Nissan Juke – první jízdní dojmy

Šlápl Nissan s Džůkem vedle, nebo se mu povedl geniální tah a nikdo nebude nic jiného v segmentu B chtít?

„Proboha! Co to má být?“, napadlo mne během prvního setkání s Nissanem Juke na prezentaci Juke Night. Narovinu se přiznám, že je toto jedno z nejpodivnějších aut, která jsem kdy viděl. Ne, neříkám nejošklivějších. Říkám nejpodivnějších. Jsem asi už moc starý a konzervativní (na lpění na tradičních hodnotách přeci není vůbec nic špatného), abych tohle auto dokázal ocenit.

Co to je a kam s tím?
Nissan Juke přichází do segmentu B. Je to malé auto podobně jako Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Škoda Fabia nebo Opel Corsa. Nissan ale nechtěl představit jen nové malé auto, od toho je tu přeci nová Micra. Tohle je další crossover, který doplňuje v nabídce větší Nissan Qashqai a ještě větší Nissan Murano.

Nissan Juke velká fotogalerie

Nissan Juke fotogalerie

Nissan Juke má být další husto-free-cool-in auto do města. Jestli ale tohle bude fungovat, tak jen na toho, kdo je rád, že se na něj všichni koukají – na metrosexuálního frikulína. Upřímně, to není nic pro mě. Ale abych neodsuzoval Juke jen kvůli tomu, jak vypadá. Ono je to totiž docela zajímavé auto, aspoň co se jízdního projevu týče.

Jak to jezdí?
Na první seznámení jsem dostal hned nejvýkonnější motor v nabídce – přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku s výkonem 190 koní a manuální šestistupňovou převodovkou. Chtěl jsem zkusit i diesel, kterému dá přednost určitě více zákazníků, ale k dispozici nebyl. Tak snad jindy…

Nový motor je velmi kultivovaný, dobře odhlučněný a hlavně zatraceně silný. Nissan Juke s ním upaluje jako utržený za řetězu, ale projevuje se jeden zásadní nedostatek – podvozek mu přestane stíhat. Tlumiče sice nerovnosti ve vozovce pohlcují při normální jízdě velmi dobře a hlavně tiše, jenže přidejte a silný motor se ukáže jako příliš velké sousto. V táhlých zatáčkách se Juke nepříjemně rozvlní a rozkmitá, přestanete mít nad autem kontrolu. Se slabšími motory tohle určitě nezažijete.

Celé to působí zvláštně, protože podvozek je jinak dobrý, čitelný a předvídatelný. Představte si nějaké dobré auto, třeba Ford Focus, a teď mu naložte na střechu ledničku. Tak nějak se Juke s tímhle motorem chová. Ale vy jste přece chtěli ten free-cool-in-lifestyle off-road do města s těžištěm umístěným ve stratosféře, tak se s tím smiřte…Uvnitř je to takové divné. Za malým volantem se nesedí dobře, nemůžete si ho pořádně nastavit (je pouze výškově nastavitelný, nikoli podélně). Uprostřed palubky máte podivný nepřehledný displej systému Nissan Dynamic Control System s tlačítky Sport – Normal – ECO (tlačítko ECO dnes musí být všude, jinak to EU zakáže). Je to další věc pro hračičky, ale jedno se vám bude líbit – grafický ukazatel přetížení, tlaku turba a zásoby točivého momentu. Něco podobného, i když v graficky a technicky lepším podání, dostanete v Nissanu GT-R. Tady máte ale displej absolutně mimo zorný úhel, takže se pokochá maximálně spolujezdec.

Zadní sedačky jsou pro dospělé nepoužitelné a v kufru je velmi málo místa. Naštěstí jsem ale pod ním objevil přihrádku, takže objem se dá zvětšit, jen se pak musíte smířit s vysokou nakládací hranou.

Ceny a výbavy
Základní Nissan Juke s benzínovým motorem 1,6 l o výkonu 117 koní a pětistupňovou převodovkou stojí 369 000 korun. To ale nedostanete nic, i za klimatizaci musíte připlatit 20 000 korun. Lepší už je výbava Acenta za 410 000 korun, která nabízí mnohem rozsáhlejší seznam položek, za které nemusíte nic platit.

Dieselový motor 1.5 dCi o výkonu 110 koní spojený s šestistupňovým manuálem bude logicky nejvyhledávanější volbou. V základní výbavě Visia stojí 426 000 korun, v prostřední Acenta 467 000 korun a v nejvyšší Tekna 503 000 korun. Ehm, kolik stojí povedená Škoda Fabia RS?Nejsilnější benzínový motor, který jsme vyzkoušeli, se dá pořídit jen ve výbavách Acenta a Tekna, jmenovitě za rovných 500 000, respektive 516 000 korun. Můžete ho mít i s automatem CVT a pohonem všech kol, přijde vás ale na 596 000 korun. Uff… Čtyřkolku ale zatím k jinému motoru nebo převodovce nedostanete.

Jestli trváte na automatu, ale nechcete tak silný motor, můžete si ho přiobjednat k benzínovému motoru 1,6 l o výkonu 117 koní. Zaplatíte pak ale navíc 40 000 korun.

Má to smysl?
No, rozhodně je Nissan Juke povedenější než třeba Toyota Urban Cruiser. A to o obrovský kus. Nabízí se však otázka, zda budou u nás zákazníci ochotni připlácet za něco, co není tak dobré jako obyčejné auto segmentu B, ale dražší. Uvidíme při standardním testu, jak na nás Juke bude působit, ale s takovouhle cenou… Nevím nevím.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1618
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMacPherson
Vzadutorzní tyč
Brzdy vpředuventilované kotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu205/60 R16 nebo 215/55 R17
Pneumatiky vzadu205/60 R16 nebo 215/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140 / 190
Točivý moment (Nm)240
Výkon/hmotnost (k/t)147,7
0-100 km/h (s)8,0
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Spotřeba paliva (l/100 km)6,9
Objem nádrže (l)46
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4135
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1570
Rozvor náprav (mm)2530
Provozní hmotnost (kg)1286
Celková hmotnost (kg)1735
Zavazadlový prostor (l)251
Ceny
Základní cena modelu369 000 Kč
Základní cena test. verze500 000 Kč
28.9.2010 6:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist