Motor s protiběžnými písty je úžasně efektivní a možná způsobí revoluci. Jak funguje?

Naftový motor s protiběžnými písty se může pochlubit skvělou efektivitou. Jak ale vlastně vůbec funguje?
titulka_motor_s_protibeznymi_pisty-1100x618.jpg

Foto: Youtube.com

Myšlenka použití protiběžných pístů v motoru není ani zdaleka nová. Již v roce 1882 ji demonstroval britský vynálezce James Atkinson, když se snažil přinést efektivnější alternativu ke klasickému Ottovu cyklu. Ač se může zdát, že byl tento princip zapomenut a ponechán napospas minulosti, v průběhu celého dvacátého století byl hojně využíván pro pohon velkých strojů – lodí, vlaků, nebo třeba tanků. Nikdy se však takovýto motor i přes své výjimečné vlastnosti nepodíval pod kapotu osobních vozů. To se v posledních letech snaží změnit firma Achates Power, která usilovně na vývoji naftového motoru s protiběžnými písty pracuje a do světa vypustila již několik prototypů proklamujících nevídanou palivovou i tepelnou efektivitu.

Na to, jak jejich motor principiálně funguje se podíval Jason Fenske z oblíbeného technického Youtube kanálu Engineering Explained. Motor je dvoutaktní, sací a výfukový kanály jsou ve válci umístěny nahoře i dole, v momentě, kdy jsou písty ve své dolní úvrati dojde k vytlačení výfukových plynů čerstvým vzduchem. Pokaždé, když se písty setkají ve středu válce, je do prostoru mezi nimi vstříknuto palivo, dojde k jeho vznícení a expanzi.

Motor je přeplňován jak turbodmychadlem, tak kompresorem zajišťujícím správné proudění vzduchu a výfukových plynů celým systémem již od nízkých otáček – na rozdíl od klasických dvoudobých motorů nezajišťuje píst svým pohybem sání. Přeplňování je tedy podmínkou toho, aby se výfukové plyny dostaly z válců ven správným směrem.

Horní i dolní sada pístů pohání každá svou vlastní klikovou hřídel, ty jsou pak zpřevodovány v jeden společný výstup. Přestože se může zdát, že další hřídel motor zbytečně komplikuje, je tomu právě naopak – oproti klasickému čtyřtaktnímu motoru odpadá potřeba rozvodů a motor je tak ve výsledku po mechanické stránce dosti jednoduchý.

Díky nepřítomnosti hlav válců je více energie při expanzi spalované směsi využito k pohybu pístů, snižují se tudíž tepelné ztráty. Písty se navíc pohybují po poloviční dráze a je tak možné dosáhnout vysokého poměru mezi zdvihem a vrtáním, a tudíž i vysokého kompresního poměru.

Efektivita je největší motoru je nejvyšší při využití tří válců, v tomto případě dochází k ideálnímu dávkování výfukových plynů k turbodmychadlu, bez zbytečných prodlev jako je tomu v případě dvouválců, tak i bez překrývání fáze výfuku jednoho válce se sáním druhého v případě použití více válců. V takovém případě zůstává ve válci zbytečně moc zbytkových výfukových plynů a efektivita se snižuje.

Přestože Achates Power slibuje o 30% vyšší efektivitu oproti konvenčním vznětovým motorům, je otázkou, zda se někdy dočkají sériového nasazení – použití nových technologií může být pro automobilky velmi riskantní. Na druhou stranu zprávy z loňského Detroitského autosalonu naznačují, že se devět automobilek zapsalo jako partneři vývoje a minimálně jedna z nich již začala připravovat výrobní linky pro sériovou produkci.

27.7.2018 8:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Engineering Explained
Více o tématu: pohon

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist