Mitsubishi Pajero (2012)

Terénní model je v prodeji už dvě desítky let a stále lpí na tradičních hodnotách typu jízdy v terénu a robustního pohonu všech kol.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Terénní schopnosti, výbava vs. cena

STAROSTI
Staromódní charakter (je tohle ale starost?!)

Velmi dlouho jsem se snažil přijít na to, co je na Mitsubishi Pajero nové. Na Pajeru, které se vyrábí od roku 1982 a poslední, současná čtvrtá generace je na trhu už od roku 2006. Pokud jsou tady nějaké změny a vylepšení v rámci faceliftu, tak já jsem na ně nepřišel. Což ovšem neznamená, že si tohle terénní Mitsubishi nezaslouží i po šesti letech znovu projet redakčním testem.

Nečekejte prosím žádná velká moudra, novinky nebo překvapivá sdělení, Pajero je pořád takové, jako bylo dřív, ovšem svět kolem něj se změnil a to staví tenhle tradiční offroad do nového světla.

Nabídka motorizace se na našem trhu smrskla na jeden jediný motor, známý 3,2litrový čtyřválec s výkonem 200 koní a točivým momentem 441 newtonmetrů. K němu jsou v nabídce dvě převodovky, pětistupňová manuál a automat se stejným počtem převodových stupňů.Právě automatická převodovka byla v našem testovacím autě. Hnací síla tohoto systému jde primárně na zadní kola, je tady ovšem možnost pracovat s pohonem všech kol pro jízdu v terénu.

Hnací ústrojí celkově přesně odpovídá charakteru auta a z toho pak vycházejí odpovídající jízdní vlastnosti. Motor má poměrně slušný zátah, ale rozhodně to není srdce sprintera. Musí pohánět přes dvě tuny hmoty, k tomu ztráty na všech kolech… Automat je rozvážný, pokud tak mohu popsat ne právě kosmicky rychlé změny stupňů. A z toho všeho pramení odpovídající spotřeba. Pohon všech kol, vysoká hmotnost, automatický pětikvalt, diesel s velkým objemem, pak třináct litrů průměrného apetitu není důvodem k údivu. Tohle je prostě auto ze staré školy, z doby, kdy se na nějakou tu kapku nafty nebo pár gramů CO2 nekoukalo a prioritou byly skuteční jízdní schopnosti.


Při pohledu na typ displaye poznáte, že se nedíváte na žádnou žhavou novinku

Ty Pajero beze sporu má. Lze nejen připojovat přední kola (pak se rychlost samozřejmě ještě trochu sníží, stejně jako se zhorší rejd, ale to je vzhledem k zapojení pohonu jasné), ale také uzamykat redukce, vypínat stabilizace, a tak dále. Podraženo sečteno, pokud vypnete všechny elektronické „pomocníky“ a pohon všech kol nastavíte do nejoffroadovějšího režimu, projedete všude.

ČETLI JSTE: Skutečně potřebujete pohon všech kol?

Zkusil jsem pole, louku, les, nějaký kamenité kopce, a Pajero všechno zdolalo absolutně bez potíží. Nicméně terénem jsem si nijak moc neobtěžoval, pamatuji si, když jsem na mezinárodní prezentaci jezdil Pajerem kdesi ve Španělsku v bývalém horském vojenském prostoru, a tam to byl offroadový nářez, Nějakých třicet kilometrů jsem jel asi dvě hodiny. Takže za Pajero jako za teréňáka dám ruku do ohně, zejména ve srovnání s konkurencí definovanou moderními SUV. Nicméně jak jsem si Pajerem jezdil po Čechách, napadl sníh. Při šplhání do zasněžených kopců byla trakce fenomenální, při sjezdech samozřejmě platilo, že nad pohonem všech kol je nadřazena hmotnost, která ovlivňuje jízdní vlastnosti, a to, zda auto má přilnavost a nebo už se klouže.Ještě k těm jízdním vlastnostem. Velký rejd, houpavý styl v zatáčkách doplňovaný chraplavou kulisou oldschoolového turbodieselu – lhal bych, když bych prohlásil, že tohle je ukázka špičkové, pohodlné, kultivované a přesné jízdy. Ale o tom Pajero není a nikdy nebylo. Mě osobně připomíná Mitsubishi Pajero asi Jack Daniels. Není pro každého, ale osloví znalce, který se nebojí výrazného charakteru a ví, co chce. A pak má dlouhodobě trvalou hodnotu a konzistentní kvalitu.

DOPORUČUJEME: Pět zaručených rad, jak snížit spotřebu

Mohl bych teď mluvit o tom, že Pajero v dlouhé verzi karoserie má základní konfiguraci sezení posádky dvě plus tři a že pod podlahou kufru (s kapacitou 663 litrů) jsou ukryta další dvě sedadla, ale… Dnes sedmimístné sezení nabízí kdejaké malé a levné MPV a neumím si představit, že pro odvoz dětí do školky potřebujete robustní offroad.


Uzamykání redukce. Ruku na srdce, kolik „moderních“ řidičů SUV tohle využije?

Výbava a cena? Právě výbavou útočí Mitsubishi na smysly potencionálních zákazníků, je zde několik úrovní a je jen na vás, kolik peněz chce investovat. Ve špičkové Instyle+ dostanete v podstatě vše, co potřebujete (nebo si myslíte, že potřebujete), ať už jde o kožené čalounění, špičkové audio a kdo ví co ještě. Ceníková cena pětidvéřové verze začíná na částce lehce pod devíti sty tisíci a plně vybavené auto může být vaše za 1 189 900 Kč.

Závěr
Mitsubishi Pajero je podle mne i po letech stále stejné, v pozitivním i negativním slova smyslu. Má skvělé terénní schopnosti, pokud je potřebujete, a není tak neurvalé a ultimativní a nepohodlné jako třeba Jeep Wrangler nebo Land Rover Defender. Ten, kdo chce SUV pro vysoký posez a pohon všech kol pro každodenní ježdění a pocit bezpečí, Pajero nedokáže pochopit. Na druhou stranu zájemce o schopné terénní auto, které zvládne nejen drsný terén, ale bez větších kompromisů dálniční přesuny, bude Pajerem plně uspokojen.

Měření a technické údaje

Motor
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)3200
Převodovkapětistupňová automatická
Poháněná kolazadní, připojitelný pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 v 3800
Točivý moment (Nm)441 v 2000
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)8,5
Objem nádrže (l)88
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4900
Šířka (mm)1875
Výška (mm)1860
Provozní hmotnost (kg)2385
Zavazadlový prostor (l)663
Ceny
Základní cena modelu829 900 Kč
Základní cena test. verze889 900 Kč
30.11.2012 12:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist