Morgan Threewheeler (2014)

Jeho rychlost není nijak závratná, intenzitou zážitku z řízení se mu však běžné auto prostě nevyrovná - seznamte se s Threewheelerem, strojem, se kterým se naučíte sledovat počasí.
morgan-threewheeler-2014-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: archiv redakce

O Morganu Threewheeler už jsme psali hned několikrát, osobní zkušenost je ovšem jedinečná. Pro odlišení nově vyrobeného kusu od dokonale renovovaného veteránu z 30. let se méně zkušený pozorovatel musí zaměřit na detaily, jako jsou kotoučové brzdy nebo řadicí páka pětistupňové převodovky. Naopak konstrukce a tvar karoserie přetrvaly více než tři čtvrtě století, byť výroba tříkolek byla ukončena v roce 1952 a pak znovu nastartována až v roce 2011.

 

Zpracování je naprosto perfektní, a to jak hliníkových panelů karoserie, tak minimalistického interiéru, kompletně čalouněného kůží (na výběr je kolem třiceti odstínů). Ergonomie mile překvapí, i 190 cm vysoký člověk se za volant Morganu vejde. Nastupování chce trochu cviku, ale po několika pokusech lze na místo „zaplout“ docela elegantně – za madlo poslouží ochranné oblouky proti převrácení.

Sedadlo je samozřejmě pevné, přizpůsobení postavě jezdce se děje pomocí posunu stojatých pedálů (ovšem s pomocí nářadí). Snímatelný volant je v ideální poloze, téměř svislý a s relativně velkým průměrem, lze ovšem namontovat menší a získat další centimetry prostoru pro nohy. Posádka samozřejmě sedí v klasické poloze sportovních vozů 30. let s loktem ven z kabiny na pečlivě čalouněné opěrce. Celkově je pozice relativně pohodlná, i když polohu prakticky nelze měnit.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

„Mohutný“ vidlicový vzduchem chlazený dvouválec v přídi už nemá původ v žádném motocyklu, vývoj i výrobu obstarává pro Morgan americká firma S&S. Motor je dvoulitr, takže každý válec má objem (téměř) jednoho litru – a tomu přesně odpovídá chování agregátu. Startuje se tlačítkem, schovaným pod krytkou uprostřed palubní desky, následuje volnoběh rozechvívající celý stroj (i posádku) a zvuk podobný přerostlému Harleyi nebo Moto Guzzi.

Intenzita a frekvence vibrací se mění s otáčkami a navozují tak úžasný pocit sepětí člověka se strojem. Motor samozřejmě nemá nijak vysokootáčkový charakter, nejlépe se cítí mezi třemi a čtyřmi tisíci a je velmi pružný. Problém nepředstavuje ani klidné proplouvání krajinou s minimem řazení. Po ubrání plynu následuje intenzivní brzdění motorem, přesně jak napovídá velikost válců. Výkonu i točivého momentu je naprostý dostatek, při necitlivém přidání plynu se úzká zadní pneumatika (o rozměru 175/65 R15) snadno protočí – ostatně hmotnost Threewheeleru jen těsně překračuje půl tuny.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Řazení obstarává pětistupňová převodovka z Mazdy MX-5, jejíž přesný, ale tužší chod a kratičké dráhy se k Morganu perfektně hodí. Řízení má relativně pomalý převod, což bylo ovšem u meziválečných vozů zcela běžné a umožňuje s relativně malou silou otáčet předními koly i na místě. Zpětná vazba je mimořádně intenzivní, jakoukoliv nerovnost vozovky Morgan zprostředkuje řidiči jak přes volant, tak prostřednictvím sedačky.

Na rozdíl od běžného auta pocítíte i nerovnosti ponechané mezi předními koly. Jen málo aut také umožňuje posádce sledovat práci zavěšení… Brzdy jsou zcela adekvátní použití, tady se naštěstí nově vyráběné stroje zásadně liší od veteránů a téhle odlišnosti snad nelituje ani největší purista. ABS pochopitelně chybí, stejně jako ostatní elektronické berličky – a rozhodně je tu nikdo nebude postrádat.

Jízda s Morganem v sobě spojuje pocity z auta, motorky a dokonce ani na přání dostupné zbarvení á la válečná stíhačka RAF není bezpředmětné. Po prvním návalu fascinujícího zvuku a vibrací při rozjezdu si člověk hned uvědomí další specifikum – intenzivní vítr. Větrné štítky nejsou příliš vysoké a tak stylová pokrývka hlavy a brýle patří mezi nezbytnosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Na delší cestu se jezdec tříkolky připravuje podobně jako pilot – zásadní informací je předpověď počasí. Dojem z rychlosti je mimořádný, už v rámci legálních rychlostí je řidič zcela vtažený do děje a musí se soustředit na řízení. Ovládání samotné ale není nijak obtížné nebo dokonce záludné, naopak stroj ochotně poslouchá pokyny, poskytuje řidiči maximum informací a ani nutné ovládací síly nejsou nijak enormní. Jízdu udávanou maximální rychlostí 185 km/h si ovšem příliš představit nedovedu, nebo raději nechci…

Ptáte se na jízdní vlastnosti? V rámci krátkého svezení byla stabilita tříkolky mnohem větší, než požadavky a odvaha jezdce, ani při ostřejších změnách směru či korekcích uprostřed zatáčky nebyla patrná žádná nervozita.

Od obnovení výroby tříkolek Morgan v roce 2011 jich bylo zákazníkům dodáno již přes tisíc, což je pro tradičního výrobce z nevelkého lázeňského města Malvern významný počet. Modelový rok 2014 prošel drobnými technickými úpravami a ještě se rozšířily už tak bohaté možnosti individualizace. K mání jsou i limitované edice Brooklands a Superdry (ta nemá nic společného s alkoholickými nápoji, jde o výrobce oblečení).

Tím se dostáváme k finanční stránce. Základní cena na britském trhu činí necelých 26 tisíc liber, příplatkové prvky (např. chromovaný povrch některých dílů, specifické barvy, polepy nebo interkom) ji hravě navýší o dalších několik tisíc. Naopak provozní náklady jsou nevysoké. Pokud by se majitel někdy v budoucnu dokázal od svého stroje odloučit, asi by jej potěšila jen minimální ztráta hodnoty, ostatně typická pro všechny Morgany. I původní tříkolky z třicátých let se obvykle prodávají za ceny mezi 25 a 35 tisíci liber.

Morgan Threewheeler je snad tím nejvzdálenějším strojem od běžného auta na denní ježdění, jaký si vůbec lze představit. Ale pro ty, kdo dávají přednost intenzitě zážitku a návratu ke kořenům motorismu před čistou rychlostí, představuje dokonalou silniční hračku. Mimochodem, protože česká legislativa považuje tříkolky za automobily, k řízení stačí běžný řidičský průkaz na auto (což ostatně platí i pro tříkolové skůtry jako Piagio MP3 apod.).

Za možnost vyzkoušení Morganu Threewheeler děkujeme společnosti Morgan Prague, výhradnímu dovozci a prodejci automobilů značky Morgan.

Text a foto: Martin Svítil

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový dvouválec
PalivoNatural 95
Plněníatmosférické
Uloženívpředu napříč před přední nápravou
Zdvihový objem (cm3)1976
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)61 kW/83 k v 5250 ot./min.
Točivý moment (Nm)140 Nm v 3250 ot./min.
0-100 km/h (s)6,0 s
Nejvyšší rychlost (km/h)185 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)13,4 / 6,3 / 9,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3225
Šířka (mm)1720
Provozní hmotnost (kg)525 kg
27.8.2014 2:51

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist