Nissan Skyline GT-R Z-tune

Poslední výkřik od Nisma před příchodem nového Skylinu. Auto tak dokonalé, že by vám nemělo vadit ani řízení na pravé straně.

500 koní a 560 Nm. Ručně sestavený motor a podvozek. Obří brzdy. A mezi sportovními auty i opravdu ojedinělá schopnost vydržet dlouhodobou zátěž na závodních okruzích. 

GT-R Z-tune přichází do prodeje téměř dva roky poté, co Nissan stopnul sériovou výrobu Skylinu R34. Říkat „do prodeje“ je ale trochu zavádějící, protože se jedná o početně exkluzivní sérii omezenou na pouhých dvacet kusů, kterou chce Nismo oslavit své dvacetileté výročí. Vzhledem ke kvalitám každého se po nich určitě jen zapráší.

Poslední model od sportovní divize Nismo před nástupem nové generace Skylinu v roce 2007 je založený na mnohonásobně vítězném závodním speciálu GT-R GT500 z japonské série cestovních aut a svou propracovaností a nejkultovnějším ze všech kultovních statutů více než omlouvá cenovku kolem 4,2 milionu korun. 

Z důvodu ukončení výroby Skylinu na konci roku 2003 se muselo Nismo při výrobě Z-tunu spolehnout na soukromé R34 na domácím trhu a najít vhodné dárcovské exempláře. Vybíralo z desítek aut, ze kterých vzešlo dvacet nejlepších, jímž se podařilo splnit dvě hlavní kritéria – nebouraná karosérie a méně než 30 tisíc najetých kilometrů. Auta vykoupená od původních majitelů pak prošla kompletním odstrojením a stala se základem pro zevrubnou přestavbu na GT-R Z-tune.

Karosérie je na mnoha místech vyztužená dodatečnými sváry a karbonovými díly, v motorovém prostoru je navíc viditelně posílená i širokou titanovou rozpěrkou.

Všech dvacet aut má stříbrný lak, černá kola a červené doplňky v interiéru.

Přední a zadní nárazníky mají odlišný tvar, optimalizovaný jak pro lepší aerodynamiku, tak i pro účinnější chlazení nového motoru. Také blatníky jsou na každé straně roztažené o 15 mm a dělají místo širšímu rozchodu kol a větším rozměrům pneumatik.

Vnitřní komponenty motoru jsou převzaté přímo ze závodního GT500, včetně dvojice velkých turbodmychadel IHI s kuličkovými ložisky. Správnému druhu fanoušků se musí kompletní seznam úprav jevit jako technologická pornografie.

Namátkou je ale třeba zmínit pár základních faktů, například to, že zůstává litinový blok s šesti válci v řadě, ale že byl zesílen a převrtán z původních 2,6 litru na 2,8 litru a je osazený přepracovaným sáním i výfukovými svody. Odlišný zdvih mají jak vačky, tak i kliková hřídel. Motor je i přes vyšší zdvih pístů vzhledem k převrtání stále podčtvercový (zdvih pístů je menší než vrtání válců) a vytáčí se až do osmi tisíc otáček za minutu.

Kované písty a ojnice jsou vyvážené s odchylkou +/- 1 gram a písty jsou chlazeny olejovými tryskami. Motorový olej je chlazený dvěma chladiči, umístěnými v pravé a levé části předního nárazníku. Kompresní poměr je 8,5:1 a plnicí tlak se běžně pohybuje kolem 1,7 baru.

Od katalyzátorů až ke špičce tlusté koncovky výfuku je celé potrubí z titanu.

Výkon 500 koní přichází až v 6800 ot/min, zatímco točivý moment 560 Nm je dostupný mezi 3500 až 4200 ot/min.

K výkonu Nismo dodává, že kdyby nemuselo brát ohledy na emise, motor by se bez potíží dostal na 630 koní.

O jeho trvanlivosti přitom nemůže být i přes výsledná čísla pochyb, naopak si můžete být jistí, že motor je stále velmi předimenzovaný. Z tuningových kruhů jsou známé i Skyliny s tisícikoňovými výkony a spolehlivým provozem.

V podstatě ten samý motor jako v Z-tune navíc jezdil v továrním Skylinu na čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu v minulém roce a ve své třídě dojel na prvním místě. Ze stovek speciálně upravených aut byl celkově pátý.

Proslulý systém pohonu všech kol ATTESA ET-S se stará o elektronické rozdělení točivého momentu a pomáhá si mechanickým samosvorným diferenciálem na přední nápravě a elektronicky řízeným aktivním diferenciálem uprostřed i na zadních kolech.

Ze zákulisí se zatím vynořil jen jediný parametr jízdních výkonů, ale za to hovoří za vše. Z-tune má podle informací přímo od Nissanu zvládnout sprint na 400 metrů za 10,06 sekundy, což je rychleji, než u jakéhokoli jiného doposud vyrobeného silničního auta.

Vzhledem k tomu, že celková hmotnost je i s použitím odlehčených dílů 1600 kg, se už objevily hlasy, že v oficiálních údajích není nadarmo před hodnotami výkonu a točivého momentu vsunuté nenápadné slovíčko „přes“ … koní a … Nm.

Dvoulamelová spojka je také závodní a je dimenzovaná na to, aby byla schopná dlouhodobě snášet extrémní zátěž vysokého točivého momentu spojeného s pohonem všech kol a pneumatikami, které odmítají proklouznout.

Kardanová hřídel je z karbonu a váží 7,2 kilogramu, o čtyři kilogramy méně než sériový ekvivalent.

Dalším důkazem toho, jak propracovaným konstrukčním celkem je Z-tune, jsou dva chladiče oleje pro převodovku i zadní diferenciál.

Podvozek je proti klasickým Skylinům o několik centimetrů nižší a vedle odlišně nastavené geometrie a pevnějších stabilizátorů je jeho hlavní chloubou sada stavitelných tlumicích jednotek Sachs se třemi stupni tvrdosti. Jen samotná sada tlumičů a pružin vyjde téměř na půl milionu korun.

Osmnáctipalcová kovaná kola Rays mají stylově černý lak a nesou pneumatiky Bridgestone Potenza 265/35 ve dvou volitelných směsích. Buď jde o stále silniční, avšak lepivé RE-01S, nebo o okruhové a velice lepivé polosliky RE55S. Rozhodnout se mezi nimi máte podle toho, v jakých podmínkách plánujete trávit více času.  

Na předních kolech jsou šestipístkové jednodílné třmeny Brembo s dvoudílnými kotouči o průměru 365 mm (stejná velikost jako celý ráfek na Škodě Fabia), zadní kotouče mají průměr 355 mm a jsou osazeny čtyřpístkovými třmeny. Destičky mají speciální směs a brzdové hadice jsou posílené drátěným opletením.

Měkké pneumatiky se spolu s ostrými brzdami starají o to, že při maximálním brzdění vás do pásů zapře přetížení 1,6 g.

Interiér je klasickou směsí kůže a alcantary, která se objevuje na všech obvyklých místech, typických pro auta v této kategorii. Hlavice řadicí páky je z titanu a na přístrojové desce je rychloměr překalibrovaný na 320 km/h. Multifunkční displej umístěný do středu palubní desky je převzatý z R34, ale v Z-tune navíc umožňuje sledovat i časy na okruhu.

Podle nejnovějších informací má příští generace Skylinu vyjet v roce 2007. Na rozdíl od předchozích sériových verzí s deklarovaným výkonem 280 koní má mít vidlicový šestiválec 3,2 l se dvěma turbodmychadly a výkonem přes 480 koní.

Do té doby se bude moci pár vybraných fandů bavit GT-R Z-tunem, autem tak schopným a poctivě vyrobeným, že byste mu určitě prominuli i pravostranné řízení. Cenovka přes čtyři miliony korun (bez dopravy a cla) je na první pohled vysoká, ale s ohledem na použité komponenty a absolutní neošizenost ve všech oblastech je v porovnání s evropskými supersporty stále diskontní.

Nismo uvádí, že Z-tune je konstruované tak, aby bez jakéhokoli vadnutí brzd a dalších nežádoucích projevů, postihujících při dlouhodobé zátěži většinu současných supersportů, vydrželo spolehlivě půl hodiny řádění na okruhu. Sebevědomě ho tituluje jako „nejlepší silniční auto na světě.“

Asi na tom něco bude.

redakce autoweb.cz

19.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist