Nissan R390 GT1 – přišlo to už před GT-R

Současný internet je zaplaven všehoschopným GT-R, které na dráze zašlapává do země své konkurenty silou Godzillí tlapy a chudák Isac Newton kvůli němu asi momentálně rotuje v rakvi rychlostí lopatek jeho turbodmychadel.

Jednomu by se zdálo, že větší krávovinu (v tom dobrém slova smyslu) Nissan nikdy nemohl vyrobit, jenže vyrobil. Je třeba se přesunout do 2. poloviny 90. let, kdy světové okruhy brázdily v rámci závodů Le Mans series snad ty nejpřitažlivější speciály v nedávné historii kategorie GT1. A díky pár řádkům technických regulí, které podmiňovaly účast v závodech existencí produkční verze, se začaly rodit baterie maniakálních balistických střel země-země, které nějakou náhodou plnily emisní, bezpečnostní a jiné potřebné normy.

Takže vzniklo třeba bestiální Porsche 911 GT1, rozšlápnutý Mercedes CLK s přídomkem GTR nebo dodnes pro mnohé nepřekonaný McLaren F1. No a k těm méně známým konstrukcím patří placatý příspěvek Nissanu s označením R390 GT1. Do autíčkářovy garáže jsem ho vybral z prostého důvodu – existují pouze 2 kusy, jelikož dřív než Nissan produkci stačil pořádně rozjet, změnila FIA pravidla, čímž projektu R390 GT1 zlomila vaz. Jeden kus bude patrně na vždy zavřen v muzeu a ten druhý, co je na fotkách, by se myslím dobře výjimal právě v naši garáži.Takže teď trocha faktografie. R390 GT1 je tak trochu vykradený Jaguar XJR 15. Na jeho vývoji se totiž podíleli stejní pánové z TWR (Tom Walkinshaw Racing) a zkušenosti z vývoje závodního Jaguaru by bylo škoda zahodit do pole. Před kluky z Nisma o tom moc nemluvte, ale R390 používá prakticky stejný monokok z uhlíkových vláken jako XJR15. Design pak má na svědomí Ian Cullum.

Narozdíl od ostatních splašených placek z GT1 Nissan nejdříve vyprodukoval silniční verzi a až z ní následně vznikl závodní speciál. Tehdejší generální manažer Nisma Yutaka Hagiwara to komentoval slovy: “Silniční R390 je obdobou surového diamantu, zatímco závodní verze je finální, vyleštěný produkt. Nepochybujte však o tom, že R390 je ta nejrychlejší věc, kterou kdy Japonsko pustilo na silnici.”R390 je poháněna 3,5 litrovou strojovnou VH35L dopovanou dvěma turby, jejíž vkonové hodnoty omráčí ještě dnes: 410 kW (550 k) při 6800 ot./min., 0-100 km/h při použití launch control za 3,3 s, 0-160 km/h za 6,8 s, čtvrtmíle za 11,1 s a maximální rychlost okolo 330 km/h. Přičemž celá tahle nádhera, kterou s ostatními modely automobilky spojují snad jen přední světla z 300ZX, váží nějakých 1050 kg.

Solidní základ pro zlomení krční páteře, co říkáte? Výkon je na zadní kola posílán skrz šestistupňovou sekvenci a pneumatiky chrání od předčasné smrti vypínatelný protiprokluz. Žádný další elektronický hlídací pes ale už přítomen není, takže stačí trocha mrholení a z R390 se stává to, co Angličané umí tak kouzelně popsat slovem widowmaker.Podvozek je prý přísně neutrální a když už dojde k vybočení zádě, lze počínající přetáčivost bleskově napravit extrémně rychlým řízením. Jen pomalé zatáčky činí R390 problémy a je v nich zoufale nedotáčivý. Alespoň to tvrdí Sam Mitani, redaktor magazínu Road &Track, který měl kdysi jako jeden z mála vyvolených možnost tuhle bestii krotit.

Z jeho postřehů můžu ještě zmínit prakticky nemožnost produkovat meziplyny způsobem pata-špička, leda že by měl člověk nohu velikosti Shreka, citelnou turbodíru pod 3500 otáček anebo salvy tepla, kterými rozběsněné srdce supersportu umístěné hned za sedadly zásobuje kokpit.

Tak a teď je to jen na vás. Chceme v garáži modré cosi, do kterého se leze 10x hůře než do tanku? Které řidiče mumifikuje horkem a žádnou zatáčku mu nedá zadarmo? Ale které se také dokáže rozjíždět s intenzitou naštvaného Grippenu? Vyjádřete svůj názor v diskuzi pod článkem.

Vavris
Článek převzat se svolením redakce Autickar.cz

Odkaz na původní článek: http://www.autickar.cz/2010/05/autickarova-garaz-nissan-r390-gt1/

11.6.2010 6:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist