Nejstarší Mercedes-Benz klub vznikl v Československu!

Je to neuvěřitelné, ale opravdu nejstarší kontinentální sdružení majitelů aut s trojcípou hvězdou vzniklo v zemi usurpované rudou hvězdou.

Je to přesně padesát let. Mercedes-Benz klub, který byl založen roku 1963 v Československu, je nejstarším oficiálním klubem této značky na evropské pevnině. Takže se chystají velké oslavy… Nicméně podívejme se zpět do historie, která je opravdu zajímavá.

Klub vznikl pod tehdejším názvem Mercedes klub Praha před půl stoletím v jedné malostranské restauraci sedmi nadšenými majiteli vozů Mercedes-Benz. „Podnětem byla jako u většiny tehdy zakládaných klubů vzájemná technická pomoc, společné moto-turistické akce a zejména chuť sdílet s ostatními nadšenci zálibu v technice a historii značky s trojcípou hvězdou ve znaku,“ říká MUDr. Jaroslav Větvička, předseda Mercedes-Benz klubu České republiky.Co bylo dál? Navzdory temné době co do komunikace se „západem“ v roce 1965 navázal Mercedes klub Praha kontakt s pracovníky mateřské továrny Daimler Benz AG ve Stuttgartu. Němci tehdy dost dobře netušili, proč se mercedesům a zvláště těm historickým v Čechách tak dobře daří. Náhradní díly i technické informace byly tehdy nesrovnatelně hůře dostupné a v poměru daleko dražší než dnes. Proto byly kontakty mezi majiteli a následné zájmové aktivity logickým důsledkem.

Hlavní roli zde však sehrála určitá nepsaná výjimečnost mercedesů a malá osobní vzpoura proti nejvíce prosazovaným a dostupným autům vyrobeným v zemích socialistického tábora. V 60. letech totiž postupně vyhasínal záporný nádech trojcípé hvězdy spojované s německou nacistickou nadvládou v protektorátu Čechy a Morava.

Klub požádal i srazy, první velkou (a dobře dokumentovanou) akcí Mercedes klubu Praha byl brněnský sjezd u příležitosti mezinárodního strojírenského veletrhu v roce 1969. Jestli takový činnost zůstala bez pozornosti tehdejších bezpečnostních orgánů? Samozřejmě, že ne, jak říká MUDr. Větvička, tak „průjezd dlouhé kolony historických i nových mercedesů Brnem a zaplněné parkoviště na výstavišti byly tak šokující, že tehdejšího předsedu klubu Ladislava Válka odvedli a téměř celý den vyslýchali na tehdejším Sboru národní bezpečnosti.“I když se to na našich silnicích hemžilo žigulíky, škodovkami, nebo daciemi, tak v polovině osmdesátých let měl klub již více než 600 členů. Mluvíme o Mercedes klubu, ale oficiálně byl spolek vedený pod Svazarmem jako jeho 419. základní organizace. Co to znamenalo? No, že kromě opečovávání svých aut se museli členové také tu a tam zapojit do takzvané branné činnosti, což byla například střelba, házení granátem či letecké modelářství.

DOPORUČUJEME: Schumacher se pokusí překonat rekord Nordschleife!

Po sametové revoluci nastal úbytek členů klubu v souvislosti s podnikáním, dobrým přístupem k náhradním dílům a k technické podpoře, těsně po roce 1989 téměř ustaly styky klubu s mateřskou firmou. Teprve po převzetí generálního zastoupení přímo stuttgartskou společností vznikly opět nové impulsy, byly organizovány společné jízdy pro zákazníky nebo členy klubu a dokonce i společné plesy. Padesátiletá historie teď, tedy přesněji řečeno od 23. do 25. května, vyústí velkými oslavami v Praze.

Autoweb.cz

15.5.2013 2:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist