Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium

Co je vlastně tenhle Nissan zač? Konkurence pro prémiové značky, nebo jen netradiční alternativa ke korejským SUV?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Když se na Nissan Murano prvně podíváte, musí vás napadnout, že tohle auto bylo vyrobeno pro americký trh. Odvážné proporce a velký benzínový šestiválec je přesně to, co průměrný americký zákazník očekává. Stejně tak očekává maximální výbavu se spoustou až zbytečných věcí, o kterých jsme my Evropané nikdy neslyšeli.

Nový Nissan Murano ale nemůžeme odbýt konstatováním, že je to pokus přinést americké SUV (Nissan ho označuje mnohem víc free, cool a in jménem crossover) na evropský trh. To by totiž byla velmi závažná mýlka. Nissan podle svých slov postavil Murano tak, aby se prosadilo i v Evropě. Design sice připomíná směs amerických a asijských stylů, ale poevropštění se dotklo hlavně podvozku – což je asi to nejdůležitější. Stará platforma FF-L v minulém Muranu, která se třásla a kroutila jako dort z želé, byla nahrazena novou D-platformou. Podvozek Murana je tak lehčí a pomáhá lepší ovladatelnosti. Auto má nyní i mnohem pevnější konstrukci.

 

Změny k lepšímu

Možná si řeknete, že všechny tyto technické změny sotva postřehnete, ale opak je pravdou. Inovace v konstrukci Nissanu Murano vážně pomohla. Velký Nissan se o poznání lépe řídí, jeho chování na silnici konečně vzbuzuje v řidiči jistotu a ačkoli je podvozek evropsky pevnější, ve výsledku je auto komfortnější.

Pod kapotou zůstal šestiválec 3,5 l, který má svůj původ v našem oblíbeném Nissanu 350 Z. V Muranu ale nedosahuje takových výkonů a bohužel nevydává podobně charakterní zvuk. Charakteristika pohonné jednotky byla samozřejmě uzpůsobena použití v SUV (pardon, v crossoveru) a také pro montáž bezestupňové převodovky CVT. Motor má tak „jen“ 252 koní při 6000 ot./min. a 334 Nm ve vysokých 4400 ot./min.

Zde spatřuji hlavní kámen úrazu. Ne, nechci do Murana manuál, k takovému aut sedí prostě automatické řazení. Ale když už si dal Nissan práci s odladěním podvozku, mohl také investovat nějaké prostředky do poctivé automatické převodovky.

 

Jízda

Převodovka CVT se hodí k jízdě ustálenou rychlostí po dálnici, ale v městském provozu a na okreskách její smysl postrádám. V autě si připadáte jako uvnitř obrovského skútru. Při každém pokusu o akceleraci se motor beznadějně vytočí někam k 5000 ot./min. a tam převodovka otáčky drží, dokud nedosáhnete požadované rychlosti. Pak otáčky spadnou na volnoběh a motor neslyšíte. Když chcete znovu zrychlit, opět otáčky vyletí k červenému poli a tam zůstanou. Je to škoda, protože místo pěkného zvuku šestiválce slyšíte jen utrápené monotónní hučení.

Na dálnici pomůže převodovka CVT držet spotřebu v rozumných mezích, klidně i pod 11 litry, ale jakmile potřebujete aspoň občas akcelerovat, zbytečné vytáčení vyžene spotřebu nad patnáct litrů. Myslím, že kdyby auto dostalo aspoň průměrný automat s hydrodynamickým měničem, nejen, že by mělo „sportovnější“ projev, ale jeho spotřeba by ve všech jízdních režimech mohla být o litr dva nižší.

 

Slušná výbava

Smiřte se s nedokonalostí převodovky CVT a Nissan Murano vás potěší docela solidně zpracovaným interiérem s bohatou výbavou, komfortním podvozkem a jistými jízdními vlastnostmi. V základní výbavě Comfort dostanete například dešťový senzor, tempomat či dvouzónovou klimatizaci. Pokud si připlatíte za výbavu Premium, dostanete navíc audio systém BOSE, účinné vyhřívání sedadel, elektrické ovládání víka kufru a další drobnosti. Vtipným detailem není jen obligátní zadní parkovací kamera, ale rovněž kamera snímající pravé přední kolo. Proč? Protože Američané rádi zajíždí k obrubníku popředu…

 

Kolik za to?

Za katalogovou cenu 1 250 000 je Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium zajímavou alternativou k sice levnějším, ale o poznání obyčejnějším korejským SUV. Je rozhodně lépe postavený, má solidní jízdní vlastnosti a vůbec není pomalý. Sice jsme pohonné ústrojí kritizovali, ale i přesto se dostane Murano na stovku za 8 sekund a směle zrychluje až k maximu v 210 km/h.

Motor, ač se slušnými výkony, neosloví početnou skupinu potenciálních zákazníků, protože (stručně řečeno) „chlastá“. Až se ale pod kapotu dostane nový diesel 3,0 l o výkonu okolo 200 koní a točivém momentu přes 400 Nm, bude se jednat o slušnou koupi.

 

Verdikt

Ačkoli Nissan Murano podle očekávání nedosahuje kvalit prémiových značek, rozhodně je lepší mu dát přednost před levnou a ne tak zajímavou asijskou (a evropskou) produkcí. Jestli chcete něco lepšího než jen šedý průměr nebo jestli nechcete utrácet nehorázné sumy za příplatky u výrobců luxusních značek, Nissan Murano by pro vás mohl být dobrou volbou.

Dalibor Žák, foto Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyNissan Murano 3.5 V6 CVT Premium
0-100 km/h (s)8,0 s
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3498
Kompresní poměr10,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)95,5 x 81,4
Převodovkaautomatická s proměnným převodem
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)188 kW / 252 k při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)334 Nm při 4400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)131,7 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)210 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)14,9 / 8,6 / 10,9 l/100 km
Objem nádrže (l)82 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4838
Šířka (mm)1880
Výška (mm)1730
Rozvor náprav (mm)2825
Provozní hmotnost (kg)1913
Celková hmotnost (kg)2380
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)1500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)750
Zavazadlový prostor (l)408 / 832 l
Ceny
Základní cena modelu1 250 000 Kč
20.3.2009 7:44| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist