autoweb.cz > Renault > renault sport spider > Nejryzejší sporťák francouzské značky slaví 25. výročí. Neměl čelní sklo ani posilovač řízení
Nejryzejší sporťák francouzské značky slaví 25. výročí. Neměl čelní sklo ani posilovač řízení
Pod záštitou divize Renault Sport připomínal nekompromisní sportovní řadu modelů Alpine. Věrný svému mimořádnému vnějšímu vzezření, Spider měl lehký hliníkový podvozek a motor uložený uprostřed před zadní nápravou. Jakožto ryze tradiční roadster, Spider byl extrémně minimalistický, se sportovními sedadly a obloukovou výztuhou, žádný posilovač řízení, ABS ani topení.
To ovšem bylo vysoce účelné, tato konstrukce umožnila vměstnat výkon modelu Alpine A610 do vozu lehkého jako peříčko, který vážil skoro stejně jako Twingo! Skalním nadšencům nabízel vůz vzrušující zrychlení, brzdění a ovladatelnost bez nutnosti nákladů, které by se rovnaly náročnosti profesionálního závodního vozu.
Renault Sport Spider Trophy
Od prvního závodu Renault 8 Gordini Cup v roce 1966 značka Renault vždy podporovala závody jednoho druhu automobilů. Spider Trophy je zářným příkladem této éry. Christian Contzen, ředitel divize Renault Sport, rozhodl o představení konceptu Spider Trophy v průběhu sezóny 1995 na základě modelu, který v té době neměl povolení k provozu na silnici.
Verze Trophy se od běžného modelu tolik nelišila, mohla se však pyšnit několika zásadními vylepšeními dvoulitrového motoru z modelu Clio Williams, který byl umístěn příčně před zadní nápravou. Výkon byl zvýšený ze 150 na 180 koní a převodovka dostala šestý rychlostní stupeň.
Brzdový systém měl dva nezávislé okruhy, které bylo možné ovládat přímo z kabiny, což umožňovalo řidiči nastavit si vyvážení brzdného účinku. Tahle verze, které se vyrobilo pouze 90 kusů, zahajovala testovací jízdy evropských závodů Formule 1, což značku Renault skvěle zviditelnilo a zároveň poskytlo nevšední podívanou.
S čelním sklem proti živlům
Standardní Renault Sport Spider byl vybaven miniaturním čelním sklem, které zdůrazňovalo jeho štíhlý, nízký profil a představoval jakousi minimální ochranu před větrem a deštěm, jež byl odrážen směrem nahoru, nicméně tento aerodynamický prvek byl jen stěží vhodný pro každodenní užití na silnici a ve vysokých rychlostech bylo nutné si nasadit helmu.
Rok poté, co byl Spider poprvé odhalen na autosalonu v Ženevě ve verzi bez čelního skla, byl Renault Sport Spider konečně uveden i s klasickým čelním sklem. Zachoval si však svůj nekompromisní sportovní charakter.
Renault provedl ještě několik ústupků z původně radikálně puristického automobilu, který neměl topení, ABS ani posilovač řízení. Kromě přidání plnohodnotného čelního byla tato trochu znesvěcená verze doplněna také o ochranu proti dešti. Vertikální otevírání dveří i oblouková výztuha ovšem zůstaly.
Nové čelní sklo nicméně nestačilo ke zkrocení tohoto nekompromisně sportovního automobilu a automobiloví nadšenci propadli i této verzi.
Čtěte také: Test KTM X-Bow RR: Extrémní závodní kuše