Nissan Juke 1.6 DIG-T (2013)

Nejmenší crossover japonské automobilky je vyloženě stylovka. S nejsilnějším motorem ale překvapí i nadšené řidiče.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.6

RADOSTI
Veselý vzhled, řidičsky přitažlivé auto

STAROSTI
Materiály v kabině,malý prostor vzadu a v kufru

Není žádným tajemstvím, že crossovery pokládám za poněkud zbytečné. Odsoudit Nissan Juke kvůli jeho příslušnosti do této kategorie by však bylo až příliš jednoduché. Automobilka zariskovala a sázka na nevšední design se jí vyplácí. Ačkoliv jsem zastáncem méně samoúčelného designu, odvážný vzhled si získává moje uznání, už jenom pro ten pozitivní výraz v masce, který mi je sympatický.


Přestože mi je proti srsti hovořit o sportovnosti ve spojení s crossoverem, tento Juke mne dokázal přesvědčit svými schopnostmi. Pamatuji se na Nissan Juke Nismo 4WD CVT, který jsme testovali nedávno. Bylo to slušné auto, ale všechno zhatila bezstupňová převodovka a chyběl mu šmrnc. Obyčejný Nissan Juke 1.6 DIG-T je jednodušší, nemá pohon všech kol, chybí mu 10 koní a 10 Nm a přišel také o víceprvkovou zadní nápravu. Vadí to?

Podvozek je stále docela tuhý a na ostrých nerovnostech se projevuje jako uskákaně, nicméně jako nepohodlný bych jej neoznačil. K hravé, rozdivočelé nátuře tužší nastavení patří a jistým způsobem bylo zapotřebí také potlačit náklony karoserie. Podle mě slušný kompromis. Jednoduchá zadní náprava občas postrádá jistotu stopy v zatáčkách, nicméně primitivnější mechanismus znamená větší hravost podvozku.

Veselý a hravý, a to doslova. Designové detaily vás budou (asi) bavit.

Jistou překážku představuje vysoké těžiště, které auto limituje v zatáčkách. Pokud nehledáte nezdolnou přilnavost a schopnost projíždět oblouky extrémní rychlostí, berte tuto vlastnost spíš jako pozitivum, díky němuž je zábava vyplývající z nižší přilnavosti mnohem dostupnější už v pomalých rychlostech. To ale neznamená, že by nebyl Juke schopný svižného přesunu, vzhledem ke stavbě vozidla je naopak až překvapivě schopný.

V kombinaci s přeplňovaným motorem 1.6 DIG-T o výkonu 190 koní a točivém momentu 240 Nm rozhodně není Juke pomalé auto. Využívat potenciál motoru je zábavné, jelikož vydává sytý zvuk a podání výkonu je plynulé a bez zbytečné prodlevy. Také odezva na plyn je ve sportovním režimu příjemně ostrá a pedály dobře rozmístěné, takže nic nebrání brilantním meziplynům.

Mechanické propojení s autem zajišťuje přesný a hutný chod šestistupňové převodovky, pročež jsem měl nutkání měnit převody až zbytečně často. Vrhat se do zatáček naopak podbízelo slušně rychlé a přesné řízení s příjemně tuhým odporem, ačkoliv postrádalo cit. Důležité je, že chod ovládacích prvků neuráží svou odtažitostí, naopak nadšeného řidiče potěší a probudí v něm až nezvyklou živočišnost. Nissan Juke svou hravou náturou a dobrým pocitem z ovládání ve mně neustále vzbuzoval moje skryté chuligánské já.

První dojmy Nissan Note 2013

Zobrazit všechny fotografie

Jedinou větší výtku bych měl směrem k interiéru. Designéři se naštěstí dokázali vyvarovat použití nevzhledných kombinací šedých plastů a displejů z dob konce minulého století, nicméně měkčené plasty tu nenajdete. Když se ale nebudete ničeho dotýkat, pohled na interiér neurazí. Naopak, středový displej lze přepínat mezi režimem ovládání klimatizace a NDCS (Nissan Dynamic Control System), který zobrazuje třeba aktuální tlak turba, průběh točivého momentu nebo graf přetížení. Ten ale nelze brát příliš vážně, když i v rychlostech při parkovacím manévru vykazuje maximální laterální přetížení.

Jinak na prostor si vpředu stěžovat nelze, pozice za volantem je i přes vyšší posaz dobrá a volant se příjemně drží. Na zadních sedačkách je třeba se trochu uskromnit, stejně jako při přepravě zavazadel – kufr pojme skromných 251 litrů, po sklopení zadních opěradel 830 litrů.

Nissan Juke s motorem 1.6 DIG-T je k dostání od výbavového stupně Acenta, a to od 507 000 korun. Za tyto peníze lze mít pár podobně praktických a určitě rychlejších a zábavnějších hot-hatchů, ale bylo by až příliš snadné zamítnout Juke jenom kvůli jeho vyšší stavbě. Pokud trváte (nebo si to přeje drahá polovička) na vyšším posezu, ale zároveň se nechcete vzdát jisté míry zábavy za volantem, dává tento Juke smysl. Označení hot-hatch je možná příliš troufalé, ale vlažným bych jej také nenazval. Naopak, dokázal bych vyjmenovat pravověrné hot-hatche, které mne nechaly chladnějším.

Verdikt
Nissan Juke 1.6 DIG-T hraje v první řadě na stylovou notu, v jádru je to ale velmi dobré auto, na které není radost pouze pohledět, ale také jej řídit. Ve srovnání s Jukem Nismo s převodovkou CVT ukazuje, o kolik lepší auto může vzniknout, když se udělá jednodušší. Chybí mu 10 koní, pohon všech kol, automatická převodovka a víceprvková zadní náprava, ale to ještě vůbec neznamená, že nemůže být zábavnější.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1618
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140 / 190 v 5600
Točivý moment (Nm)240 v 2000 - 5200
0-100 km/h (s)8,0
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Spotřeba paliva (l/100 km)9,1 / 5,6 / 6,9
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4135
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1565
Rozvor náprav (mm)2530
Provozní hmotnost (kg)1315
Celková hmotnost (kg)1735
Zavazadlový prostor (l)251 / 830
Ceny
Základní cena modelu369 000 Kč
Základní cena test. verze507 000 Kč
11.10.2013 12:18| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist