Jak ušetřit na provozu auta? Naftový motor není pro každého

Řada motoristů pořizuje ojetý automobil v absolutním zaslepení vidinou nízkých provozních nákladů turbodieselů, přitom pro ně naftový motor není vůbec vhodný. Kdy vsadit na naftu a kdy hledat jinde?

Při rychlém porovnání ceny benzínu a nafty, a spotřeby srovnatelně výkonných benzínových a naftových aut, může motorista a zájemce o ekonomický provoz automobilu snadno podlehnout dojmu, že pořízení vozu se vznětovým motorem je tím správným řešením na danou situaci.

Nemusí to být ale pravda. Jakkoli historicky ceny pohonných hmot ženou mnoho motoristů do pořízení naftového vozu, tak automobil s turbodieselem pod kapotou není vhodný pro každého. Například se vůbec nehodí pro jízdy na krátké vzdálenosti, kdy zejména v zimním období dostává hodně zabrat.

Pro koho nafta určitě není? Určitě ne pro ty, co mají hned po nastartování potřebu srazit plyn na podlahu. Takový „řidič“ svůj vůz s turbodieselem řídí leda tak na automobilový hřbitov. Naftový motor se totiž nejprve potřebuje zahřát, než může bez negativních následků podávat maximální výkony a to zahřátí může v zimě trvat i přes 15 kilometrů poklidné jízdy. Nejde totiž o teplotu vody, ale o zahřátí oleje. Pak naftový motor vydrží i zatížení plynoucí ze sportovní jízdy.

Ale pozor, před vypnutím zapalování je třeba nechat motor dochladit. Proto jsou nevhodné dnes tak často používané Start-Stop systémy, které podle německého průzkumu vedou k vyšší poruchovosti vozidel.

Nevhodné zacházení s turbodieselem ale negativně ovlivňuje také životnost filtru pevných částic. Ten je běžnou výbavou moderních nafťáků a funguje tak, že zachycuje pevné karcinogenní nečistoty, které následně spaluje. Ke spalování přitom dochází po několika stech ujetých kilometrech.

Víte, že i auta mají své hřbitovy?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Regenerace filtru pevných částic ale nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin, kterých postupem času přibývá, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě je třeba filtr vyměnit, což nikdy není laciná záležitost. Jeho vypláchnutí speciálním přípravkem zpravidla pomůže jen na velmi omezenou dobu a vyřezání filtru není v souladu s legislativou. Navíc pokud budete chtít takový vůz prodat, může se stát, že vás s ním z bazaru vyženou. Prodejci ojetin si totiž přítomnost a funkčnost filtru pevných částic stále více hlídají.

Přitom krátké jízdy vedou k rychlejšímu zanášení filtru a nezřídka i k odkládání jeho regenerace – filtru vůbec nedělá dobře, když motorista při jeho vypalování zastaví a tím regeneraci přeruší. To může přinést i velké problémy s jeho funkčností.

„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit,“ dostalo se nám vysvětlení v AAA AUTO, a také že „pokud by řidiči tyto projevy ignorovali, hrozí jim postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru.“

V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití. „Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě,“ připomíná zástupce AAA AUTO.

Máme zde také upozornění na množící se případy pokusů o prodej ojetiny s nefunkčním filtrem pevných částic: „V poslední době se dramaticky množí případy, kdy technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal.“

V této souvislosti Vaněček také varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF. „Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částic již není opět dlouhodobě provozuschopný.“

Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz v podstatě problémem není, což vede některé motoristy k jeho odstranění, když doslouží. Není tajemstvím, že pak i klesá spotřeba vozu. Druhou stranou mince je však fakt, že takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Navíc pozdější prodej takového automobilu může být problematický. Zejména, pokud si motoristé začnou uvědomovat, že jde o další prvek, který je bezpodmínečně nutné při výběru ojetého automobilu kontrolovat.

12.2.2017 9:42| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist