Motoresty v proměnách času: Jak se čerpala energie na cestách před sto lety a jak se čerpá nyní?

Foto: Archiv

Chtělo by se říct, že motorest je stejně starý jako automobil samotný. Duchovní předchůdce motorestů ovšem můžeme vysledovat ještě daleko před vynálezem automobilu. Zastavit na cestách, načerpat energii a „palivo“ pro svůj dopravní prostředek totiž bylo potřeba už za časů, kdy lidé jezdili na koních.

Tomu sloužily tzv. coaching inns, které poskytovaly nejen odpočinek pro lidi a koně, ale také stravování a nocleh. S nástupem železnice během 18. a 19. století se význam coaching innů postupně snižoval, až se částečně proměnily v klasické hospody či motely přidružené k čerpací stanici. Jak ale motely a motoresty vůbec vznikly?

Hledání musíme pochopitelně začít v USA, zemi, ve které na počátku 20. století automobil zažil největší rozkvět. Totéž ovšem nějakou dobu neplatilo pro silnice, po kterých se auta pohybovala. V roce 1904 bylo z 2,1 milionu amerických cest pouhých 7 % asfaltových. Lidé, kteří cestovali auty, v případě potřeby odpočinku prostě zastavili, kde to bylo možné. Většině vlastníků soukromých pozemků se to pochopitelně přestalo líbit, a tak bylo potřeba najít lepší způsob.

Na začátku 20. století bylo běžné přenocovat tam, kde jste zrovna byli

A tak postupně začaly růst motely. Vůbec první zařízení, které tento název neslo, se jmenovalo Milestone Mo-Tel (sloučení slov motor a hotel) v kalifornském městě San Luis Obispo, který otevřel 12. prosince 1925. Nové slovo se rychle uchytilo a začala jej používat i další podobná zařízení.

Po první světové válce začali Američané ještě více cestovat, zatím ještě ne tolik rekreačně, jako spíš za prací a lepšími životními podmínkami. Roku 1935 už ve Spojených státech existovalo téměř 10 000 motelů a odpočinkových zařízení od prostých chatek až po luxusní zařízení.

Velký rozkvět zažila individuální doprava opět po druhé světové válce, kdy se v Americe rodila nová střední třída, která si mohla dovolit vlastnit automobil a cestovat čistě pro potěšení. S tím souvisí také rozvoj motelů a motorestů po celých Spojených státech. Společně s rozvojem rychlého občerstvení se také mění tempo, kterým lidé cestují. Už nepotřebují na cestách tolik přespávat, nově stačí jenom zaparkovat svůj koráb silnic u stylové restaurace na lahodný hamburger, který si můžete nechat donést až do auta, doplnit palivo u čerpací stanice a vyrazit dál vstříc dobrodružství.

Milestone Mo-Tel v San Luis Obispo – první zařízení nesoucí název „motel“

Absolutní vrchol zažívá americké pohostinství na cestách roku 1964. Podél silnic lze napočítat na 61 000 motelů. Roku 2012 toto číslo spadlo na pouhých 16 000. Postupně se upouští od ubytovací funkce motelů a přechází k rychlejšímu způsobu čerpání energie. Důvod? Prostý. Auta jsou rychlejší, cesty pohodlnější a ujet za den klidně i 1 000 kilometrů není žádný problém.

Na čerpacích stanicích tak dnes hlavně natankujete, odpočinete si a najíte se. To neplatí jenom pro americké silnice, ale naprostou většinu civilizovaného světa, Českou republiku nevyjímaje. Ostatně dodnes lze i na našich silnicích místy sledovat zašlou slávu motorestů. V sousedním Německu lze sledovat poměrně značnou popularitu tradičních motorestů, ovšem u nás jako by se v nich zastavil čas. Jak designem provozoven, tak nabídkou pokrmů i kvalitou služeb.

Postupně se tak od stylových restaurací přešlo k rychlému občerstvení formou bufetu nebo hotových sendvičů, které se nabízejí přímo v prostorách čerpacích stanic. Třeba čerpací stanice OMV si na kvalitním gastronomickém požitku dává natolik záležet, že ke složení svého jídelního lístku přizvala i věhlasného šéfkuchaře Emanuela Ridiho.

60. léta se nesou ve znamení úpadku motelů a zrychlení občerstvení

Základem nabídky jsou tři italské sendviče. Rucolino sendvič, který Emanuele Ridi připravil jako lahůdku nejen pro vegetariány. Skládá se z křupavé toskánské flaguette pečené z pšeničné a žitné mouky jemně potřené pestem ze sušených rajčat. Čerstvá rajčátka a plátky sněhobílé mozzarelly vytvářejí spolu s lehce ředkvičkovou chutí rukoly výjimečnou harmonii chutí.

Tyrolský preclík pochází trochu více ze severu. Jedinečný sendvič tvoří typický tyrolský preclík potřený čerstvým přírodním smetanovým sýrem, obložený křehkými salátovými listy a nakonec i plátky schwarzwaldské šunky, delikatesy uzené na jedlovém dřevě.

Calabrese picante myslí na milovníky pikantnějších chutí. Sendvič se skládá z italského bílého chleba ciabatta, pikantní kalábrijské pomazánky Bomba Calabrese, mixem mladých salátových listů a nakonec i z hlavní přísady, kterou je pikantní kalábrijský salám Spianata z vepřového masa. Chuť jemně doplňují čerstvá rajčata a panenský olivový olej.

OMV VIVA a menu podle Emanuela Ridiho

Všechny sedviče jsou připravované čerstvé a na požádání je možné si je nechat rozehřát. A protože nic nechutná hůře než jídlo ohřívané v mikrovlnné troubě, v OMV VIVA rozehřívají sendviče výhradně v moderním konvektomatu. Během několika málo desítek sekund je jídlo připravené a zachovává si svoji křupavost. V nabídce nechybí ani taková klasika jako třeba pizza, která chutná jako domácí.

Chybět nesmí samozřejmě ani lahodný černý nápoj. VIVA káva pochází z renomované tradiční pražírny Gimoka v Itálii nedaleko jezera Como, kde praží kávu s nadšením a vášní již více než 30 let. Výsledkem je VIVA Cafe, jejíž podstatou je nejjemnější italské pražení.

Závěrem můžeme už pouze odhadovat, co nám přinese budoucí vývoj. Pokud dojde k většímu rozmachu elektrických vozidel, můžeme očekávat, že se na čerpacích stanicích zase začneme zdržovat o trochu déle, a tomu se přizpůsobí i nabídka služeb. A třeba jednou nebudou motoresty potřeba vůbec. Až budeme létat „potrubní poštou“ a přijímat potravu ve formě pilulek. Tak, jak si to kdysi za největšího rozmachu motorestů představovali zasnění futurologové.

Takto nějak si v 50. letech lidstvo představovalo budoucnost cestování.

27.6.2018 12:01| autor: Autoweb.cz | zdroj: OMV

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist