nedani-prednosti-vs-rychla-jizda-popate.jpg

Nedání přednosti vs. rychlá jízda – popáté

poradna

Média nedávno opět informovala o jednom případu střetu rychleji jedoucího vozidla na hlavní s vozidlem, které nedalo přednost z vedlejší. Kdo je tedy viníkem?

Diskuze

17 komentářů

    Je, díky za odkaz.

    Jarda

    Jezdím tak, že nevěřím, že mi řidič na vedlejší silnici dá přednost. Hlavně v Česku, protože tady má řidičák kdejaký debil. Před kždou křižovatkou zpomalím alespoň na 50 km. Řidiči za mnou mi mohoui políbit prdel.

    spidour

    Zajímavé čtení, nejvíc mě zarazilo, že řidič felicie vidí na horizontu, vzdáleném 300-400m auto a nestihne to projet.

    Autu, jedoucímu 120km/h trvá urazit vzdálenost 300m 9s. Šířka pruhů na této komunikaci je odhadem (fakt nevím) 8m, plus 4m za auto tedy 12m musí urazit. Aby to urazil za 1s musí dosáhnout rychlosti 43.2kmh, aby za 2s tak 21.6kmh. Čili teoreticky za 2s od startu tam musí být, měl na to 9s.

    Každopádně jsem rád, že NS rozhodl tak, jak rozhodl.

    imfree

    To je bezva. A pak to zase rozpalis, aby te nahodou nikdo nepredjel, co?

    Lumír

    Takže napřed citace ze zákona:

    \“Dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.\“

    Protože uvedeným místem projíždím každodenně už třicet let, dovolím si mít vlastní názor. Několikrát mi tam vyjel do cesty \“nešťastník\“, který mě buď přehlédl, nebo si myslel, že to stihne. Protože tam nikdy nejedu víc než 100 km/h(120 km/h tam vzhledem k blízkosti křižovatky může jet skutečně jen debil), vždy jsem stačil přibrzdit, nebo (samozřejmě s předchozí kontrolou zrcátek, tj. bezpečně) přejel do druhého pruhu. Jenom jednou mi tam vjel kdosi tak neočekávaně, že to bylo s vypětím všech sil, tj. byly naplněny požadavky citovaného zákona o nedání přednosti. Těch 120 v levém pruhu jsem si tam jednou zkusil (pochopitelně když zrovna nikdo neodbočoval) a skutečně – pokud by se tam někdo pomalu rozjížděl, tak mu pravděpodobně ustřelím zadek. Ovšem 120 v levém pruhu před křižovatkou tam může, jak už jsem uvedl, skutečně jet jenom debil.

    Podle mého názorů za kolizi mouhou oba stejnou měrou.

    A na konec bajky přijde poučeni:
    1. Před křižovatkou (i když jedu po hlavní)předpokládám vše – i letecký manévr.
    2. Na hlavní z vedlejší vyjíždím, když mám jistotu, že nikoho neohrozím. To provádím i v Praze a na hovada za mnou troubící s..u.
    3. Na inkriminovaném místě by značka křižovatky měla být doplněna tabulkou E20c, ovšem postavenou na výšky, aby si každý uvědomil, že ta 80-ka tam není kvůli buzeraci (jak to obvykle bývá), ale má umožnit chudákovi, který dává současně přednost vozidlům v pěti pruzích, bezpečně odbočit vlevo. (Těch pět pruhů je proto, že jsou tam v protisměru dva pruhy přímo a jeden odbočovací.)

    spidour

    nic z toho jsem ale nerozporoval, mohl jste si ten čas s psaním reakce ušetřit 🙂

    Takže znovu, jen mě zarazilo, že to za 9s nestihl… nebo jsem si v odůvodnění něčeho nevšiml, popřípadě počítám špatně?

    spidour

    nic z toho jsem ale nerozporoval, mohl jste si ten čas s psaním reakce ušetřit 🙂

    Takže znovu, jen mě zarazilo, že to za 9s nestihl… nebo jsem si v odůvodnění něčeho nevšiml, popřípadě počítám špatně?

    Lumír

    Silnice je dvouproudá a přejíždí se mírně šikmo – jinak to nejde, takže trasa je 13 + 4m. Automobil jedoucí po hlavní je v zátáčce vidět na horizontu ve vzdálenosti 200m – 300 metrů to není ani náhodou, ani v noci nejsou vidět světla dřív. Takže 200/33,3 je 6s. Jednu sekundu na reakční dobu, takže 2×17/5 při lineárním rozjezdu je 6,8 m/s tj. 25 km/h. Takže s tou plně naloženou feldou nebo favoritem měl za 5s zrychlit z nuly na 25 km/h a těsně za prdelí by mu proletěl ten Passat. Zrychlení z 0 na 100 je u felicie i favorita cca 15s, tj. za 5s při lineárním rozjezdu 33 km/h u prázdného vozu. Jenže v tomhle seděli čtyři lidé.

    Lumír

    Silnice je dvouproudá a přejíždí se mírně šikmo – jinak to nejde, takže trasa je 13 + 4m. Automobil jedoucí po hlavní je v zátáčce vidět na horizontu ve vzdálenosti 200m – 300 metrů to není ani náhodou, ani v noci nejsou vidět světla dřív. Takže 200/33,3 je 6s. Jednu sekundu na reakční dobu, takže 2×17/5 při lineárním rozjezdu je 6,8 m/s tj. 25 km/h. Takže s tou plně naloženou feldou nebo favoritem měl za 5s zrychlit z nuly na 25 km/h a těsně za prdelí by mu proletěl ten Passat. Zrychlení z 0 na 100 je u felicie i favorita cca 15s, tj. za 5s při lineárním rozjezdu 33 km/h u prázdného vozu. Jenže v tomhle seděli čtyři lidé.

    Míra.S

    Když mi někdo nedá přednost a bouchneme do sebe máme minimálně rozbité auta oba (pokud to přežijeme). Takže i na hlavní je nutné být obezřetný. To však trumbery kteří neudrží na vedlejší nervy na uzdě a nohu na brzdě nijak neomlouvá!

    Zdeněk

    Ročně najezdím cca 30 až 35 tisíc,velkou část velmi brzy ráno.Často je problém dát přednost někomu,kdo v úplné tmě nesvítí.Proč to píšu?Pořád je tu zakopaný pes v tom,že člověk,který ÚMYSLNĚ poruší Silniční zákon (nesvítí,jede rychle) je vlastně chráněn proti člověku,který zákon porušil neúmyslně.

    dopre ohodnocené

    Lépe bych to nepsal.Super vyjádření!

    Sebevrah

    Dneska se na přednost v jízdě nehraje,ani na značce \“stůj!dej přednost v jízdě!\“ Viníci jsou oba,předpis\“silniční zákon\“ porušují oba!Vinu stejnou měrou a sankce též!Pokud je jeden z nich na hadry,nebo oba,nebrat ohled na jejich zranění.Mohou si za to sami!A když má někdo malý péro,kompenzuje si to silným vozem,když jeho slovo v životě nemá váhu,zas si to kompenzuje nedáním přednosti.
    Toť asi vše z mého pohledu.Vy všichni trpící flustrací z pér,nebo slabých hlásků ve společnosti,berte to jen jako vyjádření mého názoru a ovšem,že souhlasit nemusíte,je mi to jedno.Pokud se rozčílíte,nebo naštvete,je to důkazem,že mám pravdu.

    Sebevrah

    Jo,pozabíjejte se navzájem,ale neberte s sebou,ty kteří chtějí žít a dodržují psp(pravidla silničního provozu).Jenže to je kolikrát tak,že to odnáší ti ohleduplní a spolehliví Páni a Paní ŘIDIČI a ŘIDIČKY,či jen chodci a cyklisté

    Engin

    To je zajímavé. Aniž bych cokoliv z výše napsaného rozporoval:
    – takže když je někde nepřehledná křižovatka, kterou řidiči za normálních rychlostí (90km) nemají šanci projet, tak se tam dá nižší rychlost, třeba 70, 50. Tato rychlost má řidiči z vedlejší zajistit, že stihne bezpečně projet. Když na to auto na hlavní bude srát a proletí to 100, tak toho chudáka z vedlejší stejně sundá a není vinen. Takže se nic nevyřešilo, a ta značka tam stejně být nemusí, ne? Ti na hlavní, kteří zpomalí, se zbytečně zdrží, protože ti na vedlejší stejně nemůžou spoléhat, že někdo zpomalí, a musí čekat, jako by tam žádná značka nebyla.

    Firefly17

    Nemohu ten váš odkaz otevřít, nemám opravněný přístup, není jiná možnost si to přečíst? Děkuji za odpověď

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist