Motokola, elektrokola, elektrokoloběžky – co je a co není motorové vozidlo?

S rozvojem technologií roste i nabídka donedávna neznámých typů dopravních prostředků. Některé podléhají a jiné naopak nepodléhají povinnosti registrace či povinného ručení. Vyznáte se?
motokola-elektrokola-elektrokolobezky-co-je-a-co-neni-motorove-vozidlo.jpg

S rozvojem elektrického pohonu se výrazně rozšířila i nabídka jízdních kol a koloběžek, které jsou poháněny tímto typem pohonu. Protože je kreativita tvůrců takových dopravních prostředků prakticky neomezená, začínají se někdy stírat hranice mezi tím, co je motorové a nemotorové vozidlo. V rámci nabídky dopravních prostředků se výrobci, prodejci a pronajímatele těchto zařízení samozřejmě snaží nabídnout co nejrychlejší, nejvýkonnější a nejpohodlnější „vozidlo“, přičemž některé modely pak mohou důvodně vzbuzovat obavu, jestli se ještě pořád jedná o kola a ne již o elektrické skútry.

Nejprve obecně – jízdní kola patří mezi nemotorová vozidla a k jejich řízení zákon nevyžaduje žádnou zvláštní odbornou způsobilost, nepodléhají registraci a není nutné je pojišťovat. To je samozřejmě velmi praktické, protože ho může řídit každý a nepotřebuje k tomu prakticky vůbec nic. Další podstatnou informací je to, že koloběžka je z hlediska pravidel také jízdní kolo, takže se na ně vztahují obdobně stejná pravidla jako na kola.

Jako poslední úvodní informaci, která je asi obecně známá, je to, že s jízdním kolem se v zásadě po chodníku nesmí jezdit, tudíž ani s koloběžkou. Protože „nevýhodou“ jízdních kol je to, že se na nich musí šlapat, nebo na koloběžkách odrážet, nabízí se pochopitelně možnost je dovybavit nějakým menším motorem, který by buď pomáhal při šlapání, anebo dokonce mohl zajišťoval pohon bez šlapání. A s rozvojem elektromobility se s nabídkou takových kol a koloběžek „roztrhl pytel“ a některá elektrokola a elektrokoloběžky se začala podobat a blížit mini-skútrům.

Pokud uvažujete o podobném dopravním prostředku, je nutné si uvědomit hranici, kdy se jedná ještě pořád o kolo, což prakticky neznamená žádné povinnosti a když už je to motorka/skútr.

Vyhl. 341/2014 Sb. definuje následující parametry kola tak, aby se i po přidání pomocného motoru i nadále jednalo o kolo:

  • musí být zachován původní charakter (rám, dvě kola, řídítka, brzdy a povinná výbava kol)
  • motor musí být schváleného typu
  • výkon nepřesáhne 1 000 W (1 kW)
  • pokud to bude spalovací motor, tak nesmí mít objem větší než 50 cm3
  • maximální konstrukční rychlost nepřesáhne 25 km/h a
  • instalace motorku nebude představovat zásah do nosných částí konstrukce kola.

Pokud motokolo nebo motokoloběžka splňují výše uvedené parametry, jedná se i nadále o kolo a není potřeba takové vozidlo registrovat, sjednávat pojištění nebo mít příslušné řidičské oprávnění nebo chodit pravidelně na technickou.

Uvažujete-li tedy o tom, že si podobně vylepšené kolo nebo koloběžku pořídíte, zajímejte se o shora uvedené parametry. Jejich překročení sice samo o sobě neznamená, že by se takové vozidlo nedalo provozovat, nicméně bude nutné plnit další podmínky a už to není a nebude tak snadné jako u kola.

26.5.2017 12:53| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist