Zákon na hubení chodců

Stali jsme se oběťmi kosmického spiknutí?

Dodnes jsem věřil, že mimozemská základna zvaná Ministerstvo dopravy a spojů existuje na planetě Zemi výhradně s cílem znepříjemnit co nejvíce život všem, kteří stále nalézají jakés takés uspokojení v řízení automobilu. Při pátrání po počátcích kolonizace ministerstva lebkouny jsem ale narazil na věci, z nichž běhá mráz po zádech. Ufouni neusilují o nic menšího než o vyhubení lidské rasy! Naštěstí se ale prozradili svojí prohnaností. Používají totiž metody tak rafinované, že by je žádná lidská bytost nikdy nevymyslela.

Představte si, že začali hubit člověčí populaci zákonem. A to zákonem na první pohled tak nevinným, ba dokonce blahodárným, že jeho skutečný smysl zůstal veřejnosti neodhalen i po letech katastrofického působení. Mám na mysli normu, která uděluje chodci na přechodu přednost před řidičem. Podívejme se teď na několik čísel z policejních statistik.

Za prvních šest měsíců letošního roku zahynulo z důvodu „neumožnéní bezpečného a nerušeného přejití vozovky chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu“, devět lidí. Za celý rok 2005 jich bylo 21. O rok dříve 20, předtím 19, v roce 2002 celých 32 a v roce 2001 30. V roce 2000 evidovaly policejní statistiky v této kolonce 7, slovy sedm osob. Tedy třetinu loňského počtu a pětinu toho, co v roce 2002.

Co se stalo na přelomu let 2000 a 2001 tak zásadního? Proč řidiči najednou začali vlastní vinou (tvrdí statistiky) masakrovat chodce jako na běžícím pásu? Tušíte správné. Vstoupil v platnost zákon, který nařizuje řidiči a) dát chodcům přednost b) blížit se k přechodu jen takovou rychlostí, aby mohl vozidlo bezpečné zastavit. Což je věru šalamounská formulace, neboť umožňuje hodit vinu pokaždé na řidiče. A jak ze statistik vyplývá, také se to děje.

Asi se zdráháte tomu uvěřit. Já na tom nebyl jinak. Jenže to tak je. Poté, co vstoupil v platnost zákon, který měl chodce chránit, jich začalo umírat pětkrát víc a po šesti letech jsme na tom pořád hůř, než když jsme žádný takový zákon neměli.

Samozřejmé si můžete vzít modrou pilulku a zůstat v Matrixu. Můžete dál věřit tomu, že za všechno zlo světa mohou auta a že k ochraně malých dětí a nemohoucích babiček je třeba vymýšlet přísnější zákony a najímat více úředníků na jejich prosazování. Tato rubrika ale vznikla na autowebu proto, aby nabídla červenou pilulku lidem, kteří o ni stojí. Jestli si ji chcete vzít, tady je alternativní interpretace policejních statistik.

Předchozí úprava ve skutečnosti chodce chránila. Vycházela totiž z nezpochybnitelného faktu, že lidské tělo je vskutku chabým soupeřem pro několik set kilogramů kovu, pohybujících se rychlostí v řádu desítek km/h. Člověk možná neměl v blízkosti silnice příjemný pocit, ale než vstoupil do vozovky, pořádně se rozhlédl. A dvakrát si rozmyslel, jestli nebude lepší počkat, až se ten vytuněný escort s uřvaným výfukem prožene okolo. Jeho řidič je možná narcistický prosťáček, ale co vám to bude platné, až vás budou seškrabávat z jeho zadních sedadel?

Aut jsme se báli. A to nás udržovalo naživu. Někteří si ale z nového zákona vzali pouze to, že teď mají větší práva než nafoukanci v autech, a začali přecházet silnici tak, aby dali řidičům pocítit svou nové získanou převahu.

Budeme-li považovat stav z roku 2000 za výchozí, jsou všichni, kdo sepsali, předložili a schválili zákon o přednosti chodců na přechodech, zodpovědní za 87 lidských životů. Životů, které vyhasly proto, že jejich majitelé nebyli způsobilí nést břímě nové nabyté svobody. Znáte to pořekadlo o cestě do pekel, dlážděné dobrými úmysly? Neumím si představit názornější příklad.

Marek Knotek

31.8.2006 6:01
Více o tématu: autaplatnostřízení

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist