muze-byt-bezduvodne-pomala-jizda-prestupkem-ano-zalezi-ale-na-posouzeni-352x198.jpg

Může být bezdůvodně pomalá jízda přestupkem? Ano, záleží ale na posouzení

aplikace

Rychlá jízda je nežádoucí, ať jako "běžné" překročení rychlosti anebo tzv. zprofanované pirátství. Co ale když někdo omezuje a ohrožuje pomalým tempem? Lze ho trestat jinak, než vybrzděním? JUDr. Beran vysvětluje...

Diskuze

25 komentářů

    Qality

    Vidím to dnes a denně ve městě,kdy nějaký patlák v levém pruhu bez jakéhokoliv důvodu jede sotva 40 a za ním štos aut,které chtějí jet.Pravidlem je,že pravý pruh jede vždy,opakuji vždy rychleji a plynuleji,než pruh levý,který denodenně někdo brzdí.Oni si ti levopatláci totiž někde přečetli,že přece můžou jet v levém pruhu,ale tu druhou část o pouštění rychlejších aut už jaksi ne.Co se týká patláků na okreskách,tak tam je to kolikrát taky docela katastrofa.Převažuje ale brzdění patlákem za volantem porozpadlé dodávky,které nesvítí jedno světlo,který telefonuje anebo je to nečekaně nějaké modernější koncernové auto,které já ve Felině musím předjíždět,protože se držitel řidičského oprávnění táhne bezdůvodně 65.
    Zákon by měl s tím levým pruhem něco udělat.

    Karel Sojka

    Za bezdůvodně pomalou jízdu může být také považováno, když dojde k technické závadě na vozidle, která vyšší rychlost z bezpečnostních důvodů neumožňuje. Podle mého názoru by bylo vhodné, kdyby zákon 361/2000 Sb. v těchto případech umožňoval pomalou jízdu se zapnutými výstražnými blikači. Přispělo by to k informovanosti ostatních účastníků silničního provozu.

    Standa

    to právě vůbec není bezdůvodně pomalá jízda. Ona má důvod, a to dost vážný – technickou závadu. Bezdůvodně pomalá jízda je, když jede polovodič po přehledné silnici mimo obec šedesátkou, nejlíp u středové čáry, a je mu úplně jedno, co se děje za ním. Při bližším zkoumání pak
    a) – sedí nalepený na volantu, vyvalené oči a v nich smrt (doporučuji absolvovat zdokonalovací kurs v autoškole a nezaclánět na silnici), nebo

    b) – v paznehtech drží mobil u držky, žvaní, hrabe se rukou v poličce kde hledá cigára a sirky, a neví, co má sledovat dřív. Jízda to ale není.

    Když to sakra vidím já, proč to nevidí policie? No protože stojí nebo drandí po dállnici a chytá ty, kteří používají dálnici k tomu, k čemu je určena – k rychlé a bezpečné jízdě.

    Stará vrána

    Problém tkví v tom, že levý pruh ve městě je povětšinou pruhem odbočovacím, nikolivěk předjížděcím, jako je tomu na dálnici či rychlostní komunikaci. „Patlák“ se možná chystá odbočit a není si jistý, kde to má být, tak jede raději pomaleji, aby odbočku neminul.
    Mnohem víc mi vadí „konstantní řidiči“, čili řidiči, kteří jedou konstantní rychlostí 70km/hod mimo obec i v obci.

    666

    Autor komentáře by si měl zopakovat definici nejvyšší povolené rychlosti. Kupodivu to platí i v levém pruhu. Že mentálové dají 50 km/h tam, kde by se dalo jet 70 km/h a ještě s rezevou, je věc druhá. Holt je pak „prdel“, když to někdo dodržuje.

    Honza

    Jedu pomalu, protože mam eště studenej motor a volej. Studenej motor a studenej volej má neska na začátku jízdy skoro každý auto, když se s nim chvíli nejezdí. A čim větší zima, tim to logicky trvá dýl, než se to vohřeje. Motor se musí vohřát na 90 °C a volej na 70 °C. Když pojedu hned vod samýho začátku jak formule 1, tak se zkracuje životnost motoru a muže se vyskytnout ňáká závada. Že neska po silnicích jezděj mraky „služebáků“ nebo „pronajímaček“, to znamená vozidel, kerý sou eště v záruce a  jejichž řidiči nejsou zároveň i majitelé a tim pádem jim je srdečně u p*dele, v jakym stavu to auto pochopitelně včetně motoru bude za pár let, a je jim jedno, jestli se u toho něco pos*re, je věc druhá. Takovýdle řidiči by právě měli mít na paměti, že zároveň pořád eště jezděj taky takový auta, jejichž řidiči sou zároveň i majitelé, a veškerej preventivní servis i vopravy závad si platěj ze svý kapsy. A tim pádem je v jejich vlastnim zájmu dělat něco pro to, aby se jim u tý káry nic nepos*alo, což platí zvlášt‘ v případech, kdy na nový auto ten majitel nemá potřebnou částku a zároveň si nemuže dovolit ani nájem, protože tolik zase nevydělává, aby moh ten nájem platit. A do toho právě patří i šetrný zacházení se studenym motorem, aby ten motor a potažmo auto vydrželo co nejdýl při současnym co největšim kilometrovym nájezdu. Takže todleto se samozřejmě taky nedá považovat za bezdůvodně pomalou jízdu – pokud by si snad někdo myslel, že jó.

    Kasch

    Na silnicích na jezdím celkem dost kilometrů a neustále se setkávám s řidiči co podle mě jezdí bezdůvodně pomalu. Nechápu proč za to nejsou pokutování, když třeba za překročení o 5km/hod dostanete pokutu. Jestli si to dobře za ty léta pamatuju,tak v učebnici autoškoly na první straně bylo, že řidič musí být fyzicky a psychicky způsobilý…a pokud za hezkého počasí a na rovném úseku není řidič schopný jet ani 70km/hod tak o jeho způsobilosti pochybuji…na silnicích potkávam i řidiče kteří to dokáží s telefonem v jedny ruce a bagetou v druhý:-D

    Kasch

    Na ohřátí stačí 4km,ale když se má člověk za někým táhnout 15km po okreskách jen proto aby se dotyčný pak mohl vytahovat v hospodě,že jeho oktáfka f tdičku s rudejma pismenkama jede za 4,5 l tak to fakt jako důvod nevidím…

    majk

    no konečně…bezdůvodně pomalá jízda je jedním z nejnebezpečnějších jevů na silnicích protože kripl co jezdí mimo obec 70 a 30 v obci stresuje v důsledku stovky lidí, kteří ho musí předjíždět, často i tak jak by jindy nepředjížděli. je načase, aby ti kdo jezdí na dálnici 100km/h v levým dostávali pokuty, je to vidět pokaždý když jedu z prahy na hradec nebo liberec… plný levý jedoucí 80 a prázdný pravý…a pak nepodjíždějte….POMALOU JÍZDU JE POTŘEBA TVRDĚ POKUTOVAT

    Rejpal

    Mám poslední odstavec chápat tak, že ohleduplná jízda je jízda rychlostí minimálně rovnou nejvyšší povolené rychlosti? (A z toho implikaci, že jízda rychlostí nižší než nejvyšší povolenou rychlostí je bezdůvodně pomalá jízda?)

    Zajímavé…

    Nemyslím si, že zamyšlení o materiálním aspektu je správné. Základním požadavkem na řidiče není jízda maximální povolenou rychlostí, ale rychlostí přiměřenou. Přičemž zákon nedefinuje přesně, jak přiměřenou rychlost změřit. V některých případech umožňuje využití doporučené rychlosti. (Přiměřená a doporučená rychlost může vycházet z návrhové rychlosti, ale je třeba brát v úvahu další okolnosti, jakými je stav vozidla, řidiče, počasí, cesty, situace, …).

    Zároveň určuje mantinely z obou stran, kdy spodním limitem je rychlost stojícího vozidla či nejnižší povolená rychlost (někde se nesmí zastavit, někde se nesmí couvat) a horním limitem je nejvyšší povolená rychlost. Překročení obou těchto mantinelů lze za určitých okolností tolerovat.

    Rejpal

    No, on To někdo píše neustále.

    Zastavte se na chvíli a spočítejte, kolikrát bylo napsáno, že největším zlem na českých silnicích jsou ti, kteří jedou pomalu nebo ti, kteří jedou opatrně a kolikrát se píše jako o zlu o těch, kteří jedou naopak nepřiměřeně nebo nedovoleně rychle. (A zkuste z toho vynechat všechny zprávy černé kroniky, kdy ten rychlý nebo ten pomalý způsobili nějakou škodovou událost.)

    Stejně tak si můžete spočítat, kolikrát se v různých článcích opakuje (i když nepravdivá) informace, že chodci nemají na přechodě pro chodce přednost. A srovnejte to s počtem článků, které uvádějí popravdě, jaké mají řidiči a chodci u přechodů vzájemné vztahy (tedy řidič nesmí chodce omezit a musí mu vždy přecházení umožnit, zatímco chodec mu nesmí vkročit před vůz, pokud se řidičovi nepodaří svojí povinnost splnit), nebo zjednodušeně říkají, že chodec na přechodu přednost má.

    extremni pesimista

    Jak znam takoveto potouchle pravniky, tak stouraji v zakonech a hledaji klicky pro svoje VIP, neboli prachate, klienty, kteri vyvedli nejakou podlost a potrebuji na nekoho hodit svoje zavineni a svoji hloupost. Pan doktor zavadi novou obhajobu svych VIP, nikoli pirat, jeho klient je vinen prekrocenim uredne povolene rychlosti, nikoli jeho dobre platici VIP klient zavinil nehodu, ale ten troba, ktery nejel na „doraz“ predpisu a moznosti je prece jasny vinik a jeho klient je kristalove cisty a bylo mu ublizeno. Takze nadafvejte, bojujte za trestani a kriminalizaci opatrnejsi jizdy, ono se vam to casem vrati. Neni zadny problem predkladat u soudu „dukazy“, kameru ma dnes v aute se zaznamem (prece pro pojisrtovnu) kazdy a tak vyseknout spravny segment, kde uaze soudu „vinika“ nehody, „vinika“ poruseni predpisu.
    Jeste otazka, jak budete pokutovat plne nalozene kamiony, kdyz jejich rozjezd po najezdu na dalnici, kdyz ho donuti nejaky troba zastavit, je asi tak na dva kilometry a tim jede „neprimerene“ pomalu v dalnicnim provozu.
    A druhou poznamku, kdo bude vinikem, kdyz se po nehode ukaze, ze „bezecna“ rychlost byla prave ta, kterou voli opatrni ridici, to pak budou souzeni spechajici VIP, kteri nezvladli svje SUV a podobne, ??? asi ne, ze ano

    k.ik

    Je tedy legální předjet traktor, když je tam plná čára?

    jsk

    zda na to má právo (veze těhotnou ženu, je smrtelně zraněn a jede do nemocnice, pospíchá uztavšít obchod za miliard atd.:), takže logicky když někdo jede POD limit, nikdo kromě policie nemá právo toto posuzovat. Logické že …..

    jsk

    To, že ti fouká teplých vzduch dokabiny ještě neznamená, že má zahřátý olej na provozní teplostu? V zimě klidně i těch 15 km…

    bluemotion

    Tesat do kamene! Obvykle to valím kolem 200 bo pospíchám na důležité jednání, které je v národním zájmu nebo vezu těhotnou ženu, dyž lempl jede v levým svých 150 v koncernový plečce tak ho podjedu a pokračuju, když mám čas tak občas i vybrzdím (strafe must sein), pak čumí jak jelito..za POMALOU jízdu bych bral řidičáky na doživotí!!

    ddd

    Prosím tě, vrať řidičák a nepřispívej do diskuzí a k ježíškovi si přej slabikář. Volej raději telefonem nebo z okna…

    Rejpal

    Stačí trochu přemýšlet a budete vědět, že ve městě nemůže být levý pruh nikdy ten nejrychlejší.
    Na silnicích o dvou pruzích slouží levý pruh většinou k jízdě rovně a odbočování vlevo, zatímco pravý slouží k jízdě rovně a odbočování vpravo. A odbočování vlevo je na většině křižovatek bez semaforu ten nejpomalejší manévr. Zatímco na řízených křižovatkách je odbočování vpravo ten nejrychlejší manévr. Mnohdy je levý pruh pro vyhrazen pouze pro odbočování.

    Tudíž pravý pruh je ve městě na cestách s křižovatkami nejrychlejší, a levý pruh nejpomalejší. (Jiná situace bude u cest, které mají pouze mimoúrovňové křížení.)

    Kumi

    Jak jste mého prapradědu přesvědčili, aby vám zapózoval v autě?

    Nevystresovaný

    Nepatlákům přeji, aby se jim každému podařilo v uzavřené obci opřít autem čelně o zeď a  to v 50 km rychlosti a pak už by žádný problém neměli a nebo měli jiné. A pak pochopí, že už je třeba nikdo zdržovat a stresovat nebude.

    Bohumil Poulíček

    Je spousta podmínek omezujících rychlost, je stanovena povinnost předvídat. To je zákon, je dána možnost omezit, ne ohrozit. Z uvedeného vyplývá, pomalá jízda nedokázaná jako úmyslně, tedy téměř každá je v souladu se zákonem. Vybržďování, nevěnování se řízení, včertně telefonu a různých počítačů jsou opakem, tam jde o nedovolenou činnost za volantem. Podle nehod a zjištění příčin, zabíjí rychlá jízda, nedodržování pravidel, pomalá jízda zdržuje hlavně ty, co měli vyjet o něco dřív a nemusí to dohánět rychlou jízdou. Každý si má svůj čas hlídat, když to neumí, ohrožuje často jiné účastníky provozu.

    jentakmimochodem

    S takovou přezdívkou ses fakt trefil. „BlueMotion je technologie velmi úsporných dieselových motorů. Modely BlueMotion automobilky Volkswagen ….“ TY KONCERNE včil mudruj. Už jsem se dlouho tak nezasmál. A na cestách je hodně troubů, co se snaží vychovávat jako ty. Doufám, že to někdo vybavený kamerou nedobrzdí a na lavici budeš plakat TY. Zákony a vyhlášky platí pro každého. Taky mě rozčilují tito lidé, ale předjedu je jak je to možné a jedu dál, proč toho člověka ještě stresovat více.

    Honza

    Von to spíš myslel jako ironii, ne?

    Jirka

    No tady v článku je to dobře vysvětlený http://www.dopravniznaceni.com/Prilis-pomala-jizda-ma-byt-taky-pokutovana-b1110.htm. Co si o tom myslíte?

    takysyn

    Jj,dneska je normální jet v obci cca 59, mimo obec 100 a dálnice 139 (vždyť je to v toleranci),ostatní jsou brzdy provozu – dnešní řidiči nemají čas ,spěchají dělat bussines ap. Největší překážkou provozu je jejich 60-ti- 70-ti letá matka, která si jede nakoupit nejnutnější věci do obchodu kam pěšky sotva dojde a už jí nebaví stále se doprošovat někoho, kdo stále nemá čas jí dojet na nákup . . . . Už aby zavedli řidičák na zkoušku a pravidlo: třikrát stejný přestupek a dost – třeba by se pak situace na silnicích zklidnila.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist