Náraz do kolony? Pravděpodobnost fatálních následků je vysoká!

Dopravní nehody jsou tak jako tak vždy špatné, nicméně dojde-li na nehody v rámci kolon na dálnici, jsou podle ÚAMK následky smrtící.

Téma je to smutné, ne že ne, ale tvářit se, že tento problém neexistuje, by bylo horší než se pokusit s ním něco udělat a připustit, že že kolony stojících vozidel, ať už na „proklínané“ D1 nebo na dalších místech, jsou naprostou samozřejmostí. A že s jejich tvořením roste i počet nebezpečných situací, kdy jsou v ohrožení jak pracovníci opravující dálnice a silnice, tak vozidla stojící v koloně. Zezadu totiž podle ÚAMK „přichází smrt“.

Tyto nehody jsou totiž v poslední době hodně časté. Podle odborníků ÚAMK je taková situace velmi nebezpečná a je třeba se řízení plně věnovat za každé situace. Zároveň jsou nedostatečně využívány nejen dopravní informační tabule, ale je nedostatek pohyblivých dopravních značení upozorňujících na tvoření kolon. „Následkem jsou pak případy, včetně smrtelných, kdy do stojící kolony zezadu narazí osobní nebo nákladní automobil. V tom horším případě „slisují“ dva kamiony mezi sebe osobní vozidlo,“ komentuje aktuální dění prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Podle statistik, které poskytl ÚAMK partnerský německý automotoklub ADAC se za poslední desetiletí na německých dálnicích stane ročně 5 až 16 tragických nehod, kdy kamion narazí do stojící kolony. U nás počet nehod v dojezdu do kolon také roste. Za letošní rok je to zhruba o 20%. Odborníci v této souvislosti české řidiče znovu upozorňují na zásadu bezpečné vzdálenosti.

Jak uvedl Vaníček: „Nedodržování bezpečné vzdálenosti je opomíjenou a přece tak závažnou příčinou dopravních nehod. Jede-li řidič nebezpečně blízko za těmi vpředu, prostě není v silách jeho ani technických schopnostech vozu, aby zabránil katastrofě. Proto je tak důležité pojem „bezpečná vzdálenost“ plně zavést jak do českého dopravního práva, tak prakticky i do života. Například v Rakousku vám za nedodržování bezpečné vzdálenosti hrozí pokuta až 2180 Eur.“

Pokud jde o nákladní vozy minimální zákonná vzdálenost na dálnicích by při rychlosti vyšší než 50 km/h měla být podle odborníků stanovena na 50 metrů, což je vzdálenost směrových sloupků u silnice (patníků). I při rychlosti 80 km/h a vyšší potřebují řidiči osobního vozu i kamionu minimálně dvě sekundy, aby vůz neskončil nárazem do posledního automobilu stojící, nebo se jen pomalu pohybující kolony. Pokud je například řidič kamionu navíc nepozorný nebo unavený, reakční doba se ještě více prodlužuje. Takže ve skutečnosti, při nedodržení bezpečné vzdálenost, dělí vůz od nehody jen pár metrů. Náraz zezadu s vážnými následky je pak prakticky nevyhnutelný.

„Vždyť osobní vozidlo ze 130 kilometrové rychlosti brzdí na suché vozovce v průměru 130 metrů, na mokré 170 metrů a na vozovce pokryté sněhem nebo ledem 470 metrů,“ vyhodnocuje možnosti zabrzdění vozu Vaníček. Jaké jsou nejčastější chyby řidičů v dojezdu do kolony? Nezapínání výstražných světel při dojezdu do kolony. Náhlé a prudké brzdění do kolony stojících vozidel z nepozornosti. Nedodržování bezpečné vzdálenosti. Nevytváření nouzového pruhu pro záchranná vozidla.

Sledování místa dopravní nehody nebo opravy komunikace. Co tedy lze udělat, aby se snížilo riziko takových tragických událostí? Zavést do českého práva povinnost bezpečné vzdálenosti a její dodržování, podobně jako například v Německu, Rakousku a dalších zemích, důsledně kontrolovat. Porušení předpisů pak tvrdě trestat. I současné české zákonodárství pak dovoluje kontrolovat dodržování doby odpočinku řidičů nákladních automobilů. I to má značný přínos pro zvýšení bezpečnosti na našich silnicích.

Motoristé by měli okamžitě zapnout výstražná světla, když zjistí, že se přibližují ke stojící koloně. Pamatovat na to, že i náraz do pomalu se pohybujícího vozidla vpředu je rovněž nárazem „do zdi“. Od listopadu 2015 požadují právní předpisy EU pro všechna nově registrovaná nákladní vozidla nad 8 tun elektronický nouzový brzdný systém. Ten dokáže snížit rychlost nejméně na 40 km/h, jestliže zařízení detekuje stacionární překážku v dráze pohybu vozidla. Od roku 2018 bude nouzový brzdný asistent povinný u všech užitkových vozidel nad 3,5 tuny. Každý řidič, včetně osobního automobilu, se má plně věnovat řízení a dodržovat bezpečnou vzdálenost. Tyto dva faktory zásadně ovlivňují, zda dojde k další nehodě nebo nikoliv.

Je na místě si uvědomovat, že osobní vůz střední třídy jedoucí maximální povolenou rychlostí na českých dálnicích je stejně nebezpečný při nárazu do kolony jako nákladní vůz. Okamžitě vyslat na české dálnice a silnice pro motorová vozidla auta s mobilní informační tabulí upozorňující na výskyt kolony před řidičem. „Pokud budeme hovořit zcela prakticky,“ konstatuje Vaníček, „pak odborníci upozorňují, že následky nárazu vozu střední třídy v rychlosti 200 km/h jsou stejně hrozivé, jako náraz kamionu těžkého 40 tun v rychlosti 80 km/h.“

30.8.2016 6:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist