Jak správně pečovat o klimatizaci? Nebuďte pod tlakem, stačí vytvořit podtlak

Maximální snížení tlaku by mělo být součástí každé revize klimatizace. Bohužel mnoho automechaniků se snaží zkrátit dobu, kterou automobil stráví v dílně, což ale vůbec není prospěšné pro zákazníky. Právě naopak.
titulka-56-1100x618.jpg

Vzhledem k tomu, jak se za posledních 10 let obměnil vozový park v České republice, se stala údržba klimatizace povinnou položkou nabídky servisů. Dnes jsou tři čtvrtiny aut v naší zemi vybaveny klimatizací a v případě novějších vozů je to až 95%. Majitel vozidla nemá chuť jezdit od jednoho specialisty k druhému, a právě proto chce, aby tentýž servis, do něhož pravidelně dojíždí, dokázal provést i revizi klimatizace.

Naštěstí existují automatické stanice ke kontrole klimatizace, které výrazně usnadňují mechanikům práci. Potíž je však v tom, že ne všichni plně využívají potenciál těchto zařízení. Nejlepším příkladem je zanedbávání vytváření podtlaku v klimatizačním systému.

Mechanik zde vychází z mylného předpokladu, že vytváření podtlaku slouží ke kontrole těsnosti systému. Jakmile zákazník přijede na revizi s funkční klimatizací, znamená to, že je systém těsný a lze ušetřit půl hodiny z celkové doby trvání kontroly, díky čemuž lze obsloužit více zákazníků. „Bohužel opomenutí této důležité fáze celé procedury vede k rychlejšímu opotřebení klimatizačního systému, nebo také k jeho vážné poruše,“ varuje Marta Rybarczyk z Valeo.

Zbavte se vlhkosti

Základním úkolem při vytváření podtlaku je vysušení systému od vlhkosti. Kvůli vysoké hygroskopicitě směsi chladiva a oleje obíhajícího v systému by se měl systém jednou ročně vysušit. Vlhkost totiž významně ohrožuje funkčnost systému. Pokud se sloučí s olejem a chladivem, vytváří kyseliny, které zevnitř ničí jednotlivé součástky. Jinými slovy: způsobuje korozi. Kromě toho může voda ve velkém množství zamrzat a vytvářet ledové krystalky, které brání proudění chladiva a nadměrně zatěžují kompresor.

Jak vysoušení funguje? Aniž bychom příliš zabíhali do detailů fyziky, je dobré zmínit, že voda za normálního atmosférického tlaku (cca 1000 hPa) vře při 100 °C. Pokud však snížíme tlak na cca 23 hPa (což dělá servisní stanice pro klimatizace), voda začíná vřít již při teplotě… 20 °C! „Pokojová“ teplota zcela postačuje k odpaření vody a jejímu odsátí ze systému. Ovšem provádění tohoto postupu při nižších teplotách (řádově 5-12 °C), nejenom nezaručí dostatečné osušení, ale také způsobí problémy s vytlačením chladiva z pracovního válce stanice pro kontrolu klimatizačního systému automobilu.

Stane se to v důsledku snížení tlaku chladiva ve válci stanice k servisu klimatizace, a zároveň poklesu rozdílu tlaku mezi válcem a systémem, což ztěžuje jeho správné naplnění. Klimatizační systém vozu pak nenasává odpovídající množství chladiva, protože se tlaky na obou stranách vyrovnávají rychleji v důsledku jejich nedostatečného rozdílu. Řešení tohoto problému může být namontování speciálního ohřívače pracovního válce na stanici k servisu klimatizačních systémů, který zajistí zvýšení tlaku uvnitř něj. Někteří výrobci takové řešení používají.

Na nejnovějších stanicích Valeo ClimFill Easy, Pro a Pro HFO byl pás zahřívající nádrž s chladivem nahrazen inovativním autonomním systémem udržujícím stálý vysoký tlak. Kromě toho mají stanice nyní také nové vakuové čerpadlo, které je mnohem efektivnější při praktickém využití. V současné době je jeho jmenovitý výkon 50 l/min. Proč ale nemají ohřívač?

„Inženýři firmy Valeo, při zohlednění fyzikálních zákonů ohledně teploty a tlaku, vycházeli z předpokladu, že aby byla provedena řádná údržba systému, je nutné celý postup provádět při odpovídající teplotě. A pokud je tomu tak, pak není nutné používat ohřívač, protože pokojová teplota zajišťuje správný tlak v pracovním válci. Pokud však navzdory tomu dojde k neúplnému naplnění, pak je k nasání chybějícího množství chladiva určen speciální postup, který je popsán v návodu k obsluze stanice,“ vysvětluje Marta Rybarczyk.

Nelitujte času, který to zabere

Mimořádně důležitá je také doba vytváření podtlaku v systému. Klimatizační systémy mají jednu nebo dvě servisní zásuvky dle výrobce. V případě dvou servisních zásuvek by neměla být doba vytváření podtlaku kratší než 20 minut, u vozidel s jedinou zásuvkou by zase neměla být kratší než 30-40 minut.

Kromě toho v autech, v nichž je jedna zásuvka, by se klimatizace po naplnění neměla spouštět alespoň 10-15 minut. Bohužel mnoho servisů ve snaze o urychlení obsluhy toto doporučení nedodržuje, což může způsobit trvalé poškození kompresoru. Je zde také nutné poznamenat, že vysoký výkon čerpadel namontovaných na stanicích Valeo umožňuje výrazně zkrátit dobu k vytvoření podtlaku, což se přímo promítá do rychlejšího servisního cyklu.

27.3.2018 7:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Valeo

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist