shutterstock_1976941256-352x198.jpg

Nezavřené okno u auta, je to či není přestupek?!

Autoporadna

Může řidič odejít od auta a nechat otevřené okno, nebo se tímto činem dopouští přestupku, jak tvrdí leckdy policie?

Diskuze

22 komentářů

    PETR

    TAK JEDNODUCHÉ TO NEBUDE:):)
    Pokud si přečtete znění zákona je tam větička o neoprávněném užití a to bude ten zádrhel, protože otevřené okno dovolí případnému neoprávněnému uživateli otevřít dveře, usednout za volant a bez nastartování vozidlo odbrzdit a rozjet tudíž užívat.

    Ferda

    Máš recht. Je přece celkem známá věc, že drtivá většina lidí, kerejm někdo ukrad auto, ho měli zamčený, a tudíž ani nemohli mít klíč v zapalování. A přesto jim s nim někdo vodjel. Takže vopravdu nevim, proč JUDr. Beran tvrdí, že bez klíče se nedá nastartovat a tudíž ani vodjet. Že by nikdy neslyšel vo tom, jak někomu ukradli auto, i když ten majitel měl klíč u sebe?

    M.C.

    Níže uvedená úvaha se netýká případů, kdy auto parkuje v uzavřeném nebo odděleném prostoru s omezeným přístupem lidí, kde není pravděpodobné nebo není možné, že by někdo cizí do auta vnikl.
    Řeč je o veřejně přístupných místech, kde je volný pohyb náhodně se vyskytnuvších osob.
    Je třeba vycházet ze známé zásady, že lidé jsou různí, ponejvíce blbí. Většina z nás zná mnoho lepších způsobů jak trávit čas, než řešit následky něčí hlouposti, nevychovanosti či zlomyslnosti.

    Odpichuju se od citovaného ustanovení §26, odst. 2

    „Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba. Je-li vozidlo povinně vybaveno zařízením proti neoprávněnému použití musí je řidič užít.“

    Požadavek číslo jedna je zde bezpečnost provozu. Na ohrožení bezpečnosti stačí, když do auta někdo vleze a z jakéhokoliv důvodu vyřadí či odbrzdí. Zdaleka ne každé parkoviště je vodorovně a takových aut, které po odbrzdění samovolně sjely z parkovacího místa a do něčeho, v horším případě do někoho narazily už bylo.

    S tím užitím jinou osobou je to taky složitější. Pan doktor se točí na legálním způsobu uvedení auta do chodu, ale auto se dá uvést do chodu i bez použití originálních klíčů. I když je to s přibývající elektronikou stále těžší, možné to pořád je, o tom vědí své zloději aut. Hlavně ti náhodní, organizovaní dnes nakládají auto na odtahovku a hrají si s ním až někde na dvoře.
    V obecném případě nelze předpokládat, že bez klíčů auto nerozjedu.
    Jak známo, příležitost dělá zloděje. (Kromě toho dělá i nemanželské děti, ale to je zase jiný příběh.)
    Pokud ponechám v nezajištěném autě nějaké věci, zbytečně riskuju, že se s nimi už neshledám. To se netýká jenom autorádia, ale i věcí ve schránkách a v kufru.
    Pokud se týče trvale otevřených aut, jako kabriolety a teréňáky, tam už je věcí majitele, kde svoje vozidlo odstaví a jak si jej zajistí, všechna uvedená rizika mu zůstávají na triku. Pokud si takový stroj pořizuju, musím si na tuto otázku odpovědět a nalézt řešení podle konkrétních podmínek.

    Další aspekt problému je postoj pojišťovny k řešení případného průšvihu. Jakmile je patrné, že ten, kdo do vozidla vlezl a svým jednáním způsobil vznik škody nemusel překonat žádnou překážku, tj. nemusel se do vozidla dostat násilím, bude mít pojišťovna snahu se vyvléct z plnění, nebo následně požadovat peníze zpět po tom, kdo vozidlo nezajistil.
    S tím souvisí i povinnost použít další zařízení proti neoprávněnému použití vozidla.

    Ferda

    Já jezdim autobusem furt kolem dokola stejnou trasu, a když mam během dne chvíli pauzu a jdu na voběd, tak ten autobus dávám na „hlídaný“ parkoviště, na kerym má naše firma zaplacený parkování. To slovo „hlídaný“ jsem dal do uvozovek s plnym vědomím a úmyslně, protože u vjezdu na to parkoviště je sice napsaný, že to parkoviště je hlídaný, ale víme všichni dobře, jak se věci maj… Na to, abych někde zaparkoval, vůbec nemusim projet přímo vokolo toho „parkingmajstra“, kerej vybírá prachy, a přesto zaparkuju. Takže ten hlídač teoreticky ani nemusí vědět, že tam přijel ňákej autobus – natož eště aby si všimnul, kdo s tim autobusem přijel. Takže když s nim potom místo mě vodjede někdo jinej, což by právě moh bejt zloděj, tak ten hlídač neudělá vopravdu, ale vopravdu nic… No a já, jelikož si nikdy nemužu bejt jistej, že ten autobus potom eště nastartuju, to řešim tak, že po zaparkování vůbec nevypínám motor. Dveře samozřejmě taky nechám rozcapený, abych moh vystoupit, a pak je za sebou ani nezavírám a vodcházim. Vim, že to neni uplně košer, ale nemyslim si, že by se tim poldové, kerý na to parkoviště taky jezděj, zabejvali. Mimochodem – kdo si myslí, že nedělá nic, co neni košer, at‘ hodí kamenem… Nehledě na to, že na tom parkovišti dost možná ani neplatí tři sta šedesát jednička, čili zákon vo provozu na pozemních komunikacích, takže formálně právně se možná ani žádnýho přestupku nedopouštim. A co se eště týká toho nastartovanýho motoru, tak vim, že to se taky nesmí, protože podle ňákýho paragrafu řidič nesmí vobtěžovat vostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích zbytečnym ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu Ale tak to asi spíš chtěl pan zákonodárce jenom předvýst, jakou má fantazii. I pan právník JUDr. Beran tady kdysi někde psal, že to je nepostižitelný. Jó, jiná situace je to, že náš pan ředitel je pito*ec, a kdyby mě viděl, tak by třeba byl schopnej mě v lepšim případě zm*dat a v horšim případě mi něco strhnout z vejplaty, ale jak už jsem napsal v nadpisu – neřešim to. Jestli někomu připadá lepší to chcípnout, zamknout, vodejít s klíčema v kapse, a po návratu telefonovat do kanclu, aby za prvý přišel na parkoviště někdo s klíčema vod boudy (z kanclu na parkoviště je to asi půl kiláku), v kerý sou startovací kabely, a za druhý telefonovat někomu, aby přijel s autobusem na parkoviště, aby se ten můj autobus pomocí toho druhýho autobusu a těch kabelů nastartoval, a takle to dělat třeba každej den, tak je to jeho věc. Já myslim, že těch pár korun denně za (zbytečně?) spálenou naftu firmu nepoloží, a hlavně tim nijak nezkomplikuju ten celkovej denní režim. Prostě v souladu s jízdnim řádem udělám pauzu a v souladu s jízdnim řádem po tý pauze zase pokračuju. No a co se eště týká něčeho, co taky trochu souvisí s tim článkem, tak někdy na to parkoviště nepřijedu na tu pauzu jenom já sám, ale přijede tam se mnou i asistent, kerej se mnou ten den jezdí, a ten v tom autobusu zůstane sedět. Takže klíč v zapalování, motor běží, já jsem pryč… Ten asistent s tim autobusem vodjet nesmí ani v případě, že by měl řidičák, což stejně nemá, protože ten autobus je za prvý vod firmy přidělenej mně, abych s nim jezdil já, a za druhý z hlediska pracovněprávního vztahu jsem podle pracovní smlouvy řidič jenom já – ten asistent je asistent, to neni řidič. Něco jako byl za komoušů v náklad’áku řidič a závozda. Takže pokud by nastala situace, že by poldové viděli na tom parkovišti nastartovanej autobus s rozcapenejma dveřma a mě, jak vylejzám vod volantu a vodcházim, a pak by viděli, jak s tim autobusem vodjíždí ten asistent a na ulici mimo parkoviště by ho zastavili, tak si myslim, že budou řešit primárně jeho, že nemá řidičák, a určitě se nebudou zabejvat tim, ža pan řidič, nechal nastartovanej autobus a rozcapený dveře někde, kde ani neplatí zákon vo provozu na pozemních komunikacích. A mimochodem – je jako ňákej rozdíl v tom, jestli v tom autobuse sedí někdo, koho znám, nebo někdo, koho neznám? Voba sou totiž „jiný vosoby, kerý by mohly nevoprávněně užít to vozidlo“. To je asi všechno. Čau!

    Ferda

    Vono to vopravdu tak jednoduchý nebude. Protože případný votevřený vokno u auta umožňuje i to, aby se tim voknem do toho auta někdo jenom naklonil a vodbrzdil ruční brzdu. To v případě, že to bude s kopečka, sice umožní rozjetí, ale nikoli užití, he he. Když ten člověk v tom autě neni, tak to auto neužívá, he he.

    Miroslav

    Když tak čtu ten článek a reakce na něj,… Docela bych se rád někdy hádal s policajtem u auta, které má otevřené okna. Ať tam hezky sáhne. A pes mu utrhne ruku. A zajímalo by mě, jestli si pak policajt bude stěžovat na to, že mi chtěl sebrat auto 😀 😀 😀

    Jirka Černý

    Měl jsem Uaz, Jeep, Suzuki v provedení s plachtovou střechou, u žádného nebyla možnost njakého „zamknutí“, na překonání plachty by i tak stačil obyčejný řezák, ten Jeep neměl ani dveře natož okna a co teď? Faktem je že vykradly auta kolem ale do zabláceného Jeepu se asi štítily i vlezt.

    Vedra

    Jak věcí majitele? Má vozidlo homologaci? Pak je ho možné provozovat ve stavu v jakém bylo schváleno. Podle vašich přestav by mohla Škodovka prodávat auta bez brzd se slovy „Ať si je majitel doplní sám, sorry jako.“

    Vedra

    Jak věcí majitele? Má vozidlo homologaci? Pak je ho možné provozovat ve stavu v jakém bylo schváleno. Podle vašich přestav by mohla Škodovka prodávat auta bez brzd se slovy „Ať si je majitel doplní sám, sorry jako.“

    Zetti

    Moderni auta ridi elektronika. Uz se mi xkrat stalo, ze po zamceni auta spadlo okno a to jsem u auta stal. Nemuzu vedet, co si elektronika usmysli az odejdu, kolem projede autobus, nebo do auta strci jiny auto. Ja myslel ze policajti uz musi mit aspon maturitu.

    Pavel

    Je to blbost. Např. auta s automatickou převodovkou musí mít řadičku v parkingu, jinak nevytáhnete klíček od zapalovaní. A když máte páku v parkingu, nepotřebujete ruční brzdu, protože je převodovka zablokovaná a s autem nepohnete. Takže s autem bez klíčku v zapalování nevyřadíte parking a tím pádem ho nikdo legálně nezneužije.

    Miroslav

    Přesně to samé mě napadlo,já bych se s nima rád hádal,úplně to vidím na živo jak by ten policajt setřel!!A doufám že by to byl měšťák.Ty mám nejradčí.

    Charlie

    Dobrý den
    Samozřejmě i ja sám nechávám v létě otevřená okna avšak i přesto že nejsem právník tak dle mého selského rozumu,pokuda je řidič povinen zajistit vozidlo proti využití ,respektive zneužití tak se dá nakrásně předpokládat že laik bez klíčů sice nenasratuje avšak je schopen ho uvést do pohybu ať již vyřazením rychlosti popřípadě uvolněním ruční brzdy a následným roztlačenim, a způsobit tak fatální poškození jak
    Nebezpečného vozidla tak jiných účastníků silničního provozu,osob nevyjímaje.Tím nechci říct že se pan právník milí ale je to stejná teorie jako když mi kolega který přišel o řidičák řekl že jeho auto jezdí na bbenzín a ne na papíry .také má pravdu ale ……

    CHARLIE

    Hloupost každé vozidlo s automatickou převodovkou jde vyřadit i s iq houpaciho konika zkuste se podívat po tlačítku nebo napisu parking release vždy to musí jít.

    Muffik

    Proč řešíte nějaké odbržďování a pokoutné startování bez klíčů? Pokud jsou kabriolety apod. homologované k provozu, a to jsou, pak nevím, o co by se Policie chtěla v případě otevřeného okénka u jiného auta opřít.

    Atnarfus

    Základ pánové je, že s policajtem se nedebatuje. Ať si pachatele domnělého přestupku najde sám. Když se mu tupě nepřiznáte, tak je v háji. Leda že by vás načapal rovnou při činu, tedy při odchodu od auta.

    Máca

    Možná jak který automat. Pár aut s automatem jsem měl a byť tam ruční brzda (elektronická) byla, tak poloha P vždy zablokovala (mechanicky) pohon. Bez nastartovaného motoru z polohy P na D nebo R nezměníte. Pro případ odtahu nepojízdného vozidla (při poruše napájení) je v příručce vozidlu kapitola k ručnímu odblokování, opět mechanickému (speciální nástroj ve výbavě vozu) , např. BMW X5 E70 to je ve dně držáku nápojů před řadící pákou.

    Ondra

    Ne každé auto má „Parking Release“, takže občas by Vámi zmíněné IQ houpacího koně opravdu nedostačovalo. Například starší Audi, řekněme rok 00-07, kde je Multitronic, nebo S-Tronic toto tlačítko nikde nemají a vyřadit z pozice „P“ vyžaduje pootočení klíčkem (do polohy ON) a sešlápnutí brzdy. Bez jednoho či druhého nejde vyřadit do žádné jiné polohy.

    JJJ

    Je jedno jak je něco homologováno, ale v zákoně je napsáno „pokud je vozidlo vybaveno …“ = pokud je vozidlo vybaveno okýnkem, musí se zavřít, pokud je auto vybaveno střechou, musí se zavřít, jednoduché jako facka. Z toho plyne, že by se kabriolety bez stažené střechy neměly nikde nechávat. Necápu proč se někdo opírá o kabriolet, je to jako říkat tamhleten taky kradl.

    Rejpal

    Uvedení vozidla do pohybu nastartováním bez klíčků bylo překonáno zařízení (zámek startéru, imobilizér) proti užití vozidla k jízdě. V tomto případě opravdu řidič učinil vše, co bylo potřeba.

    K ohrožení provozu za pomoci odbrzdění a vyřazení u automobilu, kde je řadící páka a ruční brzda chráněna pouze zámkem u dveří vozidla už však nebylo nutné překonat toto zařízení, pokud nebylo vozidlo zamčeno. V tom případě řidič neučinil vše, co bylo potřeba k zabezpečení vozidla. (To asi nebude platit u vozidel s elektronickou parkovací brzdou.)

    K neoprávněnému užití vozidla může dojít i jiným způsobem, než jeho rozpohybováním. Vozidlo lze užít například k bydlení, poslouchání hlasité hudby, k uvěznění zvířete. I pro tyto případy užití by mělo být vozidlo zabezpečeno, pokud je vybaveno takovým zabezpečovacím zařízením.

    Kabriolet, nebo terénní auto, pokud není vybaveno alarmem, není vybaveno zabezpečovacím zařízením proti neoprávněnému posazení na sedačku, a proto jej řidič použít nemusí. Ze zákona je ale vybaveno zámkem zapalování, a ten řidič použít musí.

    Pepa

    Teda nevim jaký je to přestupek nebo ne, ale já v létě když si skočím do obchodu třeba jen pro pití nebo cigarety a auto píchnu jen na chodník a blikačky, si nemyslím, že by se mělo jednat o nějaký trestný čin. Vždyť je to jen moje a moje blbost. Nicméně jednou se mi stalo, že jsem nechal takto otevřené okénko a nějaký hlupák mi do něj hodil kamínek… Celé se roztříštilo po autě. Hlupák! No, tak jsem si ho byl nechat opravit a při tom mě napadla myšlenka, že když už měním okna u auta, proč to neudělat i u nás doma… Tak jsme si na to povolali firmu, která nám vyřešila plastová okna a máme jak nové okna doma tak i v autě. Hele, cestám zdar 🙂

    Metronom John

    Teda nevim jaký je to přestupek nebo ne, ale já v létě když si skočím do obchodu třeba jen pro pití nebo cigarety a auto píchnu jen na chodník a blikačky, si nemyslím, že by se mělo jednat o nějaký trestný čin. Vždyť je to jen moje a moje blbost. Nicméně jednou se mi stalo, že jsem nechal takto otevřené okénko a nějaký hlupák mi do něj hodil kamínek… Celé se roztříštilo po autě. Hlupák! No, tak jsem si ho byl nechat opravit a při tom mě napadla myšlenka, že když už měním okna u auta, proč to neudělat i u nás doma… Tak jsme si na to povolali firmu, která nám vyřešila plastová okna a máme jak nové okna doma tak i v autě. Hele, cestám zdar 🙂 https://www.jis.cz/hlinikova-okna/

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist