Jak zabránit poškození auta mrazem a jak připravit auto po zimě na sezonu

Příprava automobilu na zimu je jedna věc a jeho provoz druhá. A je zde otázka, jak po zimě zase připravit náš dopravní prostředek na novou sezonu. Zde dělá řada motoristů chyby, které mohou později znamenat nežádoucí investice.

Zima už podle některých zpráv pomalu končí, signálem může být například avizovaný návrat stěhovavého ptactva do našich končin. Nicméně radovat se z vysokých teplot a převlékat se hromadně do plavek ještě nelze. A pozornosti si stále zaslouží i automobily, které v zimním období vyžadují jiný přístup a péči než mimo chladné dny. A na to pak navazuje i příprava, jak po zimě zase vrátit automobil do kondice a připravit ho na jaro, respektive teplou část roku.

Teď ještě stále nízké teploty a sníh vytvářejí pro provoz automobilu zcela specifické podmínky. Většina řidičů v zimním období přitom myslí jen na zimní pneumatiky a kluzkou vozovku vyžadující opatrnější práci s pedálem plynu. Vůz se dá ale poškodit i jinak než nárazem.

Je třeba si uvědomit, že automobil stojící přes noc na ulici (pokud nemáme k dispozici vytápěnou garáž), bude ráno celý promrzlý a ztuhlý. Všechny komponenty jsou pak při jízdě více namáhány než v letním období. Promrzlý motor, převodovka, ale i třeba části podvozku se zahřívají pomaleji a jsou citlivější na zacházení. Dobrý řidič proto respektuje několik pravidel, která mu pomáhají prodloužit životnost jednotlivých dílů.

Studené starty
Zatímco dříve se říkalo, že v zimě je třeba motor před jízdou nejprve zahřát, dnes se na věc pohlíží jinak. Pomalá jízda v nízkých otáčkách je pro pohonnou jednotku brána za ideální. Olej se dostane všude, kam má a kromě motoru začínají pracovat i další části, které jsou stejně ztuhlé a vymrzlé.

Všechny komponenty (motor, převodovka, diferenciál, tlumiče atd.) se tedy pomalu zahřívají současně. Je třeba si uvědomit, že olej v zimě trochu ztrácí na tekutosti – některý méně, jiný více. Proto třeba u vozidel využívajících olej 10W-40 máte pocit, že motor moc netáhne a je hlučnější (postupně s ohříváním se situace lepší).

Auta s řidší náplní, třeba 5W-40 jsou na tom v tomto ohledu lépe, avšak i zde dochází k určitému tuhnutí. Stejně jako olej v motoru se chová i náplň převodovky nebo diferenciálu. Vše je třeba nejprve postupně zahřát, než začnete více šlapat na plyn! U dieselů je proto dobré prvních šestnáct až dvacet kilometrů jízdy auto hodně šetřit (teplota vody není rozhodující).

Benzinové agregáty se zahřejí mnohem rychleji. Pokud pohonné jednotce naložíte už za studena, můžete ji vážně poškodit. Zejména u vznětových motorů pak někdy dochází k praskání hlav válců. Stejně jako v létě i v zimě je vhodné po dosažení cíle nechat dochladit turbo, než motor vypnete!

Vidět i v zimě
Mlžení skel je v zimě mnohem častější než v teplých letních dnech. Situaci můžete zlepšit ošetřením skla speciálním přípravkem, který se běžně nabízí v obchodech s autodoplňky. Důležité ale je, i zda není ucpaný kabinový filtr. Pak totiž dochází k mlžení mnohem rychleji a častěji. Výměna přitom není nijak nákladná.Pokud máte před jízdou přimrzlé stěrače, neodtrhávejte je, což může poškodit gumová stírátka. Rozhodně nelijte na čelní sklo teplou vodu! Prudká změna teploty může být příčinou jeho prasknutí – pravděpodobnost je opravdu velká! Pomoci si lze politím stěračů nemrznoucí směsí do ostřikovačů a šetrné zacházení se škrabkou na led.

Když zimáky nestačí
Nejeden motorista při cestě mimo město zapadne. Zimní pneumatiky nestačí a sněžné řetězy vozí jen málokdo. Osvědčená rada s koberečky pod koly automobilu také většinou nezabírá. Při prvním šlápnutí na plyn se zpravidla promění ve střelu země-vzduch a přistanou až několik metrů za vozem. Lepšího účinku lze dosáhnout použitím větviček jehličnanu, ale i zde se často musíte obrnit trpělivostí a s plynem pracovat velmi citlivě. Výhodu mají ti řidiči, kteří do zimní výbavy přidali polní lopatku (cena asi od 200 Kč, existují jednodílné i skládací modely, které zaberou méně místa).

Ta na rozdíl od většiny kšuntů nabízených v takzvaných zimních sadách vydrží i boj se zmrzlým sněhem. Kromě lopatky lze doporučit také dovybavení vozu kovovou či dřevěnou destičkou, jež může posloužit jako podklad pod hever. Ten může pomoci nejen s výměnou pneumatik, ale i s odlehčením zapadlého kola, pod nějž se pak snáz dostanou třeba právě větvičky.

Extrémní mrazy
Pokud teplota klesá ke dvaceti stupňům pod nulou, mohou nastat problémy se startováním. Nejeden majitel dieselu se o tom přesvědčil už loni, kdy teploty i v Praze atakovaly -18°C. Výhodu mají majitelé vozů s předehřevem nafty, ale ani zde není vždy vyhráno. Základem je tankovat palivo u osvědčených čerpacích stanic, kde je řádně ošetřeno. Vylepšit zimní starty lze také aplikací některých přísad. Na trhu jich je celá řada, účinnost se ale může rapidně lišit! Někteří výrobci automobilů také doporučují při větších mrazech přidávat do nafty trochu petroleje nebo benzinu. V tomto případě se řiďte návodem k obsluze. Dříve to byla celkem častá praxe a panáka benzinu do nafty přidával najeden motorista.

24.2.2017 12:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist