Nissan Kicks názorně demonstruje, jak moc mají crossovery špatné jízdní vlastnosti a potřebují ESP

Mexická redakce otestovala malý crossover od Nissanu bez ESP. Už při 65 km/h je výsledek losího testu naprosto děsivý.
titulka_nissan_kicks_esp-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Foto: Rutamotor.com

Globální crossover od Nissanu se Evropskému trhu zatím vyhýbá a jeho hlavním odbytištěm jsou převážně státy Severní i Jižní Ameriky. A zatímco ve vyspělých a ekonomicky silných zemích musí vozy splňovat hromadu regulí, na mnoha chudších trzích se hraje spíše na co nejnižší cenu. Díky tomu se může stát něco, co by bylo na trhu v Evropě nebo USA naprosto nemyslitelné.

Automobilky mohou nabízet elektronickou stabilizaci ESP za příplatek, zatímco na většině trhů je v kategorii crossoverů a SUV stabilizace nejen povinná, ale dokonce v těchto vozech nesmí jít ani vypnout. A má to svou logiku, módní vysoký vůz s mírnou nadváhou a vysokým těžištěm může být v krizové situaci vyloženě nebezpečný. Přesně to nyní demonstrovali redaktoři mexického Autologia – právě v Mexiku se totiž dá malý crossover pořídit i bez ESP.

Samozřejmě se dá předpokládat, že se vozu bez stabilizace bude v losím testu dařit podstatně hůře, než jeho protějšku s elektronickou chůvičkou na palubě. Jenže je až zarážející, v jak malé rychlosti a jak nebezpečně vůz při vyhýbacím manévru selže. Video je sice celé španělsky, je však dostatečně názorné. Samotné drama začíná v čase 9:30 – v šedesátikilometrové rychlosti vůz sice vyhýbací manévr ještě zvládne, ale už neudrží všechny kola na vozovce. Stačí ale jen o pět kilometrů vyšší rychlost a crossover již svou jízdu málem zakončí koly směřujícími k nebi. Se stabilizací vůz samozřejmě zatáčku projede naprosto bez zaváhání.

Video vcelku dobře ilustruje zásadní problém módních zvýšených vozů. Zatímco vozy klasických karoserií s relativně nízkým těžištěm se při ztráty kontroly většinou dostanou do smyku, který v nejhorším případě vyvrcholí hodinami (pokud se tedy klouzajícímu vozu do cesty nepřiplete obrubník), v případě nafouknutých a nazvedaných rádobyterénních vozů přirozené mechanické vlastnosti velí padnout na bok.

Samozřejmě, jsou tady systémy, které tomu mají zabránit. Problém však je, že jde bez výjimky o systémy elektronické. Autu potřebné mechanické vlastnosti chybí a elektronika může selhat. Na rozdíl od mechanických částí vozu problém v elektronice s největší pravděpodobností jednoduše předem neodhalíte a selhání v krizové situaci pak může být lehce fatální. Sice žijeme v moderní době, kdy jsou auta elektronikou doslova prošpikovaná, přesto se však i dnes najdou zavedené značky, jejímž vozům po pěti letech přestávají fungovat i tak primitivní věci, jako je například stahování okýnek. Jak tomto můžete důvěřovat tomu, že neselže tak komplikovaný systém, jakým je ESP?

Navíc zavedení povinnosti systém stabilizace do vozu implementovat je trochu dvousečné – sice řeší samotný problém, ale na druhou stranu dává automobilkám prostor více ignorovat jeho mechanickou příčinu. Nákladné ladění jízdních vlastností se tak třeba odbyde s tvrzením, že stabilizaci stejně nelze vypnout. Přitom ale stačí jedno vadné čidlo nebo třeba vyhořelá pojistka. Opravdu ještě stále toužíte po módním pseudoteréňáku, nebo radši vsadíte na vůz, který sedí na vozovce trochu jistěji?

10.8.2018 8:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Motor1.com

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist