autoweb.cz > Toyota > Nejrychlejší závoďák z 24h Le Mans končí, o víkendu pojede svůj poslední závod
Nejrychlejší závoďák z 24h Le Mans končí, o víkendu pojede svůj poslední závod
Toyota TS050 Hybrid se od své premiéry v roce 2016 zúčastnila 33 závodů WEC, 18x zvítězila, 15x získala první startovní pozici a 14x dosáhla nejrychlejšího času na kolo; kromě toho zaznamenala nejrychlejší čas na kolo v historii závodu Le Mans. Rovněž v sezónách 2018-2019 a 2019-2020 pomohla týmu Toyota Gazoo Racing k vítězství ve světovém šampionátu.
Po absolvování závodu v Bahrajnu tento týden zamíří do důchodu a v sezóně 2021 je již nahradí vůz nový, navržený v souladu s novými předpisy kategorie „hypercars“. Vychází přitom z aktuálně vyvíjeného vozu GR Super Sport, který má být homologován pro běžný provoz.
Finální závod vozů TS050 Hybrid je zároveň rozhodujícím bojem o titul mistra světa v kategorii závodních jezdců. Po vítězství v závodu 24 hodin Le Mans vede žebříček o sedm bodů posádka vozu č. 8, kterou tvoří úřadující mistři světa Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima společně s Brendonem Hartleyem.
Poprvé tuto sezónu se je v boji o titul snaží dohnat posádka Toyoty TS050 Hybrid č. 7 Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, kterou na Le Mans postihla smůla, ale v Bahrajnu jí bude hrát do karet příznivější handicap za úspěch.
Tzv. handicapy za úspěch byly zavedeny tuto sezónu s cílem zajistit těsnější konkurenci v LMP1 penalizováním časů na kolo podle pořadí v žebříčku šampionátu, a to ve všech závodech s výjimkou Le Mans. Přestože jsou vozy TS050 Hybrid tento týden jedinými zástupci kategorie LMP1, systém se vztahuje na samostatné vozy, a tak tým podporuje pokračování handicapů za úspěch i v Bahrajnu, aby souboj obou posádek byl maximálně korektní.
Tuto sezónu je to teprve podruhé, co má posádka vozu č. 8 méně příznivý handicap za úspěch než jezdci s vozem č. 7. V předchozích šesti závodech WEC byl vůz č. 7 při třech příležitostech relativně znevýhodněn vůči vozu č. 8, což se projevilo i ve výsledcích.
Mike, Kamui a José tuto sezónu již v Bahrajnu vyhráli a v prosinci 2019 byli tou lepší z dvojice posádek Toyota Gazoo Racing na dvou prvních místech; nyní bude tým v království Středního východu usilovat o třetí vítězství v řadě. Obě posádky pojedou v Bahrajnu s vozem TS050 Hybrid s aero kitem pro vysoký přítlak, čímž se vrátí k uspořádání naposledy použitému v únoru na závodě v Austinu.
V rámci zkráceného rozvrhu je v plánu pouze jedna tréninková jízda ve čtvrtek večer a následovat bude rušný páteční program zahrnující dvě tréninkové jízdy a kvalifikaci. Osmihodinový závod bez diváků (po podobně koncipovaných akcích ve Spa-Francorchamps a Le Mans) bude zahájen v sobotu ve 14 hodin místního času a skončí po setmění téhož dne.