Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium

Co je vlastně tenhle Nissan zač? Konkurence pro prémiové značky, nebo jen netradiční alternativa ke korejským SUV?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Když se na Nissan Murano prvně podíváte, musí vás napadnout, že tohle auto bylo vyrobeno pro americký trh. Odvážné proporce a velký benzínový šestiválec je přesně to, co průměrný americký zákazník očekává. Stejně tak očekává maximální výbavu se spoustou až zbytečných věcí, o kterých jsme my Evropané nikdy neslyšeli.

Nový Nissan Murano ale nemůžeme odbýt konstatováním, že je to pokus přinést americké SUV (Nissan ho označuje mnohem víc free, cool a in jménem crossover) na evropský trh. To by totiž byla velmi závažná mýlka. Nissan podle svých slov postavil Murano tak, aby se prosadilo i v Evropě. Design sice připomíná směs amerických a asijských stylů, ale poevropštění se dotklo hlavně podvozku – což je asi to nejdůležitější. Stará platforma FF-L v minulém Muranu, která se třásla a kroutila jako dort z želé, byla nahrazena novou D-platformou. Podvozek Murana je tak lehčí a pomáhá lepší ovladatelnosti. Auto má nyní i mnohem pevnější konstrukci.

 

Změny k lepšímu

Možná si řeknete, že všechny tyto technické změny sotva postřehnete, ale opak je pravdou. Inovace v konstrukci Nissanu Murano vážně pomohla. Velký Nissan se o poznání lépe řídí, jeho chování na silnici konečně vzbuzuje v řidiči jistotu a ačkoli je podvozek evropsky pevnější, ve výsledku je auto komfortnější.

Pod kapotou zůstal šestiválec 3,5 l, který má svůj původ v našem oblíbeném Nissanu 350 Z. V Muranu ale nedosahuje takových výkonů a bohužel nevydává podobně charakterní zvuk. Charakteristika pohonné jednotky byla samozřejmě uzpůsobena použití v SUV (pardon, v crossoveru) a také pro montáž bezestupňové převodovky CVT. Motor má tak „jen“ 252 koní při 6000 ot./min. a 334 Nm ve vysokých 4400 ot./min.

Zde spatřuji hlavní kámen úrazu. Ne, nechci do Murana manuál, k takovému aut sedí prostě automatické řazení. Ale když už si dal Nissan práci s odladěním podvozku, mohl také investovat nějaké prostředky do poctivé automatické převodovky.

 

Jízda

Převodovka CVT se hodí k jízdě ustálenou rychlostí po dálnici, ale v městském provozu a na okreskách její smysl postrádám. V autě si připadáte jako uvnitř obrovského skútru. Při každém pokusu o akceleraci se motor beznadějně vytočí někam k 5000 ot./min. a tam převodovka otáčky drží, dokud nedosáhnete požadované rychlosti. Pak otáčky spadnou na volnoběh a motor neslyšíte. Když chcete znovu zrychlit, opět otáčky vyletí k červenému poli a tam zůstanou. Je to škoda, protože místo pěkného zvuku šestiválce slyšíte jen utrápené monotónní hučení.

Na dálnici pomůže převodovka CVT držet spotřebu v rozumných mezích, klidně i pod 11 litry, ale jakmile potřebujete aspoň občas akcelerovat, zbytečné vytáčení vyžene spotřebu nad patnáct litrů. Myslím, že kdyby auto dostalo aspoň průměrný automat s hydrodynamickým měničem, nejen, že by mělo „sportovnější“ projev, ale jeho spotřeba by ve všech jízdních režimech mohla být o litr dva nižší.

 

Slušná výbava

Smiřte se s nedokonalostí převodovky CVT a Nissan Murano vás potěší docela solidně zpracovaným interiérem s bohatou výbavou, komfortním podvozkem a jistými jízdními vlastnostmi. V základní výbavě Comfort dostanete například dešťový senzor, tempomat či dvouzónovou klimatizaci. Pokud si připlatíte za výbavu Premium, dostanete navíc audio systém BOSE, účinné vyhřívání sedadel, elektrické ovládání víka kufru a další drobnosti. Vtipným detailem není jen obligátní zadní parkovací kamera, ale rovněž kamera snímající pravé přední kolo. Proč? Protože Američané rádi zajíždí k obrubníku popředu…

 

Kolik za to?

Za katalogovou cenu 1 250 000 je Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium zajímavou alternativou k sice levnějším, ale o poznání obyčejnějším korejským SUV. Je rozhodně lépe postavený, má solidní jízdní vlastnosti a vůbec není pomalý. Sice jsme pohonné ústrojí kritizovali, ale i přesto se dostane Murano na stovku za 8 sekund a směle zrychluje až k maximu v 210 km/h.

Motor, ač se slušnými výkony, neosloví početnou skupinu potenciálních zákazníků, protože (stručně řečeno) „chlastá“. Až se ale pod kapotu dostane nový diesel 3,0 l o výkonu okolo 200 koní a točivém momentu přes 400 Nm, bude se jednat o slušnou koupi.

 

Verdikt

Ačkoli Nissan Murano podle očekávání nedosahuje kvalit prémiových značek, rozhodně je lepší mu dát přednost před levnou a ne tak zajímavou asijskou (a evropskou) produkcí. Jestli chcete něco lepšího než jen šedý průměr nebo jestli nechcete utrácet nehorázné sumy za příplatky u výrobců luxusních značek, Nissan Murano by pro vás mohl být dobrou volbou.

Dalibor Žák, foto Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyNissan Murano 3.5 V6 CVT Premium
0-100 km/h (s)8,0 s
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3498
Kompresní poměr10,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)95,5 x 81,4
Převodovkaautomatická s proměnným převodem
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)188 kW / 252 k při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)334 Nm při 4400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)131,7 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)210 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)14,9 / 8,6 / 10,9 l/100 km
Objem nádrže (l)82 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4838
Šířka (mm)1880
Výška (mm)1730
Rozvor náprav (mm)2825
Provozní hmotnost (kg)1913
Celková hmotnost (kg)2380
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)1500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)750
Zavazadlový prostor (l)408 / 832 l
Ceny
Základní cena modelu1 250 000 Kč
20.3.2009 7:44| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist