Nissan Pathfinder 2,5 dCi

Když ho potkáte na ulici, máte jasno. Tohle je opravdu drsný off-road, žádné změkčilé přerostlé SUV. Ale je to tak opravdu?

Za změkčilého bych Pathfindera opravdu neoznačil, ale je pravda, že tohle auto velmi klame tělem. Zaprvé se díky své přísně geometrické karoserii zdá být daleko větší, než ve skutečnosti je. Vždyť délka 4,74 m se přibližuje spíš BMW X5, než třeba Discovery, nebo Land Cruiseru. Svislá záď a mohutná příď s nepřehlédnutelnou chromovou maskou vás ale nenechají na pochybách, že tohle auto myslí svou velikost vážně. Jenže nesmíme zapomínat, že Nissan má v rukávu ještě Patrola – ten odvádí práci v těžkém terénu, ten bude volbou řidičů, kteří potřebují nekompromisní teréňák. K čemu tedy vlastně Pathfinder?

Je to jednoduché. Pokud Patrol stojí od Pathfindera napravo, po levici je zaparkované Murano. To už je SUV na první pohled a ne všem musí právě tento fakt vyhovovat. Je spousta lidí, kteří chtějí vzhled off-roadu, ale do terénu ve skutečnosti nikdy nepojedou. Vždyť nakonec kvůli takovým kategorie SUV vlastně vznikla. Udělá ale takový člověk dobře, když si Pathfindera koupí?

Asfaltové utrpení se nekoná

Je fakt, že mě Pathfinder na silnici celkem příjemně překvapil. Jízda je tichá a pohodlná, je zkrátka vidět, že na klasickém rámovém podvozku nenajdete tuhou zadní nápravu, jako třeba v Patrolu. Tohle auto má podvozek podobnější osobákům, s nezávisle zavěšenými koly;. Na druhou stranu si ale zachovává nadprůměrnou světlou výšku (přes 25 cm), takže v zatáčkách s nějakým tím náklonem počítat musíte. Navíc má tohle auto přes dvě tuny, což je také znát.

S tím souvisí i moje první větší zklamání, které ale nakonec nebylo úplně opodstatněné. Po první jízdě jsem byl přesvědčen, že čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,5 litru autu prostě a jednoduše nestačí. Neposkytne autu kdovíjakou dynamiku, je hlučný a spotřeba také není kdovíjak zázračná. Jenže ona to není tak úplně pravda. Mezitím jsem se totiž projel verzí, která měla na rozdíl od testovaného vozu mechanickou převodovku. Nestačil jsem žasnout!

Je to tak obrovský rozdíl, že jsem se šel podívat pod kapotu, jestli tam není nějaký jiný motor. Na orvní převodový stupeň se sice ozývá stejný industriální hukot, jako při rozjezdu v automatu, ale pak už je to úplně jiný příběh: auto zrychluje poměrně pružně, při využití všech šesti kvaltů jede přiměřeně tiše a spotřeba se i při živější jízdě pohybuje kolem deseti litrů, což na takový kolos není vůbec špatná hodnota. Automat naproti tomu sílu motoru výrazně utlumí, člověk má potřebu neustále šlapat na plyn, což má za následek více hluku, ale téměř žádnou výraznou akceleraci.

Dost prostoru pro každého

Vnitřek vozu je ovšem velmi slušně odhlučněný, když zavřete okna, hluk naftového čtyřválce se výrazně vzdálí. Sedíte vysoko nad okolním provozem a máte kolem sebe spoustu místa. Pokud jste vyšší postavy, bude vám vadit jen jediné: volant se nedá nastavit v podélném směru. Sedačka sice odjede tak daleko, že i moje dlouhé nohy mají prostoru na tancování, ale v tu chvíli už volant není v bezpečném dosahu. Je to škoda.

Dost místa kolam mají i cestující v druhé řadě. V kufru najdete ještě další dvě sedačky, které se vyklápějí z podlahy. Na kratší jízdu jsou použitelné i pro dospělé lidi (ano, zkoušel jsem i plné obsazení a připadal si přitom trochu jako autobusák…), ale využitelný zavazadlový prostor se tím zmenší na úroveň malého hatchbacku. V pětimístném uspořádání už má slušných 515 litrů a když sklopíte i druhou řadu, jste na mamutích 2091 litrech.

Také výbava je na velmi slušné úrovni. Dostanete kvalitní stereo, barevnou satelitní navigaci a dokonce i barevnou couvací kameru, která se při rozměrech Pathfinderu opravdu hodí. Dale můžete mít elektricky nastavené sedačky s koženým čalouněním, xenonové světlomety, klimatizaci s ovládáním ve druhé i třetí řadě sedadel, zkrátka na co pomyslíte.

Kam se vlastně hodí?

Pathfinder ve mě ovšem stále vzbuzuje rozporuplný pocit. Není to ani čistokrevný teréňák, ale za SUV, vhodné pro městské ježdění, bych ho také neoznačil. Je to prostě něco mezi. V obtížném terénu mu chybí uzávěrka diferenciálů, na silnici zase hladká a plynulá jízda jeho soupeřů. Jeho účel se mi ale začal rýsovat ve chvíli, kdy jsem se vydal domů po alternativní trase, která obsahuje tak málo asfaltu, jak je jenom možné. On totiž Pathfinder funguje v terénu docela dobře. Vlastně víc než dobře. Ovladačem na palubní desce si můžete zvolit trvalý pohon všech kol a navíc i redukční převodový stupeň a pak už vás zastaví máloco. Snad jen na kluzké bahno by silniční pneumatiky bez uzávěrky diferenciálu mohly být krátké, ačkoli protiprokluzový systém ESP vás z méně extrémních situací většinou hravě dostane.

Tohle je zkrátka ideální auto pro lidi, kteří sice nepotřebují úplně ten nejdrsnější off-road, ale do terénu přece jenom sem tam chtějí. Ano, vím, že si ho většinou stejně koupí zákazníci, kteří do terénu nepojedou. Ale třeba je aspoň ten drsný vzhled alespoň jednou za čas zláká k výletu mimo asfalt. Pokud ale potřebujete praktické a prostorné auto, které se nelekne středně těžkého terénu, je Pathfinder velmi dobrou volbou. Tím lepší volbou, na čím odlehlejší samotě bydlíte. Jenom si ho proboha kupte s manuální převodovkou.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyNissan Pathfinder 2,5 dCi
0-100 km/h (s)12,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec 2488 cm3
Zdvihový objem (cm3)2488
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)174 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)403 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)174
Spotřeba paliva (l/100 km)11,6/8,3/10,1 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)21952280
Zavazadlový prostor (l)0.1
6.6.2006 2:14

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist