nejhorsi-myty-o-pravidlech-jizdy-cast-4.jpg

Nejhorší mýty o pravidlech jízdy – část 4.

poradna

Další část článků o provozu na víceproudých komunikacích bude zejména o zipování, sjíždění do jednoho pruhu a „pouštění“ z připojovacích pruhů.

Diskuze

34 komentářů

    Umkebe Membe

    Ano, Němci mají plnou dělící čáru mezi pravý a levým pruhem. Ale navíc mají vždy omezenu rychlost maximálně na 120 km/h a kolem měst podle hustoty provozu dynamicky snižovanou až na 60 km/h. A v neposlední řadě připojovací pruhy jsou dostatečné délky i na staré klikaté A3 pře Eifel, což se o D1 na Vysočině říci nedá.

    opas

    Na nových dálnicích už jsou připojovací pruhy dlouhé dost, ale třeba D1 nebo R4 je tragédie, navíc třeba u Mníšku pod Brdy se člověk v obou směrech napojuje do kopce.

    Za hustého provozu nikdo neuhne, ale pokud je dálnice poloprázdná a všichni se do levého bez problému vejdou, považuji to za slušnost a úhýbám také.

    Lepší, než když tam někdo z krátkého připojovacího pruhu vlítne v minimální rychlosti a dělá zmatky.

    Pavel

    Já si to myslím taky. Když v rychlém pruhu široko daleko nic nejde, proč neudělat místo těm, kdo se připojují…. A děje se to i v Německu. Plná čára tam rozhodně všude na vjezdech na dálnici není.

    Richard Biječek

    Pochopil jsem správně Váš poslední odstavec, který říká, že vozdilo jedoucí v připojovacím pruhu smí omezit vozidlo jedoucí v průb ěžném pruhu?

    Měl jsem za to, že se vždy umísťují DZ "dej přednost v jízdě" což znamená ani neomezit.

    Steve

    Pochopil jste to špatně 😉 přesně naopak

    Nikoloki

    Jedná se zde o přednost v jízdě, kdy omezit můžete, nikoliv o přejíždění do jiného pruhu, kdy omezit nesmíte.

    Steve

    Taky by měl někdo řidičům vysvětlit, že připojovací pruh se využívá celý a ne že se nacpou na dálnici když jedou sotva 60. Dostává mě když najíždím na dálnici předemnou je auto, které akceleruje jen velmi zvolna ale stova dosáhne aspoň 50 už se cpe na dálnici, přestože před ním ještě x desítek metrů připojovacího pruhu, já mám pak dvě možnosti buď ho podjedu připojovacím pruhem nebo brzdit a zařadit se ve velmi pomalé (a na dálnici zakázané) rychlosti za něj….

    Sten

    Na dálnici u nás není stanovena minimální dovolená rychlost (jako třeba na Slovensku nebo v Rakousku), pouze minimální rychlost, kterou musí být vozidlo v aktuálním technickém stavu schopné dosáhnout na rovině (80 km/h) – stále však smíte jet pomaleji za předpokladu, že tím zbytečně nebrzdíte provoz

    Pavel

    protože jen tak dutým hlavám dojde, že auta se řadí na sřídačku a nikoliv tak, že když je tam mezera, tak se "vmezeří" třeba i tři auta najednou. A ejhle on pak ten průběžný pruh nejede a řidiči v něm jsou naštvaní a brání řazení dalších vozidel.

    Jinak je správná připomínka, že řazení by mělo probíhat až u překážky a ne se snažit zařadit sto metrů před překážkou.

    A rozhodně není zipem, když někdo předjede frontu odbočovacím pruhem a pak se na psolední chvíli snaží natlačit do pruhu vedle a ještě se tváří, že zipuje…

    Jarda pilot

    Ty 3 auta najednou se tam vmezeří proto, protože se někdo vzadu zapomněl, nebo mu to chcíplo apod. A kvůli němu tam tejden stát nebudu. Ať se každej věnuje řízení a nic takovýho se v rámci slušnosti stát nemůže.

    Petr

    S tim poslednim odstaveckem souhlasim. Zaroven bych chtel pozdravit toho pitomce, co si, ve snaze za kazdou cenu se tam vecpat, o me nelakovane zrcatko udelal slic pres cely bok sve vytunene Oktavie. Upozornuji, ze ja jsem ve chvili stretu stal.

    pes

    Nejhorší je kombinace padesát metrů "dlouhého" připojovacvího pruhu a Fabie HTP… Bohužel za to nemůže ani tak řidič té Fabie, protože po něm nemůžete chtít, aby se po nájezdu na dálnici hnal aspoň stovkou (oni ty levné barumky z tesca prostě nedržej). Může za to konstrukce dálnic, kdy ten krátký pruh prostě nestačí na to, aby se ta Fabie (a jiné podobné tříválcové lemry) rozjela aspoň na 110. A pak vzniká situace, kdy tenhle neštěstník to tam pošle v 70 km/h před kamion, ten to pošle doleva a vy pak začnete ze svý poklidný stopadesátky brzdit i ušima a očima.

    Mikes

    Sice nemam HTP v zadnem aute, ale mel jsem moznost s nim parkrat jet. Ano je to line, ale rozhodne je blbost tvrdit, ze v pripojovacim pruhu se nerozjede na 110 uplne bez problemu. Takze bych to nevidel na problem s dnesnimi auty, ale s ridici, kteri se bud boji dojet na konec pruhu nebo chteji byt za kazdou cenu pred kamionem

    Míra

    Kolega zapomněl dodat, že HTP a na 5-ku! Oni někdy řidiči nevědí na co je ten klacek vedle pravé nohy!

    Jarda pilot

    Přesně, než aby to trochu vytočil, tak tam kopne pětku a čeká co bude. A ono nic, že.

    mix

    Tak nejezdi 150 a nebudes muset brzdit usima.

    Petr

    Přesně tak. Jenomže jsme v ČR, tady je jaksi národním zvykem pravidla porušovat.

    Tomáš Beran

    A jeje, nechcete mu za těch 150 rovnou vzít řidičský průkaz? Tahle důvěra v posvátnost pravidel silničního provozu a neochvějná víra v kvalitu a fundovanost rozhodování těch, kdo je stanovili, mě vždycky zaujme (zajímalo by mne, kam na ni lidé chodí, protože když se můžete zblízka seznámit s prací zákonodárců nebo úředníků magistrátů, nemůžete se nad jejich profesionalitou než vyděsit). Nevyprávějte mi, že o těch pravidlech nikdy nepřemýšlete a že kdyby tam byla značka, podle které se máte postavit na hlavu, tak se na ní postavíte? Určitě o nich také přemýšlíte a nedodržoval byste tu největší hloupost, jakou si lze představit, že ne? Takže v čem je problém jet po dálnici 150? A co na to materiální aspekt? 🙂

    Rejpal

    Tedy že rejpám (proč ne, od toho jsem Rejpal),

    jaký je vůbec důvod pro obhajování tak vysoké rychlosti, když se jí prohánějí … a právníci.

    Víte, jaká je v ČR maximální povolená rychlost pro kolejová vozidla? Myslíte si, že stroj, který je pod kontrolou mnohonásobného automatického jištění, nemá v cestě žádné překážky, se kterými by nepočítal několik dní dopředu a navíc je ještě hlídán nejméně dvěmi zkušenými řidiči, je snažší uvést do krizové situace než osobní automobil?

    dan

    vlak váží 2000 tun, auto 2 tuny. Brzdná dráha vlaku je 2 km, auta 200 metrů. Vlak se ničemu nevyhne, auto jo.

    Míra

    Viděl jste někdy jak je konstruován podvozek vlaku? Jo a navíc je někde na silnicích povolen provoz tažného vozidla a 15-ti přípojných?

    Rejpal

    A videl jste nekde, ze by vlak mohl projizdet maximalni rychlosti tam, kde nema celou cestu 100% vyhrazenou pro sebe? Nebo ze by mohl vjet touto do useku tam ,kde vjizdi dalsi vozidlo?

    Jarda pilot

    A viděl jste někdy kopulovat ježka s liškou? Já teda ne, tak se bavme o srovnatelném.

    Jarda pilot

    A seděl jste někdy v lokomotivě? Řídil jste jí? Kdyby jo, tak sem neplácnete takovou hovězinu. Největší jištění je asi takové, že když Fíra usne a nezmáčkne tlačítko, tak se automaticky vlak zastaví. A reakce strojvedoucího jsou při větších rychlostech takřka zanedbatelné oproti těm řidičovým na dálnici.

    Jarda pilot

    Naprostej souhlas. Když zkoušeli 160km/h v A, tak proč né tady? A na kecy typu NA TO NEMÁME DÁLNICE ani nereaguju. Navíc to neni rychlost, kterou musí jezdit každý. Je to Nejvyšší povolená.

    Luky

    ad předjíždění kolony – sice to nesouvisí s pravidlem zipu, ale už to bylo trochu nakousnuto.

    Můžu na motorce předjet stojící kolonu a protáhnout se dopředu? A jedná se o předjíždění, nebo objíždění?

    A stejně tak, pokud kolona pomalu jede. Pokud tam není zákaz předjíždění, plná čára a můžu se bezpečně zařadit před předjížděná vozidla, přičemž nikoho neohrozím a neomezím, pak podle mě můžu?! U železničního přejezdu je myslím ustanovení o řazení se v pořadí, v jakém vozidla přijela. Ale u kolony před světelnou křožovatkou nebo před omezením na silnici myslím nic takového není?

    Rejpal

    Jestliže to není motorka, ale moped, tak stačí vypnout motor a tradá s nejvyšší opatrností dopředu.

    Motorka s motorem není jízdní kolo.

    Tomáš Beran

    To nemůžete. To může jen cyklista (§57 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb. – "Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti."), ale motorka ne. Jakkoli je motorka rozměrově menší, platí pro ní stejná pravidla jako pro auta. To, že se tam vejdete, není podstatné. Jednou se jedná o předjíždění a tím je to dané, takže proplétat se mezi auty podle pravidel nesmíte.

    dan

    taková pravidla jsou nahovno, motorka (nebo scooter) má v tomhle právě do města smysl. A vůbec, proč nemůže motorka a skútr ve městě taky jezdit vyhrazeným pruhem a ne se proplétat mezi auty? Předpisy vymýšlí diletanti a gumy, kteří nemají řidiče rádi, ale olizují si prdele s buznocyklisty a jinou pakáží (třeba s chodci).

    Luky

    Děkuji za odpověď.

    Nicméně pokud bych předjížděl stojící vozidla klasicky zleva? To lze? Předjíždění pomalu jedoucí kolony by neměl být problém, to je přeci normální předjíždění.

    A ono motorkáři oblíbené předjíždění po čáře (přerušované), když jedou auta proti – pokud nikoho neomezím a neohrozím, pak také mohu?

    Děkuji.

    Tomáš Beran

    Pokud byste je předjížděl klasicky zleva, tak postačí splnit standardní pravidla pro předjíždění, resp. přejíždění z pruhu do pruhu.

    Na jízdu prostředkem platí obdobná pravidla jako pro předjíždění. Pokud se tam vejdete a neporušíte žádné z níže uvedených ustanovení, tak to lze.

    Řidič nesmí předjíždět

    a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,

    b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,

    c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,

    d) na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním,

    e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,

    f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí

    1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,

    2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,

    3. na hlavní pozemní komunikaci,

    4. na křižovatce s řízeným provozem.

    g) na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.

    Luky

    Ano, tak nějak jsem to myslel. Díky

    Kubohnát

    Sjíždění do prostředního pruhu z krajních je ošetřeno zákonem 361/200 sb. § 12 odstavec (6):
    „Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu; obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích vyznačených na vozovce.“

    Mara

    Takze od ted i kdyz v pravem pruhu nepojede nikdo 10 km za mnou tak pekne na curaka, hlavne nikomu neusnadnit najezd.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist