Nejrozšířenější podvod při prodeji ojetin? Stáčení kilometrů

Podvodníci při prodeji ojetých aut nehledají nové trendy, ale stále spolehají na klasiku, snižují kilometrový nájezd aut.

Bavíme se o podvodech, které jsou na každodenním pořádku a není to bohužel veselé čtení. Za analýzou je společnost Cebia, která funguje v oboru prověřování původu a historie vozidel, a v rámci těchto aktivit dlouhodobě sleduje trendy výskytu podvodů v oblasti prodeje ojetých automobilů.

Co na nás jako na potencionální zájemce čeká za největší rizika při poptávce po ojetém automobilu? Nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetin je stále stáčení tachometrů. Podle posledních statistik sice podíl stočených vozidel klesl ze 42 % na 39 %, ale stále minimálně každé třetí ojeté auto má upravený tachometr.

Nejde jen o teorii, bohužel tato čísla potvrdilo i ověření zhruba 20 vozidel v různých autobazarech, u 40 % vozidel byla odhalena manipulace se stavem tachometru, u čtyř vozidel to bylo dokonce o 200 tisíc km. Což může být u některých aut samozřejmě fatální problém. Typickým reprezentantem této skupiny je rodinné combi, osm let staré, jehož tachometr ukazoval hodně přes 300 000 km a nyní se prodává se stavem kolem 150 000 km.Je toho víc, dalším častým podvodem je takzvané omlazování vozidel. Většinou se jedná o pozměnění data výroby nebo data první registrace v dokladech individuálně dovezených vozidel prováděné některými dovozci před zápisem do českého technického průkazu. K uvádění nesprávného roku výroby dochází ale dokonce i u nových vozidel, která „zestárla“ při  distribuci.

Vozidlo například mohlo, poté co sjelo z výrobní linky, stát delší dobu na skladě nebo jezdit na převozních značkách před uvedením do provozu. Zákazníci tak často kupují vůz starší, než skutečně chtějí a přicházejí tak o peníze. Toto umožňuje legislativa, díky níž se již od roku 2001 v  technických průkazech neuvádí skutečný rok výroby, ale datum prvního uvedení vozidla do provozu.

Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Podle průzkumu společnosti Cebia aktuálně dosahuje podíl omlazených vozidel 19 % a klesl tak o 1 procentní bod z dlouhodobě vykazovaných 20 %.Padouchové se činí ale jinde, rostoucí trend pozitivních nálezů byl nalezen u fyzických prověrek vozidel, to znamená že se na nepravosti přicházelo více a více při konkrétních prověřováních aut přímo na místě. A nebo ne přímo u aut jako takových, ale jejich dokladů.

Po prověření identifikátorů vozidel vykazuje známky pozměnění identifikátorů, případně falšování dokladů, již 21 % prověřovaných vozidel. To je o 3 % více, než ukazovala dlouhodobá statistika. S problematikou identifikátorů vozidel úzce souvisí padělání dokladů individuálně dovážených vozidel.

Podle výsledků prověřování těchto vozidel, 16,5 % z nich vykazuje podstatné závady a nedoporučujeme jejich nákup. Podle statistik cizinecké policie, která před rokem zahájila plošnou kontrolu uložených dokladů potřebných pro registraci motorových vozidel jsou nejvíce zneužívány doklady značek BMW (zatím 30 %) a koncernu VW (25 %, z toho vozy ŠKODA 15 %).

Autoweb.cz, zdroj Cebia

14.1.2013 5:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist