Motory NASCAR vyžadují velké chlazení. Věřili byste, že se používá led?

Tak trochu povýšeným pohledem Evropana, mnohdy považujeme NASCAR za prostoduché kroužení po oválu. Samotné vozy ale rozhodně nudné nejsou.
aw_nascar_chlazeni-1100x618.jpg Zdroj: Jalopnik

Vozy NASCAR jsou jednoduše monstra. Pod tenoučkou slupičkou karoserie se skrývá pouze trubkový rám, pár nezbytností a pak už jen motor V8 o objemu 5,9 litru s výkonem 725 koní. Tyto motory mají ale jednu velkou specialitu. Jejich provozní teplota je o poznání vyšší než v případě běžných vozů. Zatímco v běžném silničním voze motor funguje při teplotách jen těsně přesahujících 90 °C. V případě vozů NASCAR stoupají teploty ještě o 50 °C dále.

Proč tomu tak je? Tím, že je motor schopný pracovat při vyšších teplotách je možné omezit přístup vzduchu k chladiči a výrazně tak zlepšit aerodynamiku vozu. Tím ale zvláštnosti celého systému nekončí. V chladícím systému vozu se požívá obyčejná voda, maximálně s protikorozní složkou.

V případě úniku se voda z trati jednoduše odpaří, zatímco chemikálie by mohly dělat problém a vyžadovat čištění trati. Aby bylo možné vůz v takovém případě chladit vodou, je nutné provozovat chladící systém pod zvýšeným tlakem 100 PSI – tedy zhruba 6,8 atm. Zvýšením tlaku se posune bod varu vody až na 168 °C a nehrozí tak, že by se vytvářela pro motor zkázonosná pára.

To ale stále není vše. Týmy přelepují přístup vzduchu k chladiči páskou. Během kvalifikace je chladič je otvor kompletně zalepen. Vůz takto zvládne na okruhu zajet dvě kola a následně se vrací do boxů, kde je motor zchlazen pomocí externí chladící jednotky. Box na kolečkách se napojí přímo na chladící okruh vozu, zatímco do něj servisní tým sype led. Po ochlazení může vůz opět krátce na trať.

Během závodu zůstává chlazení stále částečně zalepeno. Pokud se začne vůz přehřívat, je nutné pár pruhů lepící pásky odstranit v boxech. Největších teplot dosahuje motor vozu při pomalých pasážích, kdy vzduch chladičem neproudí dostatečně rychle – například při zaváděcím kole či při pohybu v boxech. Problém je i draftování. Při jízdě v závětří se k přední části vozu nedostává dostatek vzduchu a teplota motoru stoupá. I proto mnohdy řidiči závětří krátce opouští, aby motoru alespoň na chvíli dopřáli tolik potřebné chlazení.

Vyšší provozní teplota motoru má paradoxně na svědomí úbytek výkonu. Sice se zvyšuje termodynamická účinnost motoru, zvyšuje se však teplota vzduchu proudícího sáním, čímž se snižuje hustota vzduchu. I přes úbytek výkonu převažují pozitiva menšího odporu vzduchu.

Odstranění pásek zaslepujících přívod vzduchu k chladiči má na výkon rovněž neblahý efekt – výstupy vzduchu od chladiče se totiž nachází na kapotě. Sání je přitom umístěno až před čelním sklem. Do sání se tak dostává ještě více teplého vzduchu.  To by samozřejmě řešilo přesunutí sání na jiné místo, zde však vstupují do hry regule, které pro vozy NASCAR povolují jen tři předepsané typy karoserií a vozy se tvarem mohou od předepsané šablony lišit jen v řádech několika milimetrů.

3.6.2019 7:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Jalopnik
Více o tématu: chlazeníkolamotoryvýkon

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist