Nehoda auta s kamionem? Patrně nepřežijete.

Statistika mluví jasně a crashtest ještě jasněji. Dostanete-li se s autem do kolize s kamionem, vaše šance na přežití je mizivá. Přitom příčiny lze (možná) jednoduše odstranit.

Tohle není z naší strany pokus o vyvolání čtenářského zájmu morbidně pojatým článkem, řešíme reálné výsledky testu, které dodal ÚAMK a které jsou skutečně fatální, s jednoznačnými důsledky. Srážka s kamiónem je právem noční můrou každého řidiče osobního auta a jak ukazují testy – a bohužel i následky skutečných dopravních nehod – jedná se o velice vážnou nehodu, při které nemá obvykle řidič osobního vozu žádnou šanci na přežití. Důležitá je prevence.

Protože když už dojde ke kolizní situaci, „vítěz“ pomyslného duelu je jasný, a ne, není to řidič „osobáku.“ Zahraniční partneři ÚAMK každoročně poukazují na tyto tragické dopravní nehody, třeba americká společnost IIHS nasimulovala několik možných nárazů do zadní části návěsu nákladního vozu. Přežití posádky v osobním autě je jen otázkou velikého štěstí, crashtest ukazuje, že cestující v osobním vozidle nemají téměř žádnou šanci na přežití.

Už energie relativně lehkého osobního vozidla v rychlosti 70 km/h při nárazu stačí na úplné zničení přední části vozu. „Takovéto nehody se v poslední době mohou stávat nejen na modernizované dálnici D1, ale i jinde a smrtelné riziko je při nich extrémně vysoké,“ vysvětluje výsledky testu Petr Vomáčka z ÚAMK.

Tyto výsledky testu také dokládá tragická nehoda z 15. února letošního roku, která se stala na 33,6 km dálnice na Brno. Tam řidič osobního auta VW Sharan zezadu narazil do jedoucího kamionu. Po nárazu byla spolujezdkyně vymrštěna z vozidla a následně podlehla zraněním, která byla neslučitelná se životem.

Ještě tragičtější nehoda se stala na Německé dálnici. Tam řidič přehlédl stojící kolonu a v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího kamionu. Na místě tam zemřeli tři členové posádky vozu a čtvrtý je hospitalizován s těžkými zraněními na JIP v místní nemocnici. Cestující v osobním autě často také zůstanou sevřeni ve vraku vozidla, a pokud přežijí, čeká je zpravidla dlouhá rehabilitace. Výjimkou není ani trvalé postižení, zejména v důsledku těžkých poranění páteře, hlavy a hrudníku, která jsou pro srážky osobního auta s kamionem typická. „Zádržné systémy navíc kvůli tak silnému nárazu a deformaci auta často nemohou působit ve své plné síle a osoby mohou být z auta i vymrštěny,“ dodává Vomáčka.

Jen díky štěstí může dojít k tomu, že se jednotlivá osoba uvnitř auta vysune stranou z kritického prostoru. ÚAMK říká, že zachránit život mohou asistenční brzdné systémy. Ano, ale… Kolik řidičů disponuje vozem, který může prostřednictvím radarového senzoru, kamery nebo laseru rozpoznat vpředu jedoucí vozidla a překážky a varovat řidiče před hrozícím nárazem?

Zobrazit všechny fotografie

Testy klubu ÖAMTC, ADAC a ÚAMK dokazují, že moderní nouzové brzdné systémy dokáží při rychlosti do 55 km/h nehodě většinou zcela zamezit. Při vyšší rychlosti není plné zamezení srážky možné, lze však alespoň snížit rychlost, a tím i intenzitu nárazu. Jenže podíl takových aut je zatím opravdu velmi malý, nejde o systémové řešení, ale jen o výhodu řidičů s těmito moderními auty.

Pojďme tedy na problematiku z druhé strany, a znovu teď mluvíme o prevenci. Co je podle statistik častou příčinou nehod? Nepozornost, v České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla, a to již řadu let. Dokonce za posledních sedm roků kvůli těmto nehodám zemřelo jen u nás 636 lidí, a tak je zapotřebí vycházet právě z předpokladu, že většina srážek osobního auta s kamiónem je způsobena nepozorností řidičů. Takže recept na zlepšení situace je vlastně jednoduchý – zvýšit pozornost při řízení. Nejde o moralizování z naší strany, ale možná ta nejjednodušší cesta (netelefonovat za jízdy, nejíst, nečíst, neposílat smsky, atd.) by mohlo být prvním krokem, který nehody s kamiony omezí a předejde následkům, které jsou patrné z crashtestových videí.

zdroj: ÚAMK

15.4.2014 11:55| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist