mlhovkari-zavini-rocne-300-000-nehod.jpg

Mlhovkáři zaviní ročně 300 000 nehod!

Dopravní nehody

Podle studie pojišťovací společnosti Swiftcover způsobí až 300 000 nehod ročně řidiči, kteří používají mlhová světla i za dobré viditelnosti.

Diskuze

52 komentářů

    berg

    Skvělý článek a jak je důležitý! Pozor ještě na chlapy s kloboukem (150 000 nehod) a ti s vejci na zadním platu (60 000 nehod – neověřeno)!

    vzhledem k tomuto článku by mě zajímalo, vidím to prakticky pořád, proč vlastně lidi používají mlhovky k dennímu svícení ať samotné či jako doplněk k potkávačkám? čistě proto, že to vypadá cool nebo to má nějaký smysl? mě by zajímalo co vlastně napadne člověka ve chvíli kdy otočí páčkou

    Tom D.

    Mlhovky místo denního svícení si někteř zapínají protože nemají na led světla, nebo chtějí vypadat že mají nový škodovky které svítí dennímy světly integrovanými do mlhovek

    dzonnek

    Mohu jen potvrdit tento clanek, nevim z jakeho duvodu u nas lide jezdi i za maleho deste ci lehkeho poletovani snehu s mlhovymi svetly. Obzvlaste na dalnici je toto castym jevem. Lide asi nepouzivaji mozek kdyz ridi a podle toho to tak pak vypada.

    Pavel

    Ještě bych si dovolil 1 příklad kdy mně osobně přijdou mlhovky (ať přední nebo zadní) nebezpečné a za poslední dobu se mně to stalo několikrát, pokud pouze jemně sněží (ve dne) a viditelnost tím není skoro snížená, tak spousta lidí zapíná mlhovky což má za efekt že se začne všechno lesknout a třpytit že nevidíte skoro nic zvlášť když se k tomu přidá trochu šero.

    Puccini

    Možná proto, že spousta moderních aut má svá skutečná světla pro denní svícení integrovaná v mlhovkách. Celá produkce škody, VW apod. Takže to není frajeřina, ale vlastnost vozu.

    a to by mě třeba právě zajímalo, mám mlhovky na serva a v mlhovkách H1 žárovku jako v potkávačkách, pokud mlhovky sklopím, abych svítil do země tak bych s nima neměl vůbec oslňovat (jde to nastavit u každých mlhovek manuálně), můžu je pak používat pro denní svícení nebo ne?

    mv

    A já bych ještě přidal faktor demence konstruktérů koncernu VW, u jejichž aut nelze zadní mlhovky rozsvítit bez rozsvícení předních.

    Steve

    To je uplně na palici a čím víc je tma tím je to horší. Už několikrát jsem zažil opravdu hustý provoz, spíš kolona jedoucí cca 60-70km/h v obou směrech a 99% aut zapnuté oboje mlhovky kvůli lehkému deštíku/sněhu nebo oprau. Že pak není nic krom záplavy červeného a bílého světla vidět to jim asi nedochází… :/

    Martin

    Zadní mlhovky mě taky vadí ale přední pokud jsou dobře seřízený tak maj svítit kousek před auto a oslnoval by neměly. Spíš mě vadí lidi co je nepoužívaj když je potřeba!

    Mates

    Jen dotaz, když je v mlhovkách stejná žárovka jak v potkávačkách, proč teda nesvítit potkávačkama? To má podle mě smysl jen tehdy, má-li auto \“mrkačky\“…

    Mates

    Pokud jsou to opravdu světla na denní svícení, tak prosím, ale to jsou většinou diody ne? Proč teda ale tolik lidí svítí skutečnými mlhovkami? O \“zhoršené\“ viditelnosti nemluvě…

    Jurkoboss

    Svietenie hmlovkami je takmer vzdy diskutabilne.
    Pokial netreba tak nesvietim hmovkami. Napriklad v Rakusku som zbadal, ze vela ludi ich ma zapnute vecer, ked je tma. Najskor som sa chytal za hlavu, ze co to robia, potom som pochopil, ze to pouzivaju ako prisvecovanie okolia medzi dedinkami a mesteckami. Teraz tak jazdim aj ja a fakt to pomaha. Skor clovek zbada, ci je nieco pri ceste, alebo sa nieco snazi mu skocit do cesty.
    Samozrejme prijazdom do obce sa vypinaju.

    Samozrejme suhlasim, ze je nebezpecne, ked sa hmlovkami oslepuju vodici v kolonach, v meste a pod.

    Nikoloki

    Lexus taky …

    velká huba

    Koncern do mlhovek integruje převážně obyč. žárovky. Jedná se samozřejmě o jiný typ než mlhovka a celá konstrukce té části světla je jiná, tedy neoslňuje jako mlhovka.

    Lukyman

    Ne nemůžeš, denní světla jsou specifická v tom, že svítí pouze vepředu a měli by po rozsvícení potkávacích světel zhasnout. (u většiny aut je to spojeno tak, že při rozsvícení předních mlhovek svítí i zadní)
    Každopádně nevím jaká rozdíl budeš mít, pokud budeš svítit potkávačkama nebo mlhovkama, když mají stejné žárovky.

    Lukyman

    Denní světla prý udělali především pro vozidla s xenonovými výbojkami. u ostatních vozidel to prý nemá význam. Sand jen jak píšeš pro vozidla s mrkačkami.

    Lukyman

    Denní světla prý udělali především pro vozidla s xenonovými výbojkami. u ostatních vozidel to prý nemá význam. Sand jen jak píšeš pro vozidla s mrkačkami.

    ccc

    Pokud budeš svítit potkávačkama, nebudeš cool. A o nic jiného dnes přece nejde.

    ccc

    Být policajtem (ale už na to nemám věk, a taky bych se možná styděl), tak bych si na těch co svítí cool smlsnul, a byl bych za vodou, protože bych bral velké prémie.

    ppppp

    Myslím, že to vychází z německých předpisů, kde se nesmí svítit jen zadníma. Logické zdůvodnění ale neznám. Ještě prý mají Němci omezenou rychlost při jízdě s mlhovkami. To bych zavedl taky. Svítíš, protože málo vidíš? Když málo vidíš, jeď pomalu. Posoudit viditelnost je dost individuální, rychlost ne.

    ppppp

    O dálkových světlech už jsi slyšel?

    Gale

    Pak jsou ale taková světla zapojená v souladu s normou a svítí pouze samostatně.
    Když spolu s nimi svítí i obrysovky nebo potkávačky, jsou to mlhovky nebo nějaká domácí vohnoutí zbastlenina.

    Gale

    Kdepak, dokonce naopak 🙂 Dlouho to bylo v přímém rozporu s platným (i v Německu) předpisem EHK OSN, který u předních i zadních mlhovek vyžadoval spínání nezávislé na jakýchkoli jiných světlech, jelikož spousta nových koncernových aut byla přesto homologována, byl předpis posléze (2004?) v tichosti změněn.

    Gale

    Rozsvícené mlhovky při dobré viditelnosti přeci jen jednu výhodu mají – upozorní ostatní řidiče s předstihem, že se blíží bezohledný, debil nebo kombinace obojího.
    Pro líné pány policisty je to pak ideální materiál jednak pro sbírání čárek a druhak pro osvojení praktických dovedností při zacházení s kamerou; zaznamenat zastavující auto s plynulým přechodem na xicht skorořidiče je přeci jen jednodušší trénink než někde za jízdy točit nebezpečné předjíždění 😉

    ppppp

    Rád se nechám poučit. Ale není to jen specialita koncernu, v německém Fordu to dělali (dělají?) taky tak.

    Gale

    Určitě to není jen záležitost koncernu, jen s tím většina ostatních výrobců přišla až v době kdy z normy vypadla ta omezující podmínka. Zrovna Ford ale asi taky začal o něco dřív, myslím že Mondeo MkIII už tu sdruženou šílenost mělo taky. Scorpio 98 ale určitě ještě ne 🙂

    jimi

    nove oktavky a mnoho jinych (napr.MB)sviti dennimi \“mlhovkami\“ celej den a to nikomu nevadi…porad nevim prijit na to, co je na tom spatne-predni mlhovky sviti niz nez potkavacky-auto je lip videt, pro mne je to velke plus.jezdim pres 20let a nikdy jsem to nepovazoval za problem-spis naopak.intenzita xenonu mi vadi vic…

    a čemu to vadí ? Zadní za daných podmínek použít musíš a přední ti v tomto případě neuškodí.

    _

    nove oktavky nesvítí mlhovkama, ale denníma světlama. Mají na pozici mlhovek světlo, které má část s jednou žárovkou pro mlhovky a část s druhou žárovkou pro denní světla. Světlo pro denní svícení proto nesvítí zdaleka tak jako mlhovka a světelný kužel má i jiné parametry (světla pro denní svícení obecně nedělají kužel, ale jakoby září do stran)
    Intenzita u xenonů je největší problém u čínských dodělávaných sad a imitací xenonů

    jimi

    ja hodnotim jenom original xenony(skuste se do nich podivat).napr.u novych skodovek jsou obecne denni svetla nizko-jsou videt omnoho pozdeji nez svetla v miste potkavacek-staci maly kopecek,mustek…intezita denniho svetla mi prijde horsi(hlavne diody-SK-RS,Audi a spol.) nez klasickych mlhovek-jsou to jenom moje dojmy.technicke parametry nehodnotim.

    demon

    Me u protijedoucich aut, ktere sviti mlhovkama za normalniho deste nebo dokonce za uplneho sucha vadi hodne. oslnuje me to. je to demence. spis bych rekl ze pouziti mlhovek jako prostredku pro zlepseni ridicvi viditelnosti je dosti chabe. aspon ja co jsem mel auta s mlhovkama tak jsem nikdy skoro zadny rozdil nevidel v tom jestli jedu s mlhovkama nebo bez mlhovek. prave naopak treba pri hustem snezeni, kdy se od vlocek odrazi vic svetla se zapnutyma mlhovkama, tak mi to vadilo.

    Th0r

    Když už za to vyplázli deset litrů, tak to asi chtěj využít. Přeci jen mlha zas tak často není

    Th0r

    Tak si to přečti ještě jednou a pomalu. On mluví o tom, že to přisvěcuje do strany, což je vcelku pravda. Dálkový asi ne viď .o)

    _

    u xenonů jde dle mě jen o zvyk, mnoho lidí si ještě nezvyklo na barvu jejich světla, která je jiná než u klasických Hx
    Níže položená denní světla u zmiňovaných oktávek pořád vyhovují homologaci, sám jsem si to u sebe přeměřoval. Intenzita světla bude způsobena tím, že denní světla mají svítit jinak než klasický potkávačky. Takže na 500 m za jasného dne denní světla jsou opravdu vidět hůře než klasický potkávačky, což ale není problém

    ppppp

    Píšu ti tedy výrazně a pomalu, protože neumíš rychle číst. Píše, že člověk vidí DŘÍVE, co se blíží ze strany. Když chci něco vidět dříve, musím logicky posvítit dále, ne? To, co osvětlují kolem (blízko) mlhovky oproti dálkovým je ti nanic, protože to v rychlosti kolem 90 nevnímáš, ani bys na to nestačil reagovat. Možná by měly smysl při tlumených, ale na tlumené přece přepínáš, abys neoslňoval jiné řidiče, tak proč jim svítit do očí mlhovkami? Kdyby si mlhovkami přisvítil okolí např. při manévrování na parkovišti, neozvu se.

    Mikesus

    Mě mnohem častěji oslňují normální halogeny, protože daní řidiči je nejsou schopni sklopit, když je auto naloženo nebo světla jsou špatně seřízena. To se u xenonů stát nemůže. A pokud koukáte do světel, nedivím se, že Vás oslňují. To Vás nikdo zsa20 let nenaučil se dívat do svého pruhu?
    A nepoznat rozdíl denních světel a mlhovek fakt může někdo zdravotně způsobilý k řízení nepoznat?
    Když pročítám diskuzi, moc se nedivím, že to na silnici tak vypadá, jestliže tady z lidí vypadávají takové kraviny.

    Honza

    S nastavením mlhovek servem jsem se ještě nesetkal – zajímalo by mne, jaké máš auto.
    U většiny aut to opravdu jde nastavit manuálně – když si lehneš s klíčem nebo šroubovákem na zem pod auto – dost blbě se to dělá v hustém dešti nebo za sněžení. Když mlhovky za sucha sklopíš, aby neosňovaly, a přijde skutečná mlha, déšť či sníh, tak jsou ti pak mlhovky na nic.
    Jediné, co funguje (u halogenů, ne u xenonů) je sklopit potkávačky nadoraz dolů. To umí většina běžných aut.
    Zadní mlhovka – to je mnohdy na odstřel (nejen té mlhovky). U nových aut obvykle svítí dost i koncová světla a mlhovka se dá korektně použít jen za opravdu husté mlhy.

    Honza

    co chceš – polovina lidí má IQ menší než 100 …

    Honza

    Ano, potvrzuji – C-Max 2008 a Focus Classic to tak má taky …
    S-max to má oddělené, nová Mondea nevím …

    Honza

    Ano, to je předpis – ale logika je mimo – je spousta situací, kdy v mlze či dešti přisvícení mlhovkami pomůže najít okraj silnice, i když viditelnost tak špatná není. Sám přední mlhovky používám tam, kde očekávám pohyb zvěře v okolí silnice.

    Honza

    Moc si práci policie idealizujete – kdy jste je naposledy viděl na silnici řešit cokoliv jiného, než rychlost?
    Nejraději sbírají hlášení automatizovaných kamer a radarů o rychlosti – je to nejpohodlnější. Dostanete výpis hříšníků i s natištěnými obálkami s jejich adresami. Jen to cestou na oběd odnesete na poštu … Z těch obrazovek by se, samozřejmě, dalo vyčíst i kdo svítí nelegálně mlhovkami (alespoň předními), ale to za ně program neudělá. To by museli pracovat a myslet, a to se jim nechce …
    Ale souhlasím s vámi – mnohem prospěšnější by bylo, kdyby místo 10km překročení rychlosti na dálnici nebo silnici 1. třídy hlídali nebezpečné předjíždění, bezdůvodně pomalou jízdu nebo nepoužívání blinkrů.

    Honza

    … ještě jsem zapomněl … bezdůvodnou jízdu v levém nebo prostředním pruhu na dálnici … to mně opravdu se…

    Honza

    … ještě jsem zapomněl … bezdůvodnou jízdu v levém nebo prostředním pruhu na dálnici … to mně opravdu se…

    p

    Presne tak, z dalky to neni tak hrozne, ale jakmile vas ten mlhovkar miji, tak je to opravdu o vjeti do prikopu. Na takova vemena vetsinou taky bliknu mlhovkama, zhruba 1/4 to pohchopi.

    Na dalnici je to zase naopak, pokud je dalnice pokryta vrstvou vody, tak pri dalnicnich rychlostech dochazi k vireni kapicek vody a koncova svetla nejsou vubec videt…a tam si zadni mlhovky nezapne nikdo.

    Jurkoboss

    Tak este raz.

    Ver tomu ze pouzivam aj dialkove svetla.
    Stalo sa Ti niekedy, ze Ti prebehla srna alebo jelen cez cestu? Kedy ho asi tak zbadas? Myslis, ze caka na Teba, uz 200 metrov na teba mava a upozornuje ta, ze \“pozor, som tu, hned pred tebou\“. Tak to nie je. Najcastejsie vyskoci pred teba uplne zboku, lebo je zmagoreny z priblizujuceho sa svetla. Na to je dobre to prisvecovanie okrajov.
    A ked vidavas na ceste kazdy druhy den flaky od krvi, tak asi tiez tadial nebudes jazdit 90 kmh.
    Netvrdim, ze je to dokonala prevencia. Takmer vzdy je to len o stasti, ako ti tam vbehne, ci stacis dobrzdit, atd. Ale jednoducho mam radsej, kedy vidim maximum v tme, co mi auto moze ponuknut.

    Zdeněk

    Osobně nechápu používání mlhových světel ve dne, ale v noci je sám občas zapnu například když jedu přes neosvětlenou obec tak mi mlhovky dobře osvítí chodce oblečené celé v tmavém, ještě když jsou po špatné straně cesty. Proč tito nejsou pokutování za to, že nejsou dobře vidět? V takovém případě mi mlhová světla pomáhají k lepší viditelnosti ale ve chvíli kdy jede naproti jakékoliv auto samozřejmě je okamžitě vypínám!

    Michal

    Nemám rád používání mlhovek když to není nutné,oslňuje to,tak přepínám na dálkové,když by byla taková mlha,že musí být mlhovky tak mu moje dálky nic neřeknou,ale když je nemá mít zaplé tak ho taky oslňují,jednoduché.

    Kuban

    včera si hezky jedu podvečer mlhou, když se přede mnou vyřídí pomalu jedoucí stříbrné auto bez mlhovek, ale ba co víc úplně bez osvětlení! Nevím proč, ale vždy když takového dementa potkám, musí to být vůl ve stříbrném autě a auto naložené famílijou…. úžasné…..

    to jest jen poukázání na druhou stránku věci!

    Kuban

    Sice ti chodce osvítí, ale pod takovým úhlem, že ikdyby ti z ničeho nic do cesty vběhl, nenaděláš nic…

    jde jen o ten pocit že tam něco periferně vidíš, přínos k bezpečnosti NULA.. To by ses musel potácet tak 20cítkou, nebo parkoval někde na parkovišti, pak možná.

    Kuban

    no v Praze rozhodně ne 😀 Ale na Vysočině bývá skoro každý den :-*

    Kuban

    Všechny mlhovky oslňují. Jsou to lampy o vyšší intenzitě.

    Zadní mlhovka co neoslňuje znamená že neplní svůj účel, a nebo jí ten dotyčný používá tak jak má (tedy v mlze :-D)

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist