Murray T27: nový pohled na termín mini

Pokud chcete odkaz McLarenu F1 v rozumnějším balení, brzy možná dostanete šanci. A třeba vás ani nezruinuje.

Profesor Gordon Murray navrhoval úspěšné monoposty formule 1 i supersporty, ale dlouhá léta nosí v hlavě jiného brouka. Postavit auto co nejmenší, co nejúspornější, co nejlevnější, přitom perfektně použitelné a bezpečné. Už v roce 1993 proto začal s čistým listem papíru, aby se pokusil předefinovat pojem efektivita. Nyní nabízí případným investorům hned dva vozy – benzínové T25 a elektrické T27, oba schopné při hmotnosti pod 700 kilogramů odvézt tři pasažéry.

Auta jsou s délkou dva a půl metru kratší než cokoli na trhu včetně SmartuToyoty iQ. Jejich šířka 1,3 metru umožní jet dvěma strojům v jednom pruhu vedle sebe. Také parkování ve městech bude s T25 a T27 výrazně jednodušší. Auta mohou stát napříč v podélných parkovacích místech, na plochu vyhrazenou jedinému vozu se tak vejdou tři. Výška 1,6 metru zajistí dostatek prostoru všem třem cestujícím, kteří se uvnitř usadí stejně jako v McLarenu F1: řidič uprostřed a dva spolujezdci po stranách, odsunuti nepatrně vzad. U modelu T27 je základní objem kufru 190 litrů, složením sedadel řidič dosáhne až na slušných 750 l.T25 je již ve fázi testování, přesto o něm mnoho nevíme. Snad jen že tříválec před zadní nápravou má objem 660 cm3. Naopak T27, na jehož prototypu právě pracuje, už Gordon Murray prezentoval veřejně. Malý elektromotor pod podlahou bude na zadní kola posílat výkon 34 koní (25 kW). S akumulátorem o kapacitě 12 kWh ujede více než 130 km na jedno nabití rychlostí až 105 km/h. Z nuly na sto přitom auto zrychlí „pod patnáct sekund“. To by mělo na běžné ježdění po městě stačit a nezapomeňte, že vyšší ambice si vůz neklade. Zajímat by vás mohl ještě průměr otáčení pouhých šest metrů.

Největší inovaci projektu nicméně nenajdete pod plechy. Murray nenavrhoval jen samotné auto, zároveň s produktem koncipoval celý výrobní proces, pojmenovaný iStream. Právě ten umožní redukci ceny. Stavba auta probíhá jinak, než jsme zvyklí z dnešních automobilek. Namísto velkých lisů používá linka stroje na ohýbání a svařování. Už prvotní investice je daleko menší než obvykle a iStream je také několikrát úspornější na prostor. Brzdy, pohonné ústrojí i řízení se montují přímo na jednoduchý podvozek, takže není třeba řešit složité geometrické problémy s překážející karoserií. Její panely přijdou na auto až jako poslední. To nejenže uspoří spoustu času a problémů, předlakované panely se navíc nemají kdy poškodit – dnes výrobci často řeší potíže s karoseriemi, které dělníci či stroje poškrábou například při montování interiérů.

To vše by nemělo ohrozit bezpečnost auta, Gordon Murray slibuje čtyřhvězdičkové ohodnocení od EuroNCAP. Kam se dostane cena není zatím jasné, auto ještě nemá ani výrobce. Ale jednou z priorit bylo udržet cenovku pod dvěma sty tisíci korun a nejlépe ještě mnohem níž.

autoweb.cz

2.6.2010 7:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist