Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T 4WD CVT

Juke od divize Nismo se tváří jako seriózní sportovní auto a v několika ohledech skutečně překvapuje. Dokáže ale s variátorem obhájit pozici řidičského auta?

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 5

RADOSTI
Na crossover schopný podvozek a zčásti i motor…

STAROSTI
…který je deklasován bezestupňovou převodovkou

Tento test by měl asi začít představením sportovní divize Nismo a zmínkou o tom, že se Juke stal jejím prvním ambasadorem pro Evropu, ale popravdě, pokud opravdu potřebujete vysvětlovat, že jde o zkratku vytvořenou z názvu Nissan Motorsport, nemá zřejmě ani valný význam zabývat se její historií či úspěchy. Zkrátka buď to víte a slova jsou zbytečná anebo nevíte a podrobnější vysvětlování, než že jde o značku továrně upravených aut, by vás nejspíše stejně nezajímalo.

Nissan Juke velká fotogalerie

Nissan Juke fotogalerie

Pokud patříte do první skupiny, možná vám tak jako mě přizvedlo obočí, proč právě Juke. Nevím, jak přesně to vidíte vy, ale já mám za to, že sportovní crossover je něco jako protimluv. Vezměte si kterékoli SUV, postavte jej proti podobně velkému a výkonnému hatchbacku, sedanu či kombi a budete stejně rychlí nejvýš do první zatáčky, a pokud dostanete něco navíc, tak maximálně možnost prát se s vysokým těžištěm, což je stejně zábavné jako krotit nadbytečné kilogramy.

U aut tohoto typu máte obvykle nadmíru obojího, Juke nevyjímaje, nutno však podotknout, že je na poměry své kategorie trpaslíkem, což jeho šance zaujmout ovladatelností mírně zvyšuje. Takže, dokázal se jí chopit také ve skutečnosti? Než vám odpovím, zastavím se na chvíli u vizuálních změn, které tvoří značnou část osobnosti upraveného Nissanu.Nemůžu říct, že bych byl u vytržení už při pohledu na sériový Juke. Dostal nápadité, nepřehlédnutelné tvary a za vyloženě ošklivý jej nepovažuji, není ale ani ničím, po čem bych toužil. Snad jsem se vyjádřil dost jasně, aby bylo pochopitelné, že můj názor pár pásů LED, nové nárazníky či prahové nástavce nezmění, každopádně slouží ke cti lidem od Nisma, že k úpravám přistoupili poměrně citlivě. Nebýt červených krytů zpětných zrcátek, byla by to docela čistá práce.


Pokud se vám potí ruce, alcantara na volantu přijde vhod, jinak ale všem na dotek příjemná být nemusí

Profesionalita čiší také z interiéru. Máte zde volant částečně potažený alcantarou, nové sedačky s výrazným bočním vedením či kovové šlapky pedálů. Potíž je pouze v tom, že nic z vyjmenovaného principiální chyby Nissanu Juke neřeší. Kabina je docela těsná už vpředu, nemluvě o stísněném prostoru za zadní lavici, sloupek řízení je stavitelný pouze výškově, a přestože bočnice podepírají tam, kde mají, sedadlo mi prostě nepasuje a tlačí mě ve výši lopatek. Za nepřekonatelný problém bych to nepovažoval, někomu jinému jistě sedne, řekl bych ale, že řidiči nad 190 cm udělají lépe, když se poohlédnou jinde.

Při uvedení malého crossoveru šel Nissan na trh s hodně holou kůží a ať už jeho plánovači říkali cokoli, bylo to všechno, jen ne sázka na jistotu. Jak je vidět, riskovat se někdy vyplatí, navíc firmě vyšel chytrý reklamní tah s Jukem vybaveným technikou GT-R, který se nakonec v omezené míře dostal do výroby. Pokud vám ale někdo bude tvrdit (a že se už o to někteří pokoušejí), že Nismo je vlastně juniorské „eRko“, tak není.

Ve srovnání s pokusem udělat z Nissanu Juke Nismo poněkud jinak vypadající stroj můžou úpravy na pohonné jednotce dokonce působit jako zklamání. Automobilka přidala přeplňované šestnáctistovce jen deset koní, k tomu přihodila deset newtonmetrů a tím bylo ladění motoru ve finále. Subjektivně však čtyřválci mnoho nechybí. Přes přítomnost turbodmychadla jsou reakce na plyn v rámci možností dobré, nadto je zvuk vcelku příjemně sytý a od dvou do zhruba šest tisíc otáček máte pod pravou nohou v nastavitelném režimu Sport spoustu naléhavosti a síly.

Aby měl motor skutečný charakter, potřeboval by ostřejší gradaci výkonu a možná i odvážnější zvukový projev, už kvůli těm nápisům Nismo, i kdyby ale Nissan dovolit otevřít stavidla navzdory emisím trochu více, v tomto konkrétním voze by to bylo marné. Testovací Juke byl vybavený pohonem všech kol s propracovanější víceprvkovou zadní nápravou, který však s jinou převodovkou než bezestupňovým automatem nepořídíte.Tedy elektronika dokáže navolit při částečném zatížení jakýchsi sedm virtuálních kvaltů a to dokonce i v plně automatickém režimu, takže ve skutečnosti je toto jeden z nejlepších systémů svého druhu, pro jiné než velmi poklidné ježdění se ale beztak nehodí. Nejhorší na tom není ani to monotónní hučení při pořádném prošlápnutí plynu, absence skutečných pevných převodů či opožděné reakce při pokusu pomoci si pádly pod volantem, ale naprosto mizerná neschopnost dávkovat výkon.

Bez ohledu na to, co skutečně potřebujete a předáte to jako povel pravému pedálu, elektronika téměř pokaždé vyhodnotí tento požadavek špatně. Buď nepřidá plyn dostatečně a snaží se šetřit akcelerací na těžším převodu anebo to tam naopak foukne i s turbem po hlavě, a pak musíte opět korigovat. Otáčky a hluk sledující tuto práci pak působí, že se právě učíte řídit, nepříjemnější ale je, že to docela ztěžuje snahu o plynulou jízdu a logicky se to projevuje i na spotřebě. Když po motoru moc nechcete, po nádrži nebude na oplátku chtít více než 6,3 litru, jen na trochu zrychlené tempo ale zareaguje žízní o třicet procent vyšší a dravější tempo si nechá zaplatit i přes 20 litry na sto.


Motor byl posílen o deset koní na celkových 200, v rámci pohonného ústrojí je tou lepší částí

Mizernou provozní efektivitu tohoto variátoru dokládají také čísla Juke Nismo se šestistupňovým manuálem, který je po všech stránkách (včetně papírové dynamiky a spotřeby) lepší a navíc ušetříte masivních 80 tisíc. Otázkou pouze je, jak by vůz fungoval pouze s pohonem předních kol a jednodušší zadní nápravou, protože v této konfiguraci nepůsobí špatně.

Pokud auta řídíte skutečně rádi, na Juke zkrátka zapomeňte, ani v Nismu nesedí zaklínači voodoo schopní panenku s nápisem fyzika paralyzovat do bezvědomí, přesto však odvedli kus práce. Běžný Juke na osmnáctkách se na krátkých ostrých nerovnostech chová jako kůzle po dvojitém espresu a přestože Nismo ještě přitvrdilo, zdá se, že většina rozpočtu na přestavbu padla za skutečně špičkové tlumiče.

Nejenže skvěle udržují pohyby karoserie pod kontrolou, ale jejich schopnost udržet kontakt i se skutečně rozbitou silnicí se podepsala pod velmi slušnou přilnavost v zatáčkách a možnost udržovat na okresce výrazně vyšší průměrné rychlosti, než byste se s ohledem na kategorii auta odvážili pomyslet. Řízení naproti tomu příliš inspirativní není, nicméně posilovač klade příjemně tuhý odpor a ani přesnost a rychlost převodu vysloveně neuráží.

Když tak nad tím přemýšlím, Juke Nismo měl docela sympaticky nakročeno k tomu, aby když už ne změnil, tak alespoň poopravil můj názor na sportovní crossover. V obecné rovině důvod smeknout před podvozkem nevidím, ale na SUV je skutečně dobrý. Co nonkonformní Nissan sráží, je jeho nesourodost.

Motor si s pohonem všech kol rozumí a při ostřejším zapojení má auto tendenci pomáhat vám zatáčet i plynem. Mezi nimi však stojí tristní převodovka, která celé tohle představení rozbíjí. Nepochopitelné je, že výměna variátoru za manuál značí také ztrátu čtyřkolky, především ale lepšího víceprvkového zadního zavěšení.

Ač se to mně samotnému zdá troufalé, dost možná bych v případě, kdyby bylo vše tak jak má být, neřekl ne. Jsou lidé, kterým vyšší pozici za volantem prostě nevymluvíte a těm bych Juke Nismo klidně doporučil i přes tu poněkud drsnou cenovku 730 tisíc. Takto mám ale dojem, že Nissan vykročil pravou, došlápl ale na nepřipravenou půdu.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1618
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147/200 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 Nm v 2400 - 4850 ot./min.
0-100 km/h (s)8,2
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1435
Ceny
Základní cena test. verze730 000 Kč
18.6.2013 4:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist