nahrada-skody-pri-dopravni-nehode-cast-2.jpg

Náhrada škody při dopravní nehodě – část 2.

Minule jsme se zabývali procesními aspekty náhrady škody, nyní se zaměříme na samotný rozsah této náhrady.

Diskuze

26 komentářů

    Perina Tomas

    Dobry den. Chtel jsem se zeptat, zda pri likvidaci tzv.rozpoctem, vypocitavaji cenu opravy pojistovny z cen u autorizovaneho servisu, ci maji sve hodnoty, jelikoz mi bylo nabourano vozidlo a pojistovna uzavrela plneni na castce 6910,-Kc, pricemz jen lakovani dvou dilu karoserie v autor.servisu je 2700,-Kc bez DPH za dil, coz mi tak max.pokryje nalakovani techto 2 dilu. Jejich cena laku je 400,-Kc za dil, coz mi pripada neadekvatni.A dale, pokud v protokolu pojistovny je u jednoho dilu uvedeno oprava ci vymena, dil si necham vymenit a pojistovna mi rekla, ze vymena byla bezduvodna a ze jsem si to mel jen nechat opravit, pricemz cena teto opravy dle pojistovny je 150Kc a neoriginalni novy dil stoji 1300,-Kc bez DPH. Dekuji za odpoved. Perina Tomas 777 255 855

    Karel

    Pojišťovny si ceny při likvidaci rozpočtem zřejmě "cucají z prstu" jinak to nazvat neumím. Měl jsem poškozené dveře na autě. Nové stojí nějakých 14500 s DPH, ale z expertního systému pojišťovny vypadla cena 4500 Kč. Za nové dveře, to nebyla odečtená amortizace!!! Tak jsem se paní zeptal kde se dají tyto nové dveře za jimi uvedenou cenu koupit a nebyla mi schopna nebo spíš ochotna toto říct. Dodnes se soudím s pojišťovnou. Nevýhoda je, že Česká pojišťovna řeší vše přes P.O.BOX a jednu tel. linku společnou pro celou republiku. člověk nemá možnost zajít na pobočku a někoho tam zmáčknout. A na jakýkoliv písemný dokument/žádost pošlou po měsíci připravený slint, kde akorát změní jméno a datum… Dobře vědí, proč to tak mají zařízené.

    Simona

    Ráda bych upozornila na ustálený soudní výklad pojmu skutečná škoda – majetková újmu, spočívající ve zmenšení majetkového stavu poškozeného a REPREZENTUJÍCÍ MAJETKOVÉ HODNOTY NUTNÉ NA VYNALOŽENÍ VĚCI DO PŘEDEŠLÉHO STAVU!!!!!

    Tzn., není-li ve vašich silách sehnat díly odpovídajícího stáří a opotřebení, třeba díky výjimečnosti vašeho nabouraného autíčka, trvejte na svých práv a nedotujte škodu vám způsobenou z vlastní kapsy!!!Nechte si dovést náhradní díl odpovídajícího opotřebení z Ameriky a pak Vám to pojišťovna uhradit musí..včetně dopravy:)..Jediné co nesmíte je, zvýšit cenu svého auta před nehodou.

    Petr

    Simono, co máte konkrétně na mysli větou :

    "Jediné co nesmíte je, zvýšit cenu svého auta před nehodou" ?

    Simona

    A co jsem vlastně chtěla napsat především – další využití soudního výkladu. Pokud máte například zničený nárazník – cena nového řekněme 5000 Kč, kvůli amortizaci Vám ho pojišťovna odhadne na 1000,- a dál se s Vámi nebude chtít bavit, ačkoliv se Vám díl odpovídajícího stáří nepodařilo na vrakovištích sehnat levněji než za třeba 3000,- . Použitím dílu si své auto nezhodnotíte a zároveň se jedná o účelně vynaložený náklad!!!!

    Vladimír Tylšar

    Dovolím si trošku poopravit: tzv. koeficient náhrady dílů (tj. ta často zmiňovaná "amortizace" ) nemůže být dle opět již zmiňovaného znaleckého standardu větší jak 50 %. Čili "nárazník za 5000" nemůže pojišťovna "odhadnout" na 1000.

    Pokud tak učiní, jedná zjevně protiprávně.

    Znalecký standard NENÍ žádnou závaznou normou, je jen doporučením, které bohužel pojišťovny využívají s výhodou ke svému prospěchu.

    Kromě toho se vždy vychází z cen originálních náhradních dílů a sazeb autorizovaných servisů i u starších vozidel, což se pojišťovnám také přestává líbit…

    Jiří Čech

    chci se zeptat, když mi někdo způsobí škodu na autě a já si nechám vyčíslit tu škodu v servise a posléze si to opravím sám levněji, zda můžu požadovat na povinném tu částku, která mi byla vyčíslena v servisu.

    Vladimír Tylšar

    Na "povinném" už nevyžádáte NIC a to ani soudně. Náhrada škody ve smyslu platných ustanovení OZ zejména : "škoda se hradí v penězích a ve skutečné výši" je řešena výhradně příslušnou pojišťovnou event. asociací pojišťoven.

    Vladimír Tylšar

    Při letmém pohledu jsem asi nepochopil tok Vašich myšlenek:-) Za "povinného" asi považujete pojišťovnu škůdce. Tu požádáte o likvidaci škody rozpočtem, ona vám vyčíslí nějakou cifru, v této výši vám poukáže plnění. Jestli si za ty peníze auto opravíte levněji, dráže nebo vůbec nikdo dál nebude zkoumat.

    Pozor zejména u starých aut na výši "totální škody" – u vozidel segmentu "nižší a nižší střední"obecně cca 96 a starší už i relativně malá "rána" znamená totální škodu. Pak dostanete plnění ve výši obecné ceny vozidla mínus cena využitelných zbytků (!!!) Zde může být plnění pro poškozeného často velmi nevýhodné, setkal jsem se ale i s opačnými případy (Golf III dovezený z Německa za 17 000, rána na zadní část, oceněno jako totální škoda, pojišťovna uhradila 20 000 a auto dál jezdí…)

    Omlouvám se za předchozí nepřesnou odpověď.

    pivko

    s právním názorem stran amortizace příliš nesouhlasím. podle mého názoru je cena nového dílu škodou, kterou utrpěl majitel vozidla. za tuto škodu odpovídá škůdce, protože vznikla v příčinné souvislosti s nehodou. pořád se kolem dokola mele mantra "aby se poškozený neobohatil". poškozený se však do této situace dostal zcela bez své viny a nikdo ho nemůže nutit oblézat vrakoviště a hledat buhvíjaké díly, aby na celé situaci nakonec nebyl škodný. škůdce naopak musí počítat s tím, že svým protiprávním jednáním může způsobit značnou škodu, jejíž výši nelze předem odhadnout.je tedy spravedlivé, aby pojišťovna hradila skutečnou cenu opravy (s tím, že si pohlídá, aby náklady byly vynaloženy pouze v míře nezbytně nutné).

    celou tuhle "anti-obohacovací" doktrínu považuji za lumpárnu, která přichází zřejmě především od pojišťoven, které se snaží snížit své plnění na minimum.

    Tomáš Kravčík

    Souhlasím s Vámi, amortizace náhradních dílů v případě dopravní nehody vychází z nesprávné právní teorie ohledně bezdůvodného obohacení, o čemž bylo již rozhodnuto Ústavním soudem. Pokud Vám byla snížena náhrada škody s ohledem na amortizaci ND lze se domoci vyplacení částky odpovídající snížení náhrady škody, a to až 3 roky zpětně… V případě zájmu mi napište email…

    housenka

    "Teorie obohacení" díky amortizaci je skutečně vtipná, bohužel jsem teď ve stejné situaci a pojišťovna nabídla amortizaci 50% :(((. Přitom naopak, tím že použiju jakýkoliv náhradní díly, klidně i nový, opravou cena vozu nestoupne (= neobohatím se) ale NAOPAK KLESNE, BOURANÉ AUTO ZTRATÍ NA CENĚ, za kterou lze potenciálně prodat i opravené, protože po jakékoliv opravě (jak novými, tak i použitými díly) bude díky těmto novým dílům poznat, že auto bylo bourané.

    Tedy to, že se z nebouraného auta stalo bourané, nastala objektivní škoda a mělo by teoreticky bým možné vymáhat rozdíl ceny mezi nebouraným a bouraným autem, jinak ve stejném stavu? Ale jak je to doopravdy, lze takovouto škodu vymáhat?

    Eva

    rada bych se dozvedela zda existuje nejaky termin ci cas ubehnuty od zpusobene skody, po kterou je treba zacit skodu vymahat. Jestlize od nehody uplynulo 12 mesicu a pak se zacnu zajimat o nahradu skody, neni to jiz mimo nejaky stanoveny limit?

    Jakub

    Já s amortizací souhlasím, ale až po uplynutí 2 leté záruční doby na vozidlo. Příklad – když se vám rozbije televize v záruce tak dostanete taky novou, aniž by po vás někdo chtěl peníze za to, že jste ji používali 1,5 roku. Ta záruka je vlastně garance od výrobce že ten výrobek bude 2 roky 100% s tím že budu dodržovat návod k použití a popřípadě servisní prohlídky dle výrobce. Někde i 5let na karoserii. Samozřejmě kromě součástí které se opotřebují svým normálním provozem jako pneu, žárovky, náplně a podobné vyjímky, které výrobce uvádí. Pro ty co by namítali, že může kamínek poškodit lak má pravdu, ale pravda je taky ta, že někdo má kamínek na autě každý den a druhý ho nemá celej život. Proto nechápu onen zákoník, že se můžu obohatit. Karoserie,vše co obsahuje motorový prostor, rám, skla, elektro a atd. mi má po dobu 2 let sloužit, ještě jednou po dobu 2 let 100% sloužit a tím se zaručuje jen ten jeden jediný, který do toho může kecat a to je VÝROBCE. Jedině že by zákonodárci věděli že nám výrobci lžou a že je nemožné, aby byl výrobek tak kvalitní. To tedy pak můžu po výrobci vymáhat ty peníze, protože po 1,5 roce mám třeba jen 70% výrobek i když jsem ho používal dle příručky(návodu).

    P.S. To že má někdo diplom neznamená že je inteligentní, ale může to znamenat že má dobrou pamět.

    Vladimír Tylšar

    Tzv. amortizace se uplatňuje až v okamžiku, kdy technická hodnota vozidla poklesne na 40 % a méně technické hodnoty nového vozidla, čili do dvou let tomu tak určitě není.

    S výrobcem to nemá nic společného, stejně tak si nepleťte pojmy "záruční doba" a "běžné opotřebení".

    Radim

    Dobrý den.Chtěl bych se zeptat,zda mam nárok na pojistné plnění když mi manželka nabourala na parkovišti dveře od auta autem vypujčeným od tchýně.Na pojišťovně mi řekli když je to rodinný příslušník tak prý nemám nárok.Poradí mi někdo Děkuji za odpověď.

    Mercedes

    poradi ti zde: http://www.pomocposkozenym.cz/

    Mercedes

    Cely tento článek je blábl, osobně jsem to řešil soudní cestou a uhradili vše do posledního haléře.

    Gabo

    Jakube, ty jsi ale pěkný pitomec!!!!

    JPS

    Prostě žijeme ve státě, gaunerů a vládních mafií, trpíme zlo, diktát a šikanu, tohohle židobolševickýho novodobýho otrokářství.
    Všechny pojišťovny vás okradou, všechny i ty rádoby nejlepší!!
    Sebelepší superpojistka, neznamená nic! A jejich OZ, kterej vám nasliboval a nažvanil hory doly, pak sám zjistí, při posílání stížností,že něco je jinak a zásadně špatně.
    Prostě kartelová zlodějina, která pekelně vynáší!
    Několik miliard, zadržujou pojišťovny, desetitisícům poškozených a to se vyplatí!
    Bez právního krytí, proti ksyndlpojišťovnám, nemáte šanci. Bez kvalitních advokátů na vás čeká obrovský riziko průtahů a problémů!
    A pozor, taková DAS a jiný vykukové, vás jen slušně podělaj.
    Stačí, když vás nabourá konfliktní sociál co odmítá vinu a je vymalováno, ty bastardi ho vystresujou malusem na pov.růču. a pak ani policajti s tim nehnou a s tý socky nic nevysoudíte. Když náhodou viníka máte, obviní vás z pojistnýho podvodu.
    Běda ale, když máte něco málo nedoplatku na pov.růču z minula, to je pak něcíčko!!
    Z pár stovek ty židáci, vymordujou přes vymahače desetisíce!!! Tak v takovym levelu žijem!
    Hnus a organizovaný svinstvo, trpí miliony majitelů aut, hrstce vyvolenejch, nenažranejch a chamtivejch zlodějů.
    Oni můžou všechno a my nic, jen tupě platit a držet hubu. V zájmu kriminálního státu je tolerovar a přihlížet, finančnímu zlu, jak zesrabuje národ do chudoby a poroby. Jejich, kokainem napudrovaný burzovní makléři, skoupí řecký dluhopisy a všem zbydou oči pro pláč. Banky, pojišťovny, fin. skupiny a korporace škodí na celym světě s cílem ožebračit obyčejný lidi!!
    Epochální kolaps se řítí na Evropu a ty parchanti to vědi, proto se na to všemožně a systémově připravujou.
    Bůh s námi……………

    JPS

    Prostě žijeme ve státě, gaunerů a vládních mafií, trpíme zlo, diktát a šikanu, tohohle židobolševickýho novodobýho otrokářství.
    Všechny pojišťovny vás okradou, všechny i ty rádoby nejlepší!!
    Sebelepší superpojistka, neznamená nic! A jejich OZ, kterej vám nasliboval a nažvanil hory doly, pak sám zjistí, při posílání stížností,že něco je jinak a zásadně špatně.
    Prostě kartelová zlodějina, která pekelně vynáší!
    Několik miliard, zadržujou pojišťovny, desetitisícům poškozených a to se vyplatí!
    Bez právního krytí, proti ksyndlpojišťovnám, nemáte šanci. Bez kvalitních advokátů na vás čeká obrovský riziko průtahů a problémů!
    A pozor, taková DAS a jiný vykukové, vás jen slušně podělaj.
    Stačí, když vás nabourá konfliktní sociál co odmítá vinu a je vymalováno, ty bastardi ho vystresujou malusem na pov.růču. a pak ani policajti s tim nehnou a s tý socky nic nevysoudíte. Když náhodou viníka máte, obviní vás z pojistnýho podvodu.
    Běda ale, když máte něco málo nedoplatku na pov.růču z minula, to je pak něcíčko!!
    Z pár stovek ty židáci, vymordujou přes vymahače desetisíce!!! Tak v takovym levelu žijem!
    Hnus a organizovaný svinstvo, trpí miliony majitelů aut, hrstce vyvolenejch, nenažranejch a chamtivejch zlodějů.
    Oni můžou všechno a my nic, jen tupě platit a držet hubu. V zájmu kriminálního státu je tolerovar a přihlížet, finančnímu zlu, jak zesrabuje národ do chudoby a poroby. Jejich, kokainem napudrovaný burzovní makléři, skoupí řecký dluhopisy a všem zbydou oči pro pláč. Banky, pojišťovny, fin. skupiny a korporace škodí na celym světě s cílem ožebračit obyčejný lidi!!
    Epochální kolaps se řítí na Evropu a ty parchanti to vědi, proto se na to všemožně a systémově připravujou.
    Bůh s námi……………

    george

    Dobrý den,mam dotaz
    Měl jsem DN ale ne vlastní vinou,a pojištovna chce uznat moje vozidlo jako totální škodu.Chtel jsem se zeptat jestli si vrak mohu vzít zpět a nechat si to nekde opravit třeba z použitých nahradních dílu nebo druhovýroby.Nechce se mi se vzdat mého auta a za druhé ho mam na uvěr.Díky za radu.

    Radim

    Která pojišťovna dělá výhodné pojistky na auta? Z hlediska ceny hlavně a normálních podmínek?

    Dominik

    Dost mě překvapilo, když jsem si na srovnávači pojištění porovnával nabídky na auto. Před tím jsem za pojištění platil skoro 7 tisíc, teď mám auto pojištěné za 4200 korun.

    Radim

    Tak to je procentuálně opravdu hodně velké zlevnění. Jak přesně jste to na srovnávači našel?

    Dominik

    Můžete si to i sám vyzkoušet. Otevřete si srovnávač pojištění Klik.cz, kde si zadáte základní údaje o sobě a svém autě. Ihned na vás potom vypadnou ceny od několika pojišťoven. V případě, že se vám bude pojištění líbit, tak si ho tam můžete i rovnou sjednat.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist