Nehoda auta s kamionem? Patrně nepřežijete.

Statistika mluví jasně a crashtest ještě jasněji. Dostanete-li se s autem do kolize s kamionem, vaše šance na přežití je mizivá. Přitom příčiny lze (možná) jednoduše odstranit.

Tohle není z naší strany pokus o vyvolání čtenářského zájmu morbidně pojatým článkem, řešíme reálné výsledky testu, které dodal ÚAMK a které jsou skutečně fatální, s jednoznačnými důsledky. Srážka s kamiónem je právem noční můrou každého řidiče osobního auta a jak ukazují testy – a bohužel i následky skutečných dopravních nehod – jedná se o velice vážnou nehodu, při které nemá obvykle řidič osobního vozu žádnou šanci na přežití. Důležitá je prevence.

Protože když už dojde ke kolizní situaci, „vítěz“ pomyslného duelu je jasný, a ne, není to řidič „osobáku.“ Zahraniční partneři ÚAMK každoročně poukazují na tyto tragické dopravní nehody, třeba americká společnost IIHS nasimulovala několik možných nárazů do zadní části návěsu nákladního vozu. Přežití posádky v osobním autě je jen otázkou velikého štěstí, crashtest ukazuje, že cestující v osobním vozidle nemají téměř žádnou šanci na přežití.

Už energie relativně lehkého osobního vozidla v rychlosti 70 km/h při nárazu stačí na úplné zničení přední části vozu. „Takovéto nehody se v poslední době mohou stávat nejen na modernizované dálnici D1, ale i jinde a smrtelné riziko je při nich extrémně vysoké,“ vysvětluje výsledky testu Petr Vomáčka z ÚAMK.

Tyto výsledky testu také dokládá tragická nehoda z 15. února letošního roku, která se stala na 33,6 km dálnice na Brno. Tam řidič osobního auta VW Sharan zezadu narazil do jedoucího kamionu. Po nárazu byla spolujezdkyně vymrštěna z vozidla a následně podlehla zraněním, která byla neslučitelná se životem.

Ještě tragičtější nehoda se stala na Německé dálnici. Tam řidič přehlédl stojící kolonu a v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího kamionu. Na místě tam zemřeli tři členové posádky vozu a čtvrtý je hospitalizován s těžkými zraněními na JIP v místní nemocnici. Cestující v osobním autě často také zůstanou sevřeni ve vraku vozidla, a pokud přežijí, čeká je zpravidla dlouhá rehabilitace. Výjimkou není ani trvalé postižení, zejména v důsledku těžkých poranění páteře, hlavy a hrudníku, která jsou pro srážky osobního auta s kamionem typická. „Zádržné systémy navíc kvůli tak silnému nárazu a deformaci auta často nemohou působit ve své plné síle a osoby mohou být z auta i vymrštěny,“ dodává Vomáčka.

Jen díky štěstí může dojít k tomu, že se jednotlivá osoba uvnitř auta vysune stranou z kritického prostoru. ÚAMK říká, že zachránit život mohou asistenční brzdné systémy. Ano, ale… Kolik řidičů disponuje vozem, který může prostřednictvím radarového senzoru, kamery nebo laseru rozpoznat vpředu jedoucí vozidla a překážky a varovat řidiče před hrozícím nárazem?

Zobrazit všechny fotografie

Testy klubu ÖAMTC, ADAC a ÚAMK dokazují, že moderní nouzové brzdné systémy dokáží při rychlosti do 55 km/h nehodě většinou zcela zamezit. Při vyšší rychlosti není plné zamezení srážky možné, lze však alespoň snížit rychlost, a tím i intenzitu nárazu. Jenže podíl takových aut je zatím opravdu velmi malý, nejde o systémové řešení, ale jen o výhodu řidičů s těmito moderními auty.

Pojďme tedy na problematiku z druhé strany, a znovu teď mluvíme o prevenci. Co je podle statistik častou příčinou nehod? Nepozornost, v České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla, a to již řadu let. Dokonce za posledních sedm roků kvůli těmto nehodám zemřelo jen u nás 636 lidí, a tak je zapotřebí vycházet právě z předpokladu, že většina srážek osobního auta s kamiónem je způsobena nepozorností řidičů. Takže recept na zlepšení situace je vlastně jednoduchý – zvýšit pozornost při řízení. Nejde o moralizování z naší strany, ale možná ta nejjednodušší cesta (netelefonovat za jízdy, nejíst, nečíst, neposílat smsky, atd.) by mohlo být prvním krokem, který nehody s kamiony omezí a předejde následkům, které jsou patrné z crashtestových videí.

zdroj: ÚAMK

15.4.2014 11:55| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist