autoweb.cz > Hyundai > Nahlédněte do továrny v Nošovicích. Není to pouhá montovna, ale i vývojové středisko nových modelů
Nahlédněte do továrny v Nošovicích. Není to pouhá montovna, ale i vývojové středisko nových modelů
Značce Hyundai se v Evropě opravdu daří, a proto se v roce 2006 rozhodla vybudovat svůj první evropský výrobní závod v průmyslové zóně moravskoslezské obce Nošovice. Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech odstartovala výrobu v nové továrně v listopadu 2008, když uvedla do sériové výroby vůz Hyundai i30. V dnešních dnech celková produkce dosahuje 350 000 vozů ročně.
Hyundai v Čechách vyrábí nejoblíbenější modely na evropském trhu. Celkem 3 400 zaměstnanců (z nichž 97 % jsou občané České republiky) spolupracuje na produkci modelů iX20, i30 hatchback, i30 kombi a i30 Fastback, Tucson a nově také Kona Electric.
Třešničkou na dortu, na kterou mohou být zaměstnanci nošovické továrny náležitě pyšní, je výroba sportovních derivátů N modelů i30 a i30 Fastback, které podle české i zahraniční kritiky patří mezi nejpovedenější vozidla svojí kategorie. Denně sjede z výrobní linky celkem okolo 1 500 nových vozů, z nichž 70 % tvoří modely Tucson.
Továrna Hyundai v Nošovicích se skládá ze všech základních částí výroby, kterými jsou lisovna, svařovna, lakovna, montážní hala a výrobna převodovek. Na začátku výrobního procesu v Nošovicích jsou obyčejné plechy na výrobu karoserií a potřebné díly ve skladech a na druhém konci výrobní linky sjíždějí plně funkční naleštěné automobily. Výroba nošovického závodu je dále soustředěna na převodovky, které Hyundai Motor Manufacturing Czech dodává sesterským závodům Kia v Žilině a HMMR v Rusku.
Výrobní závod Hyundai Motor Manufacturing Czech není pouhou montovnou nových vozů, ale ve spolupráci s Technickým centrem Hyundai v německém Rüsselsheimu také vyvíjí nové modely podle vysokých požadavků evropských zákazníků, kteří vyžadují atraktivní design, kvalitní zpracování, vyladěné jízdní vlastnosti, bezpečnost a nejmodernější technologie. Hyundai Kona Electric, nejnovější přírůstek do portfolia vyráběných modelů v HMMC, prošel finálním testováním právě v Nošovicích.
Výroba Kony Electric byla zahájena začátkem března 2020. Závod plánuje ročně vyrobit 30 000 vozů, což znamená, že spolu s výrobou z továrny v jihokorejském Ulsanu automobilka více než ztrojnásobí dostupnost modelu Kona Electric pro své zákazníky v Evropě.
Specialitou pro zákazníky vozu Kona Electric je nově možnost sledovat předpokládanou dobu dodání vozu, kdy zákazník bude moci po objednání vozidla sledovat proces vyřizování jeho zakázky prodejcem, zda a kde se jeho vůz právě vyrábí či kde je přepravován.
Příprava závodu na výrobu elektrického vozu Kona Electric probíhala během posledních několika měsíců. Hlavní změny v rámci výroby byly provedeny na lisovně a svařovně. Stroje se zde mění několikrát denně, aby se vyrobily různé části vozů pro modelové řady i30, Tucson a nyní i Konu Electric. Každou formu pro lisování musí být možné vyměnit během pěti minut.
Vzhledem k tomu, že Kona Electric je prvním vozem v HMMC, který je nabízen s barevně odlišnou střechou, musela také lakovna provést změny v procesu lakování. A jelikož se Kona Electric vyrábí na stejné výrobní lince jako i30 a Tucson, bylo potřeba odpovídajícím způsobem vybavit také linku finální montáže a speciálně proškolit zaměstnance.
Speciálně pro elektromobil pak vznikla nová fáze výroby zahrnující skladování a instalaci elektrických baterií. Jejich výroba není v režii HMMC, baterie zajišťují subdodavatelé z Evropy, nicméně byl vytvořen nový sklad baterií s vlastní distribucí uvnitř závodu s automatizovanými roboty dodávající baterie na nově uspořádanou montážní linku.