout – a i na tyto dva aspekty jsme si v posledních letech už docela zvykli. Všechno prostě nasvědčuje tomu, že je to další nudná přerostlá obludnost, které apriori nemám rád. Jenže… já se za jeho volantem bavil. V pekle se právě teď asi vrtají v termostatu a snaží se přijít na problém, ale je to tak. Poprvé v životě jsem se bavil za volantem silniční krabice tak vysoké, že jsem se musel postavit na špičky, abych přes ližiny viděl na střechu. A přitom nejde o auto, které by mělo být něčím extra výjimečné. Naopak je papírově ve všem tak nějak průměrné a v mnoha případech možná i trochu zaostává. A přesto je na něm něco atraktivního.

Turboefekt

Začíná to pod kapotou. Dvoulitr si se zážehovou jednotkou nespletete ani pod silným vlivem sedativ – interiér je sice odhlučněný slušně, ale stejně je projev motoru uvnitř značný. A motor samotný tomu moc nepomáhá. Pod dva tisíce otáček netáhne a typicky řachtá, ve dvou a půl tisících mohutně zavyje a zaryje vás do sedačky, jen aby hned ve čtyřech a půl tisících ztratil dech. Převodovka je na prvních třech stupních poskládána opravdu krátce. Obzvláště na jedničku si musíte zvyknout na to, že se po sešlápnutí pedálu nejdřív nic nestane, pak na sekundu zažijete odpal a hned vzápětí vám radost zkazí omezovač. Musíte řadit takřka okamžitě. Na dvojku se situace v menší míře opakuje a teprve na trojku se všechno trochu uklidní.

Motor má síly dostatek, pouze její dávkování je docela nelineární – 177 koní dokáže s autem zahýbat slušně, na stovku se dostane pod deset sekund a poradí si i s dvoutunovým bržděným přívěsem. Spotřeba přitom není nijak závratná. K Nissanem uváděné kombinované spotřebě 6,3 l/100km jsem se sice nedostal, většinou jsem se pohyboval až někde kolem osmi litrů. Je však pravda že většinu času jsem strávil při krátkých pojížďkách po městě, které nízkým číslům palubního počítače příliš nesvědčí. Věřím tomu, že při větší míře sebeovládání a na vstřícnější cestě, bych se pod sedm litrů zvládl dostat.

Hromada místa

Interiér je podle očekávání prostorný. I při své výšce jsem měl na předních sedačkách dost místa nad hlavou i přes přítomnost střešního okna. Nasoukat se přes hodně vysoko uložené sedačky dozadu je trochu výzva, ale ani tam jsem nakonec hlavou o strop nemlátil. Auto jsem měl k dispozici v pětimístné konfiguraci, tudíž jsem byl ušetřen zkoušení třetí řady sedaček. Ta však podle dřívějších zkušeností vystačí pouze dětem. V kufru je ve standardním uspořádání dostupných 550 l a dalších pár litrů se schovává pod dvojitým dnem. Sedmimístná varianta ve standardním uspořádání pojme pouze 135 l nákladu. Sedačky druhé řady jsou zároveň posuvné a není tak problém kufr ještě trochu přifouknout. Po sklopení druhé a případně i třetí řady sedaček vznikne v kufru ložná plocha o objemu 1980 l.

Palubní deska už zdaleka nepůsobí nejmodernějším dojmem, moc tomu nepomáhají ani displeje infotainmentu s hrubším rastrem, ale vše vypadá bytelně a nabízí slušnou ergonomii. Tlačítka jsou tam, kde byste je instinktivně hledali. Trochu mi vadila překombinovanost materiálů – kůže, texturovaný plast, černý lesklý plast, černý netexturovaný plast, matný hliník imitující plast, lesklý kov imitující plast – jen mezi středovým tunelem a hlavicí řadící páky jsou použity čtyři druhy materiálu. A aby toho nebylo málo, kolem klik dveří jsou panýlky s imitací karbonu. Nikde jinde není, jen a pouze kolem klik dveří. Nedá se říct, že by celek nevypadal elegantně, střídmější využití materiálů by však interiéru asi neublížilo.

Trochu mi ale ještě vadily vstupy pod infotainmentem – vstup pro USB, AUX a zásuvka na 12 V nepůsobí zrovna uhlazeně a dovedl bych si je představit na ještě méně exponovaném místě. Příjemně mě naopak v interiéru překvapila jedna maličkost na středovém tunelu. Mezi držáky na pití je malá přepážka, která lze vyjmout a zasadit naopak. V jedné pozici má žebrování a umožňuje průchod vzduchu z klimatizace, můžete tak nechat teplý nebo studený vzduch ofukovat své pití. Je to takové… jednoduše chytré.

Testovaná nejvyšší výbava Tekna nabízí elektricky ovládána sedadla v kůži včetně vyhřívání zadních sedadel, audiosystém Bose, elektricky ovládanou prosklenou střechu, vyhřívaný volant, 19“ kola, plné LED osvětlení včetně přisvícení zatáček, bezdotykové otevírání pátých dveří a spoustu další výbavy i elektronických asistentů. Kromě plejády nepříliš zajímavých bezpečnostních prvků nabízí auto rovněž například panoramatický kamerový systém či inteligentní parkovací asistent. Samozřejmostí je pak tempomat s omezovačem rychlosti a systém pro upozornění na změnu jízdního pruhu – bohužel tempomat není adaptivní a stejně tak systém pro upozornění na změnu jízdního pruhu umí pouze upozorňovat, ale neumí vůz v pruhu udržovat.

Zvenku působí auto na poměry kategorie vcelku elegantně a nebýt oranžové barvy, je vlastně vcelku konzervativní. Prolisy karoserie nejsou přehnané a nedá se říct, že by na některé části vozu designeři až příliš zdivočeli. Černé oplastování a chromované doplňky spolu s 19“ koly opticky odlehčují. Jak je X-Trail velký, a hlavně vysoký, mi skutečně došlo teprve ve chvíli, kdy jsem jej zaparkoval mezi pár dalšími vozy v podzemní garáži. Samozřejmě se najdou i o nějaký kousek větší vozy, ale i tak se jedná o pořádný kus auta a většinu času bude na parkovišti v tomto ohledu dominovat.

Trocha zábavy za volantem

Z toho, co jsem zatím napsal, musí Nissan X-Trail působit nemastně a neslaně. Ve většině parametrů se pohybuje někde těsně nad průměrem a trochu hrubší chod motoru se dá dnes již považovat za pihu na kráse. Ale přes to všechno mě X-Trail bavil. Kombinace krátkých převodů, silného turboefektu a naladění podvozku mu dodává charakter. Těšil jsem se na každou jízdu a užíval jsem si jej v zatáčkách trochu škádlit. Když prošlápnete plyn, cítíte se jako kdybyste osedlali nosorožce a zaryli mu ostruhy do slabin. S hrubým zavytím krátce a vztekle vyrazí před s nezvyklou razancí a ukousne kus asfaltu před vámi. Při prudším nájezdu do zatáčky se naklání a tlačí se čumákem ven, stačí ale jen trochu ubrat plyn a ochotně se stočí do zatáčky. Přitom se to všechno děje v rychlostech, které ještě ani zdaleka nejsou děsivé a pořád vám nechávají dost času na reakci.

Třebaže vysoký posez a váha vozu do velké míry mate vaši schopnost odhadnout rychlost vozu – obvykle jsem tipoval, že jedu zhruba o dvacet kilometrů v hodině pomaleji. Přesto není auto natolik rychlé, abyste se při troše rozumného uvažování dostali do problému. Ta pravá třešnička na dortu pak přišla onen jeden den, kdy nasněžilo. Popojíždění v koloně bylo po vypnutí ESP a vynucení pohonu 4×4 v poměru 50:50 mnohem méně stresujícím zážitkem.

To drobné šoupání zadkem mi dokázalo při každém rozjezdu pozvednout koutek úst a návštěvě prázdného parkoviště jsem jednoduše neodolal a šel jsem se chvíli klouzat. Není to tak, že by byl podvozek X-Trailu neposedný, to vůbec ne. Dokud nezačnete auto dráždit, tak se chová příkladně, a i ve chvíli, kdy se odhodláte trochu skotačitm nad vámi drží ochrannou ruku stabilizace. Jde spíš o to, že její zásah zbytečně necítíte, nemusíte se bát pohlavku pokaždé, když trochu popustíte uzdu, zároveň vás ale nenechá provést hloupost zasluhující pořádnou facku.

V mnoha směrech je Nissan X-Trail opravdu jen typickým zástupcem třídy a papírově mezi konkurencí naprosto zapadne, mně osobně se však do paměti vryl jako první SUV, za jehož volantem jsem se i na asfaltu opravdu dobře bavil. Vrhnout se s přerostlým behemotem do zatáčky pod plynem prostě hrálo přesně na strunu tomu zbytkovému puberťákovi, který ve mně dřímá a neustále ve mně vyvolával takové to přiblblé uchechtávání. Jakkoliv nenápadně a zapomenutelně může na první pohled působit, má X-Trail prostě své kouzlo.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,4
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr15,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkamanuální šestistupňová
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuzavěšení McPherson
Vzaduvíceprvková náprava
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/55 R19
Pneumatiky vzadu225/55 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)130 / 177 v 3750
Točivý moment (Nm)380 v 2000
Výkon/hmotnost (k/t)109
Nejvyšší rychlost (km/h)204
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 690
Šířka (mm)1830
Výška (mm)1740
Rozvor náprav (mm)2705
Provozní hmotnost (kg)1 625
Celková hmotnost (kg)2190
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2500
Zavazadlový prostor (l)565
Ceny
Základní cena modelu612 400 Kč
Základní cena test. verze1 047 100 Kč
Cena testovaného vozu1 047 100 Kč
5.1.2018 7:00| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist