muze-byt-ucastnik-nehody-vinen-automaticky.jpg

Může být účastník nehody vinen automaticky?

pokuty

Internet a hospody jsou plné mýtů o tom, jak v konkrétní situaci je určitý účastník nehody vinen automaticky, „i když nic nezavinil“.

Diskuze

40 komentářů

    Bob

    V tom závěru s cyklistou v jednosměrce se trochu ztrácím – je to myšleno tak, že v takovém případě (na rozdíl od předchozích s alkoholem a sjetými gumami) bude viníkem ten cyklista, protože kdyby neporušil zákaz, k nehodě by nedošlo?

    Ian

    Podle mě se jedná o popis situace, kdy jedete např. po komunikaci bez vyznačení přednosti. Vy ji znáte, víte, že doprava vede jednosměrka směrem od Vás a teoreticky odtamtud nikdo nevyjede a Vy teoreticky nemusíte dávat přednost. Problém nastane v okamžiku, kdy někdo z vyjede z té jednosměrky opačným směrem Vám do cesty. Nebo do té jednosměrky budete vjíždět vy a z důvodu, já nevím, nepřehlednosti, tam neuvidíte, ale přesto trefíte někoho, kdo pojede proti Vám ve špatném směru…

    Bob

    To ano – ale viníkem je v takovém případě ten, co vyjel z protisměru, nikoliv ten, který mu nedal přednost zprava, jo?

    kaaka

    Ne. I když v konkrétní situaci to někdy vypadá prapodivně, musí vozidlo na vedlejší dát VŽDY přednost vozidlu na hlavní. Tedy pokud vjíždíte z vedlejší na hlavní jednosměrku, musíte dát přednost i cyklistovi, který po této jednosměrce jede (v rozporu s předpisy) v protisměru. Rozebírán byl v minulosti i případ, kdy vozidlo na hlavní jelo v odbočovacím pruhu, nedávalo znamení, pokračovalo překvapivě rovně a nedostalo přednost. (Spolu)vinen byl ten z vedlejší, že prý měl reagovat na nestandardní chování exota na hlavní.

    Bob

    To tak nějak vím, spíš jsem mířil k tomu, jestli to také není jedna z \“urban legends\“ 🙂
    Uvidíme jestli se nám k tomu vyjádří pan Beran

    rdhd

    A co když pojede někdo bez řidičáku ( řidičák nikdy neměl, jede s něčím na co nemá příslušnou skupinu, byl mu udělen zákaz řízení) a někdo by ho z vedlejší ulice sejmul? bude též vinen ten druhý?

    Tomáš Beran

    Ne, viníkem je řidič, který mu nedal přednost.

    Tomáš Beran

    Ano, bude. To, že někdo jede bez řidičáku, nehodu nezpůsobilo.

    Nikoloki

    \“… je viníkem dopravní nehody zásadně ten, kdo se dopustil toho jednání, bez kterého by k dopravní nehodě nedošlo.\“

    Podle daného výroku je viníkem výrobce automobilu, protože se dopustil jednání (= výroba automobilu), bez něhož by nehodě nedošlo 😉 …

    Je rozdíl mezi podmínkou nutnou a podmínkou postačující.

    phdr.

    Jak uvedl pan doktor výše, tak to, že někdo nemá řidičák, nebo má zákaz řízení, neznamená, že nemusí dodržovat předpisy a pravidla silničního provozu (když už se ho účastní)!

    pivko

    Nezlobte se, pane kolego, ale s tímto nemohu souhlasit. Porušení povinnosti řidiče spočívající v jízdě tam, kam je vjezd zakázán – v tomto případě v jednosměrce obráceným směrem je přece v jasné příčinné souvislosti s tou nehodou – kdyby tam v rozporu se zákonem nevjel, k nehodě by nedošlo. Navíc lze argumentovat i tak, že svým protiprávním jednáním vytvořil situaci, jejíž předvídání nelze požadovat po dalších účastnících silničního provozu. Čili bych to dle okolností (rozhledové poměry atd.) viděl buďto na spoluvinu nebo na vinu řidiče jedoucího v jednosměrce proti srsti.

    A když už jsme tak u toho, ani to s tím alkoholem a nedáním přednosti v jízdě to IMHO není tak jednoduché. Dovedu si představit např. situaci, kdy by střízlivý řidič dokázal nehodu ještě odvrátit, ale opilý to už nedokáže. Pak je zcela namístě, aby opilý řidič odpovídal za takovou nehodu, a to opět přinejmenším spoluvinou, přičemž si dovedu představit opět i situaci, kdy to bude výlučně vina opilého řidiče – např. když to vozidlo z vedlejší úplně přehlédne, mohl by to v pohodě bez větších problémů ubrzdit avšak pro svou opilost brzdit ani nezačne, atd.

    PSimunek

    Promiňte, ale nějak se v tom ztrácím. Píšete, že v prvním případě (debil cyklista vyjíždějící z jednosměrky) \“lze argumentovat i tak, že svým protiprávním jednáním vytvořil situaci, jejíž předvídání nelze požadovat po dalších účastnících silničního provozu.\“ Nevytvoří tedy stejným protiprávním jednáním situaci, jejíž předvídání nelze předpokládat i blbec, který nedá přednost z vedlejší ulice tak, jak to píšete v případě druhém? Mám trochu pocit, že ve Vašem příspěvku si tyto dva případy naprosto odporují… opravte mne, pokud se mýlím. Dokážu pochopit, že tyto situace se mohou lišit případ od případu.

    Neodporuje si to, jsou jen různé situace a různé míry zavinění, které je vždy třeba zkoumat případ od případu.

    Arnošt

    Cyklisti mají absolutní přednost, tedy alespoň si to myslí. Řidič motorového vozidla je povinnen předvídat. Čili neznalost předcházejícího tvrzení neomlouvá, vinen je řidič. Nebo snad ne?

    Rosťa

    Například nedáli střízlivý opilému jedoucímu po hlavní přednost v jízdě bude ten střízlivý velmi úspěšně argumentovat, že opilec mohl nehodě zabránit prudkým bržděním, ale bohužel jeho reakce jsou ovlivněny alkoholem nebo jinou návykovou látkou. V tomto případě budou přinejmenším viníci oba. Pokud nebude na místě brzdná stopa bude opilec navíc podezříván z nepřiměřené rychlosti a klidně múže být určen jako viník nehody.

    Rosťa

    Například nedáli střízlivý opilému jedoucímu po hlavní přednost v jízdě bude ten střízlivý velmi úspěšně argumentovat, že opilec mohl nehodě zabránit prudkým bržděním, ale bohužel jeho reakce jsou ovlivněny alkoholem nebo jinou návykovou látkou. V tomto případě budou přinejmenším viníci oba. Pokud nebude na místě brzdná stopa bude opilec navíc podezříván z nepřiměřené rychlosti a klidně múže být určen jako viník nehody.

    Tomáš Beran

    Dovolím si rovněž nesouhlasit. 🙂 I když odhlédnu od té citované a několikrát rozebírané judikatury, tak se na to dívám takto:

    Řidič, který má dát přednost, má dát přednost a nikoli rozjímat, jestli tam ten druhý má nebo nemá co dělat. Kde je v pravidlech napsáno, že přednost zprava má jen ten, kdo tam má co dělat? Tohle je selhání řidiče, který nedal přednost a nevymluví se z toho tím, že tam ten druhý neměl co dělat. Podle mě tenhle argument nejde použít. Podle mne se nelze vyvinit v takovém případě z vlastního porušení odkazem na porušení toho druhého. U té jednosměrky, co když značka \“Zákaz vjezdu\“ na druhé straně chybí? To ten řidič nemůže vědět, takže nemůže mudrovat, jestli tam ten druhý má nebo nemá co dělat. A ta judikatura to říká jasně: měl jsi možnost dát přednost, i když ten druhý porušil pravidla? A nedal jsi ji? V trestu vinen!

    A ten druhý případ. Kde je v pravidlech (případně jinde obecně) povinnost řidiče na hlavní silnici odvracet následek vzniklý porušením povinnosti druhého řidiče? Chcete říct, že když pojedu po hlavní silnici a někdo mi to tam z vedlejší pošle a já se nebudu obtěžovat s bržděním nebo úhybným manévrem, i když bych mohl, že bude vina na mě? O tom v trestním nebo správním řízení silně pochybuji. Nebo snad máte na mysli §417 odst. 1 OZ? V mezích dopravní nehody si sotva dokážu představit argumentaci, že jsem přiměřeně nezakročil. Ale hlavně tohle je otázka k odpovědnosti z hlediska civilního práva. Z pohledu viny na dopravní nehodě a/nebo trestnímu řízení ale takové pravidlo stanoveno není.

    Tomáš Beran

    Jak jsem psal shora, z čeho dovozujete povinnost řidiče na hlavní (prudce) brzdit, aby zabránil kolizi s řidičem z vedlejší, který mu nedal přednost?

    Milan

    Ještě se tu zapomnělo řešit podle mě to nejdůležitější, kvůli čemu vznikají tyhle ty mýty. A to, že tomu opilému, který nehodu nezaviní, pojišt\’ovna viníka z povinného ručení stejně nic nezaplatí a to je celkem podstatná věc. Jestli se v tomto pletu, tak mě odkažte na nějaké ustanovení zákona, kterým se to dá vyvrátit, pač znám plno případů, kdy tomu tak prostě bylo…

    kaaka

    Řekl bych, že obecná povinnost přiměřeně reagovat je v § 4 a 5 zákona o silničním provozu. \“své chování je povinen přizpůsobit zejména … situaci v provozu na pozemních komunikacích\“ a \“Řidič je povinen … sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích\“. Takže pokud se řidič nebude na hlavní \“obtěžovat\“ s brzděním nebo uhnutím, i když by mohl (kdy jindy?!), tak podle mě je 1. (spolu)vinen a 2. je to lumík.

    pivko

    No tak kdyby už z ničeho jiného, tak z obecné povinnosti předcházet škodám. Kdyby to bylo tak, jak říkáte vy, tak by to znamenalo, že pokud mi někdo nedá přednost, můžu to do něj klidně nabořít a brzdit vůbec nemusím, protože mi to zákon neukládá :o)

    Takto to vykládat opravdu nelze.

    pivko

    A co ta předvídatelnost a princip omezené důvěry? Mám přece právo v rozumné míře předpokládat, že ostatní dodržují pravidla, to je také judikováno. Nehledě na to, že jednosměrka znamená také jiná pravidla pro parkování a rozhledové poměry tomu zpravidla odpovídají.

    Podle mě prostě nelze z pravidla o přednosti dovodit vyvinění toho řidiče, co jel obráceným směrem. Jeho jednání nesporně ke vzniku nehodového děje přímo přispělo a je tedy v souladu se všemi principy posuzování příčinné souvislosti, aby za takovou nehodu odpovídal.

    Judikatura, která upřednostňuje přednost v jízdě se většinou týká rychlosti jízdy. Tam se lze ztotožnit se závěrem, že přednost v jízdě je oproti rychlosti důležitější pravidlo, ale ani tam to neplatí absolutně, to je výslovně napsáno v každém judikátu, který se toho týká. Jízda v zákazu vjezdu je ale podle mého názoru něco jiného – jedeš kde nemáš – nemůžeš chtít, aby následky případné kolize nesl někdo jiný.

    S Vaším výkladem byste za chvíli mohl dovodit, že řidič, který se srazí s někým, kdo jede na dálnici v protisměru je vinen, protože předjíždějící řídič nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v protisměru.

    Name

    Pokud to chcete zobecnit, tak alkohol nemá v takovém případě na určení viníka vliv. A to bez ohledu na to, jak náhle vjede řidič z vedlejší do dráhy tomu na hlavní. Někdo nestihne včas zabrzdit a zabránit nehodě, protože je pod parou, někdo zas proto, že šteluje radio nebo kouká po holkách. Toť můj názor.

    Honza

    Ja teda sice nejsem právník, ale s panem doktorem Beranem bych určitě souhlasil. Podle judikarury soudů v těchto otázkách je viníkem ten, kdo porušil kvantitativně vyšší stupeň povinosti. Pokud je to například rychlá jízda po hlavní verzus nedání přednosti, tak je horší nedání přednosti. V případě jízdy v zákazu vjezdu a nedání přednosti je opět horší (ať už z hlediska pokuty, bodů nebo rizika nehody) nedání přednosti. Opačný postup by se dal aplikovat snad jen tehdy, pokud by se prokázalo, že ten co měl dát přednost jí nedal protože neměl možnost dát z důvodu rozhledových poměrů nebo protože řidič na hlavní jel natolik rychle, že při rozjezdu řidiče z vedlejší ještě nebyl vidět, ale při vjezdu do křižovatky do něj napálil. To jsou ovšem spíše vyjímečné případy. Ovšem situace by se mohla změnit v případě, že ta silnice, pokteré jel řidič co \“nedal přednost\“ cyklistovi je označená jako hlavní z důvodu křižovatky pro jinou ulici která není jednosměrná. Takže by auto jelo po hlavní a kolo po neják nespecifikované cestě. Pokud by, ale měl srovnat stupeň nebezpečnosti jízdy po dálnici v protisměru, což je jedním z nejnebezpečnějších přestupků i třeba s banální (bezdůvodnou) jízdou v levém pruhu dálnice (ve svém směru). Tak z toho vychází, že jízda v protisměru dálnice je kvantitativně horší, takže viníkem by byl tento řidič.

    gofry

    Takže ak pôjdem na zelenú cez križovatku a napálim to do niekoho, kto vošiel do križovatky z pravej strany na červenú, tak je to moja vina?! Pretože som mu mal dať prednosť?! A čo ak ja mám zelenú a jeho semafor je pokazený?

    Prečo potom aj vozidlá s právom prednostnej jazdy musia dbať zvýšenej opatrnosti a nemôžu si jazdiť ako sa im zachce? Podľa zákona im predsa musí dať každý vždy prednosť.

    icepoint

    částečně bych oponoval. Nehodu to způsobit mohlo, protože dotyčný např.nikdy ŘP neměl a tudíž nemusel znát předpisy,správně reagovat atp., pokud ŘP měl(např. nyní zákaz řízení), i tak je tam min. spoluvina, neb jeho porušením zákona-tím, že jel bez řidičáku nehoda najisto vznikla, neb kdyby zákon neporušil, v daný okamžik by na daném místě nebyl, nebo snad ano?

    Surcuf

    Tohle je opravdu dost zvláštní situace (pokud opomenu fakt, že někde je v jednosměrce vyznačeno, jízda cyklistů v protisměru povolena), tak také neznám případ, kdy by byla jednosměrka uvedena jako hlavní (pokud nejde o křižování samých jednosměrek, kde může být některá označena za hlavní -jinak platí obecná pravidla – pravá ruka, ap.).
    Nicméně je otázka, kdo porušil předpisy silněji, zda vozidlo jedoucí v protisměru! nebo vozidlo nedající přednost zprava tomuto jednoznačně předpisy porušujícímu, podle mého soudu by měla být daleko větší vina na tom, kdo porušil předpisy jízdou v protisměru, jde v každém případě o nebezpečné jednání a to velmi, ale vzhledem k „chytrosti“ našich soudů bych se nedivil , kdyby to posuzovaly obráceně 🙁 ..

    _sulcik_

    Tak ono pojišťovny se zkoušej všemožně zbavit povinnosti platit, i když na to nemaj zákonej nárok. Nejsem si tady 100% jistej, ale pokud se nepletu je to tak, že když opilej zavinim nehodu, tak to pojišťovna nezaplatí a když jí nezpůsobím, tak to pojišťovna zaplatí.

    Radek

    Nedání přednosti je v zákoně uvedeno jako závažné porušenní povinnosti. Jízda v protisměru jednosměrky ne.

    Jan S

    Pan Beran asi spíš myslel tu situaci, která i proběhla nějakým správním či soudním jednáním, kdy je křižovatka bez hlavní silnice, tj. křižovatka stejných silnic typicky ve vilových čtvrtích, přijel pán A na křižovatku a pokračoval, protože věděl, že přednost zprava by dával autu, které by jelo v protisměru v jednosměrce a tak si říkal, že to se nemůže stát. Ale tam jelo auto pána B a pán A byl viníkem nehody, protože nedal přednost zprava (přestože tam to auto pána B nemělo co dělat). Pán A, co nedal přednost, dostal pokutu za nedání přednosti a byl určen viníkem nehody, pán B, co jel v protisměru v jednosměrce dostal pokutu za jízdu v protisměru. Náhrada škody vzniklé z nehody byla taková, že z povinného ručení pána A se platila škoda pána B. Dle mého je to přinejmenším prapodivné, protože lze předpokládat, že ostatní dodržují zákony a pán B porušil svou jízdou ten zákon jako první, pokud by to neudělal, nestala by se nehoda. Nicméně soud rozhodl jinak, že viník je pán A.

    Radek

    Ten, kdo má dát přednost vidí, že na hlavní je někdo, komu tu přednost má dávat. Takže žádná spoluvina se konat nebude. Oprávnění k řízení při dávání přednosti nehraje žádnou roli.

    Jan S

    S tím, že samozřejmě se do toho mohly promítat okolnosti nehody. Pokud ten pán B jedoucí zprava byl dobře vidět a pán A do té křižovatky vjel s tím, že „ať brzdí on, jede blbě v jednosměrce“, dle mého by byl viníkem. Pokud ale do té křižovatky nebylo vidět a pán A tam vjel rozumně a relativně pomalu s tím, že nebude komu dávat přednost, protože je tam jednosměrka, neviděl bych u něho zavinění. Jestliže viník má být ten, jehož jednání nehodu zavinilo, mělo by to odrážet i míru zavinění. Nicméně nejsem právník.

    Jan S

    Mám pocit, že je to tak, že když opilec způsobí nehodu, tak to poškozenému pojišťovna zaplatí, ale po opilci tu částku vymáhá.

    Jirka

    Zajímala by mě tahle situace:
    Dvě auta jedoucí proti sobě na křižovatce, obě auta blikají vlevo (tzn. klasika – vyhýbají se vlevo), ale jedno auto přesto jede rovně (ať už si to rozmyslel nebo třeba nevypnul blikačky z předchozího odbočení). Pokud bude tvrdit, že neblikal, tak počítám, že to asi neskončí „slovo proti slovu“, ale budu automaticky viník za nedání přednosti při odbočování vlevo, je to tak?

    Radek

    Dopadne to tak, že ten, který nedal přednost bude viníkem. neblikání, nebo blikání a neodbočení není tak závažným porušením zákona jako nedání přednosti. Pokud budete mít kameru, možná můžete argumentovat principem omezené důvěry, nebo jak se tomu říká, ale na výsledek bych si moc nevsadil.

    Individuum

    Tyhle situace vidí každý skutečně jinak, podle typu osobnosti – sklenice napůl plná / prázdná. V těchto situacích se uplatnění přirozeného citu pro spravedlnost nějakým podivným způsobem křiví.

    Popiště mi teda kdo je viníkem tehdy, když řidič A jede po silnici s dvěma pruhy (neznačených barvou na silnici) Po pravu stojí auto podélně k chodníku a v mírné zatáčce vlevo. Řidič A začne odbočovat vlevo na parkoviště, dá směrovku a při manévru ho začne předjíždět auto. Z brzdné dráhy předjížděného je jasně vidět překročení povolené rychlosti a o to hůř, že je to na sídlišti s velmi hustým pohybem osob/dětí/zvířat.

    Předjíždějící auto má tak rozpáraný bok od spolujezdcových dveří až po konec auta.

    Teď mi prosím napište, kdo je vinen nehodou.

    Ppp

    Par 4 písmeno a zakona361/2000
    Řidič je povinen chovat se ohleduplně a ukáznene aby neohrožoval sebe i ostatní To znamená pokud vyhodnotí situaci tak že dojde k nárazu do vozidla jedoucího z vedlejší komunikace je povinen začít brzdit, pokračování v jízdě konstantní byť povolenou rychlostí by bylo porušení tohoto ustanovení
    Právě alkohol na hodnocení takové situace má velký vliv

    Jirka

    Konkrétní příklad: Před lety mně nedal přednost protijedoucí řidič, který odbočoval vlevo, došlo ke srážce. Při šetření nehody argumentoval řidič tím, že jsem měl puštěný blinkr, ale neodbočil. Líbila se mi věta policisty: Pane, kdyby protijedoucí vozidlo jelo po střeše, tak jste povinen mu dát přednost. Druhý případ: vozidlo přijíždějící z vedlejší silnice v obci nedalo přednost vozidlu na hlavní. Vinen byl řidič jedoucí po hlavní silnici. Při šetření nehody se ukázalo, že řidič jel po hlavní silnici v obci rychlostí převyšující 120 km/hod a řidič z vedlejší silnice jej v momentě, kdy vjížděl na hlavní silnici nemohl vidět.

    Kumi

    Téměř denně jezdím s kolegou po městě a vždy, když jsem mu na křižovatce, kde je zprava B2 (jednosměrka) řekl „Dobrý“, tak se mi smál, že tam přece nemůže nic jet. Vždy jsem mu oponoval, že se tam může vynořit auto s majáky, člověk v nouzi, nebo si prostě cizinec značky nevšimne… Právě včera se však stalo něco, co jsem ve svém výčtu neměl. Do protisměru nám vjel chlap z parkoviště uprostřed asi třicetimetrové jednosměrky!!! Čuměl, nechápal, ale vlastně nic neprovedl. Otevřenými okýnky jsme zjistili, že byl jen na parkovišti vyzvednout auto opilému sousedovi a sám v těchto místech nikdy nebyl. Jak jednoduché

    p.

    Presne tuto situaci jsem zazil v Brne… profesional z mhd vyjel ze zastavky, nevypnul blinkr, ja jel v opacnem smeru (prijel jsem ze zatacky, tzn to, ze on odjel ze zastavky a nevypl blinkr jsem nevidel – nenapadlo me tak v ten moment tedy, ze blika uz delsi dobu) a chtel odbocit vlevo, dal jsem svuj blinkr vlevo a pripravolal jsem se na prujezd krizovatkou s mijenim s busem po prave ruce (jak je bezne)… reknu vam, rval po me z okenka, co jsem za debila, kdyz stihl zabrzdit.. a pri tom mu to furt bilkalo doleva a ani to nevedel… prijemne to nebylo, taktak jsme to do sebe nevpalili. Ci by to byla chyba netusim… kazdopadne stale uvazuji o kamere do auta a ta by to asi v tomto pripade resila.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist