Můžete se rozjíždět s autem na dvojku? Známe důvody, proč to (ne)dělat

Přestože na to má vaše auto točivý moment, s tímto nápadem nemusí souhlasit spojka. Můžete se tedy rozjíždět na dvojku, nebo si ničíte auto?

Manuální převodovka dává řidičům pocit svobody a možnost volby převodového stupně. Čas od času se lze ocitnout v situacích, kdy se může zdát rozjezd na dvojku vhodnější než na první převodový stupeň. Ve většině takových případů je ale spojka převodovky nadměrně přetěžována. Jason Penske z Engineering Explained vysvětluje, proč tomu tak je.

Celý problém vzniká v prokluzu samotné spojky, kterým se snažíme udržet motor v chodu a zabránit chcípnutí. V případě rozjezdu na první převodový stupeň totiž spojka prokluzuje méně než v případě dvojky v okamžiku, kdy se snaží rozpohybovat těžké hnací ústrojí.

Při rozjezdu na druhý převodový stupeň dojde k úplnému sepnutí spojky v rychlosti vyšší než 16 kilometrů v hodině, což je přibližně o 10 km/h více než v případě rozjezdu na jedničku. Tím se značně opotřebovává celá spojka a nejvíce její obložení. Méně zatěžujícím případem je chvíle, kdy dochází k rozjezdu z kopce, při němž rozjezdu vozidla pomáhá hmotnost.

A co automatické převodovky? Ty jsou podobných problémů ušetřeny. Převodovkám s hydroměničem namísto spojky k funkci dopomáhá olej a moderní dvouspojkové převodovky zase mají regulovaný prokluz ovládaný chytrou řídicí jednotkou. Mnoho moderních aut s automatem k rozjezdu dvojku dokonce upřednostňuje, čímž dovolují hladší akceleraci a nižší spotřebu paliva.

24.4.2018 10:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Engineering Explained, Škoda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist